Trucks

Een perfecte mix leveren

Volgens de Australische transportondernemer Craig Fox komt zijn succes in de transportindustrie door twee dingen: lonende ladingen vervoeren en veel verschillende goederen meenemen.
Truck Fox Transport
Fox Transport is gevestigd in het Australische plaatsje Port Fairy, en vervoert allerlei bulkgoederen.

Volgens de Australische transportondernemer Craig Fox komt zijn succes in de transportindustrie door twee dingen: alleen lonende ladingen vervoeren en veel verschillende goederen meenemen.

Zes jaar geleden wist Craig Fox nog niets van trucks.

“Ik was visser, maar met de introductie van quota bracht de visserij niet meer genoeg op en moest ik naar iets anders omzien, dus kocht ik het vrachtwagenbedrijf van mijn vader.”

Fox Transport was op dat moment gestationeerd in het plaatsje Port Fairy in de provincie Victoria in het zuidwesten van Australië, en bestond uit slechts drie truck- en trailercombinaties. Craig zag mogelijkheden om het wagenpark uit te breiden en heeft sindsdien twee B-double graankippers, een bakwagen met schuifzeilen en een tankwagen voor chemische bulkstoffen toegevoegd.

“We zitten nog steeds in Port Fairy”, zegt Craig, “maar zijn nu actief in heel Victoria. Een gebruikelijke B-double route bestaat uit het vervoeren van een lading decoratieve zwarte stenen van de sorteerfabriek naar Melbourne, het ophalen van een lading kunstmest en deze transporteren naar de stad Mildura, en het laden van graan of gips voor transport terug naar Gippsland of onze thuisbasis. Voor een dergelijke rit is de chauffeur drie dagen van huis.”

Craig wil niet gebonden zijn aan één type lading, maar het zo divers mogelijk houden.

“Graan, kalk, zand, steen, kunstmest, algemene vracht, we doen het allemaal”, zegt Craig. “We hebben een tankwagen voor chemische stoffen, zodat we ook een aantal vloeibare ladingen kunnen vervoeren. Wanneer de ene activiteit rustiger is, maken de andere activiteiten de terugval gewoonlijk weer goed. De variatie zorgt ook dat de chauffeurs gefocust blijven, wat ze op prijs stellen.”

Craig is een hands-on manager en rijdt elke dag een regionale rit met een van zijn trucks naar Melbourne, Gippsland of Mildura. Tijdens de onderbrekingen vult hij de tijd door zijn klanten te woord te staan, te plannen en te zorgen dat hij aan ieders verwachtingen voldoet.

“Vanuit mijn perspectief is de zorg voor mijn klanten van essentieel belang. Als iemand ergens om zit te springen, kijken we of we de planning kunnen omgooien om hen van dienst te zijn”, zegt Craig.

“Ik spreek mijn klanten dagelijks, dus ik weet wat er nodig is, en flexibel zijn is noodzakelijk. Zelf met de truck rijden helpt ook, omdat ik precies hetzelfde ervaar wat de chauffeurs dagelijks meemaken, en ik zie hoe de trucks presteren. Dit geeft mij een goed idee van hoe we dingen mogelijk efficiënter zouden kunnen doen.”

Vanuit mijn perspectief is de zorg voor mijn klanten van essentieel belang.

Doordat de marges steeds krapper worden, heeft het brandstofverbruik zeker Craigs interesse.

“Ik ben zeer gespitst op een laag brandstofverbruik”, zegt Craig, “dat is ook een reden waarom ik met Volvo rijd. We kregen begeleiding van de chauffeurstrainers van Volvo en dit maakt echt een verschil uit. Met een paar eenvoudige rijtechnieken en door de technologie in de truck ten volle te benutten, konden we ons brandstofverbruik sterk verbeteren. We haalden eerst zo´n 1,8 kilometer per liter, nu zitten we rond de 2,1.”

Dat komt neer op 240 liter minder brandstof, per week, per truck. Het is overduidelijk dat dit resulteert in een direct voordeel voor Fox Transport. “Alleen al door het toepassen van de I-Shift geautomatiseerde versnellingsbak en waar mogelijk het gaspedaal los te laten, besparen onze chauffeurs een hoop brandstof”, zegt Craig, “en ook zonder dat dat ten koste gaat van de reisduur. We gaan nu ook nog wat experimenteren met het differentieel van de FH om te zien of we de trucks wat langer in de hoogste versnelling kunnen houden.”

 

Craig erkent dat efficiency een van de weinige overgebleven manieren is om de winstgevendheid te verbeteren. Hij kijkt daarom ook naar de technologie die hem concurrerend moet maken.

“Ik maak gebruik van het Volvo Dynafleet-systeem op mijn twee FH´s”, zegt Craig, “dat geeft mij een goed inzicht in alle aspecten van de prestaties van elke truck. Uit Dynafleet bleek bijvoorbeeld overduidelijk dat we bijna niet aan ´uitrollen´ doen. Zodra we dat inzagen, zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden. Nu zijn we wel 10% van onze ritten bezig met uitrollen. Dat geeft een belangrijke bijdrage aan de brandstofbesparingen.

Doordat Fox Transport werkzaam is in de landbouwindustrie van Victoria en de bedrijven het goed doen, hoopt Craig het wagenpark de komende tijd te moderniseren.

Dynafleet geeft mij een goed inzicht in alle aspecten van de prestaties van elke truck.

“We moderniseren onze trailers, ruilen onze oude FH in voor een nieuw Euro 5-model, en mogelijk upgraden we naar een FE met 340 pk zodat we het laadvermogen op onze regionale ritten kunnen vergroten. Hoezeer we ook over de hele staat actief zijn, we vergeten onze lokale klanten niet.”

Na slechts zes jaar in het vak is het duidelijk dat Craig een goed ontwikkeld gevoel heeft voor wat er speelt bij een transportbedrijf.

“Het juiste doen voor je klanten, zo efficiënt mogelijk zijn, spreiding en oog voor detail, dat werkt voor mij”, zegt Craig. “Maar ook al richten we ons op de technische kant, we weten ook dat het bieden van een betrouwbare klantenservice het allerbelangrijkste is. Zonder dat heb je niets, en we hebben een goede reputatie opgebouwd in het leveren van het soort persoonlijke service dat een klein familiebedrijf kan bieden.

“Als er iets is dat ik heb geleerd”, concludeert hij, “is het dat je in dit vak nooit bent uitgeleerd.”

HET WAGENPARK

Voertuigen: FH Globetrotter XXL 6x4 B-Double; FH 6x4 B-Double; NH 6x4 B-Double; FM-bakwagen met kippertrailer; FE-bakwagen met schuifzeilen. De trucks variëren in leeftijd van bouwjaar 2002 tot 2012.
Werkomgeving:
 Het laden van de trucks van Fox gebeurt vaak in off-road omstandigheden, zoals zand, velden en modder. Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van sperdifferentieel om op en van het terrein af te komen. Ook worden grote afstanden op snelwegen afgelegd.
Toepassingen:
 Alle trucks behalve de NH zijn voorzien van een I-Shift geautomatiseerde versnellingsbak. De twee FH´s zijn uitgerust met Dynafleet, Lane Keeping Support en Adaptive Cruise Control.
Brandstofverbruik:
 De FH met 540 pk haalt 2 km/liter in de B-Double-configuratie, en tot 2,5 km/liter met één trailer; de FH met 520 pk haalt tot 1,9 km/liter.