Trucks

Zo hoog mogelijke vaardigheidsniveaus

Chauffeurs met eersteklas vaardigheden zijn belangrijk. Voor het Zweedse transportbedrijf Jardlers Åkeri zijn zij absoluut essentieel.
Jardlers Åkeri’s Volvo FH
Jardlers Åkeri werkt samen met Volvo Trucks voor het opstellen van een aangepast trainingsprogramma voor de chauffeurs.

De nieuwe zilverkleurige Volvo FH is zojuist afgeleverd bij Jardlers Åkeri in de plaats Lindesberg in Midden-Zweden. De gloednieuwe truck glinstert in het zonlicht en wagenparkbeheerder Henrik Carlzon is verrukt. 

“Dit is onze tweede nieuwe Volvo FH. Dit geeft een fantastisch gevoel!”, zegt hij. 

Jardlers Åkeri is een bedrijf met een lange geschiedenis. Het bedrijf bestaat al sinds 1931.  

Tegenwoordig is het een van de Zweedse bedrijven die truckonderdelen leveren aan Volvo Trucks. In de thuisstad Lindesberg worden wielassen voor Volvo-trucks geproduceerd, die door Jardlers Åkeri naar de fabriek in Göteborg worden getransporteerd. 

Drie van de negen chauffeurs van het bedrijf zijn vandaag aanwezig bij de aflevering van de truck. Henrik Carlzon zegt dat dit gewoon als vanzelfsprekend wordt beschouwd. 

“De chauffeurs moeten gedetailleerde training krijgen over alle nieuwe functies in deze truck. Mocht er iets gebeuren, dan besparen we tijd en geld als de chauffeur weet wat er met de truck loos is.” 

Henrik Svedberg, van de Volvo Trucks-dealer Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB, en Andrew Low die verantwoordelijk is voor de chauffeurstraining van Volvo Trucks, zijn ook van de partij bij de overhandiging. 

“Jardlers Åkeri is een mooi voorbeeld van een transportbedrijf dat ervoor koos te investeren in het trainen van de chauffeurs. Dit is precies de juiste benadering. Het zijn tenslotte de chauffeurs die veel geld kunnen besparen als ze de functies van de truck op de juiste manier gebruiken”, zegt Andrew Low. 

We willen iets terug doen voor onze chauffeurs, die uitstekend werk verrichten.

Training is echter niet alleen belangrijk als het gaat om meer inzicht krijgen in de nieuwe truck. 

Sinds 10 september 2009 moet elke truckchauffeur in de EU in het bezit zijn van een Driver Certificate of Professional Competence (Driver CPC). Chauffeurs die al een relevante beroepslicentie hadden toen deze wetgeving van kracht werd, moeten 35 uur chauffeurstraining volgen om hun certificaat te verkrijgen. Elke afzonderlijke EU-lidstaat mag beslissen wanneer deze training moet zijn voltooid. In Zweden verloopt de tijdslimiet op 10 september 2016.  

“We geven één Driver CPC-trainingscursus per jaar. In 2016 hebben alle chauffeurs bij het transportbedrijf hun 35 uren training gevolgd”, zegt Henrik Carlzon.

De Driver CPC-training is onderverdeeld in de onderwerpen zuinig rijden, veilig vervoer, transport en wetgeving, gezondheid, veilig rijden en klantgerichtheid. Bij Jardlers Åkeri wordt deze training georganiseerd in nauwe samenwerking met de Volvo Trucks-dealer Tage Rejmes i Örebro Lastvagnar AB.

“Jardlers Åkeri was echt actief als het gaat om de beste chauffeurstraining en samen hebben we een trainingsplan opgesteld dat de verschillende onderdelen van de cursus bevat”, aldus Henrik Svedberg, Driver CPC-trainer. 

Volgens de wetgevingis elke chauffeur verantwoordelijk voor het in bezit hebben of behalen van een geldige CPC. 

Jardlers Åkeri koos er echter voor om voor alle chauffeurs van het bedrijf de CPC-training te betalen.

“Ten eerste willen we iets terug doen voor onze chauffeurs, die uitstekend werk verrichten. Ten tweede zijn we in grote mate afhankelijk van de vaardigheidsniveaus van de chauffeurs”, zegt Henrik Carlzon. 

De fabrikant Volvo Trucks stelt strenge eisen in elk stadium van het productieproces. Voor het transporteren van wielassen naar de fabrieken van de Volvo Group moet Jardlers Åkeri over vier ISO-certificaten beschikken voor milieu, verkeer, werkomgeving en kwaliteit. 

We zijn in hoge mate afhankelijk van de vaardigheidsniveaus van de chauffeurs.

“Als we deze certificaten willen behouden, moeten we onze chauffeurs continu bijscholen. Training is absoluut essentieel voor ons”, zegt Henrik Carlzon. 

Het is een en al activiteit rondom de nieuwe truck. Andrew Low en Henrik Svedberg laten zien waar sommige nieuwe functies in de truck zitten en, terwijl ze dat doen, stellen de chauffeurs vragen. 

Een van de chauffeurs is Anna-Lena Kristoffersson. Ze werkt al acht jaar bij Jardlers Åkeri.

“Wanneer je op de weg zit, is het prettig als je weet hoe de belangrijkste nieuwe functies werken”, zegt zij. 

Anna-Lena gaat op de chauffeursstoel zitten en Andrew Low laat haar zien waar de nieuwe functies van het instrumentenpaneel zitten. 

“Er zijn vrij veel nieuwe functies, maar daar moet ik gewoon vertrouwd mee raken”, zegt ze met een glimlach.

 

HET WAGENPARK

Voertuigen: Twee Volvo FH16's die 700 pk leveren (2013), twee Volvo FH16's met een vermogen van 540 pk (2011), twee Volvo FH's met 480 pk (2009) en één Volvo FH met 500 pk (2011).

Overige toepassingen: De vier Volvo FH16-trucks zijn voorzien van Dynafleet. De twee nieuwe Volvo FH-trucks zijn voorzien het ASAFE+, het Active Safety-pakket van Volvo Trucks, en van Adaptive Cruise Control.

Brandstofverbruik: De twee nieuwe Volvo FH16-trucks verbruiken zo´n 4,4 liter per 10 km. Het verbruik van de andere twee Volvo FH16's ligt op 4,7 liter per 10 km.