Geavanceerde tankwagens

Voor het tanken van vliegtuigen zijn speciale voertuigen vereist. De Russische luchthavens, waar de machines ook bij diepe sneeuw en temperaturen tot -50 graden operationeel moeten zijn, vereisen de allernieuwste technologie.

Airbus A380 op start/landingsbaan.

De meeste opdrachten van Aviatechnology kunnen worden uitgevoerd met losse tankwagens, zoals die hier te zien zijn op het grootste vliegveld van Rusland, Domodedovo buiten Moskou.

Sergey Aronov.

Sergey Aronov, technisch directeur van carrosseriebouwer ZAO NPO Aviatechnology.

Wat speciaal is aan onze methode is dat we producten vervaardigen die niet alleen voldoen aan internationale normen, maar ook aan de stringente eisen die voor deze sector in Rusland gelden”, zegt Sergey Aronov, technisch directeur van de carrosseriebouwer ZAO NPO Aviatechnology, waarvan de vliegtuigtankers actief zijn op vliegvelden in heel Rusland en in het buitenland.

Als fabrikant van speciale voertuigen betrad Aviatechnology de markt op het juiste moment. Toen de Sovjet-Unie uiteenviel en een toenemend aantal buitenlandse luchtvaartmaatschappijen op Rusland en verder ging vliegen, moesten ze allemaal hoogwaardige ondersteuning op de grond hebben. Aanvankelijk maakte het bedrijf gebruik van chassis van Russische truckfabrikanten, maar ze zagen al snel in dat deze niet de technische mogelijkheden boden om het hele jaar door operationeel te zijn. Het bedrijf sprak daarop met verschillende Europese fabrikanten om uiteindelijk te kiezen voor Volvo Trucks als hun nieuwe chassisproducent.

Ik onderhoud 50-60 vliegtuigen per maand. Niet elk voertuig kan een dergelijke lading probleemloos aan, maar Volvo wel.

Andrey Popov, chauffeur en operator bij AO Shell & Aerofuels

Het samenwerkingsverband dat al tien jaar loopt, wordt gekenmerkt door een hoge mate van partnership voor wat betreft het bedenken van technische oplossingen.

“Tijdens ons eerste jaar van samenwerking vervaardigden we vliegtuigtankers voor de luchthavens van Moskou, Sheremetyevo en Domodedovo. Als we nu kijken naar de keuzes die we tien jaar geleden maakten, heeft onze gezamenlijke inspanning uiteindelijk een positief resultaat opgeleverd. Alle tankwagens die we hebben gebouwd op een Volvo Trucks-chassis, zijn nog steeds in bedrijf op alle vliegvelden”, zegt Sergey Aronov.

Sergey Aronov.

Andrey Popov, chauffeur en operator bij AO Shell & Aerofuels.

“Tijdens ons eerste jaar van samenwerking vervaardigden we vliegtuigtankers voor de luchthavens van Moskou, Sheremetyevo en Domodedovo. Als we nu kijken naar de keuzes die we tien jaar geleden maakten, heeft onze gezamenlijke inspanning uiteindelijk een positief resultaat opgeleverd. Alle tankwagens die we hebben gebouwd op een Volvo Trucks-chassis, zijn nog steeds in bedrijf op alle vliegvelden”, zegt Sergey Aronov.

In de afgelopen jaren heeft hij gezien hoe de markt een consolidatieproces heeft ondergaan. In de EU zijn nu acht fabrikanten van vliegtuigtankers over, en in Rusland slechts twee.

“Klanten kijken niet meer zo lang rond zoals voorheen, op jacht naar de laagste productiekosten. Ze gaan nu voor hoge kwaliteit tegen een redelijke prijs. Ze doen niet meer zaken met tussenpersonen, maar gaan rechtstreeks naar de fabrikanten van speciale voertuigen en apparatuur”, legt hij uit.

Hier is Aviatechnology in het voordeel. Het bedrijf biedt namelijk een complete cyclus, van het vervaardigen van de tekeningen en het bouwen van het complete voertuig, tot het testen en leveren aan de klant. Ze werken ook nauw samen met hun chassisfabrikant en de klanten die hun voertuigen gebruiken. Zo is de flexibiliteit van de chassisbouwer bijvoorbeeld cruciaal, vanwege de strenge technische eisen en de integratiemogelijkheden van de opbouw met het chassis, vooral als het gaat om veiligheidsvoorzieningen.

Het is ook belangrijk dat de door Aviatechnology geleverde voertuigen beschikken over operationele en hoogwaardige services voor de eindgebruiker. “Het tanken van een vliegtuig, vlakbij de vleugel, is een zeer verantwoordelijke taak. Daarom wordt gekozen voor beproefde merken, zoals AO Shell & Aerofuels, waarmee onze vliegtuigtankers op het vliegveld Domodedovo werken. Ze vertrouwen ons ook”, zegt Sergey Aronov.

Alle tankwagens die we hebben gebouwd op een Volvo Trucks-chassis, zijn nog steeds in bedrijf op alle vliegvelden.

Sergey Aronov, technisch directeur ZAO NPO Aviatechnology

Bouw van een tankwagen.

Aviatechnology maakt alleen gebruik van hoogwaardige, gecertificeerde materialen en componenten, omdat ze belang hechten aan hun reputatie en veiligheid.

Voor AO Shell & Aerofuels was de aankoop in 2008 van twee vliegtuigtankers op Volvo Trucks-chassis de eerste keer dat het bedrijf in aanraking kwam met een buitenlands merk. De tankers worden ingezet op het grootste vliegveld van Rusland, Domodedovo. Tegenwoordig zijn alle tankwagens van het bedrijf voorzien van een Volvo-chassis, en worden ze ingezet voor het tanken van kerosine bij tientallen luchtvaartmaatschappijen in Europa, Azië en Amerika. Het tanken wordt uitgevoerd voor zakelijke jets en voor luchtvaartreuzen, zoals de Boeing 787 Dreamliner.

Andrey Popov, chauffeur en operator bij Shell, kreeg in 2008 een van de eerste twee Volvo FM's van Domodedovo. Hij wil deze voor niets anders inwisselen, met uitzondering van een nieuwe uitvoering van precies hetzelfde voertuig.

Net als zijn collega's bezoekt Andrey regelmatig trainingscursussen voor specialistisch vervoer die door Volvo Trucks worden gegeven. Ook moet hij examens afleggen om een licentie te verkrijgen voor het bedienen van de speciale apparatuur. Veiligheid en kwaliteit zijn prioriteiten bij het werken op een vliegveld.

“In een dienst van 12 uur moeten 3-4 vliegtuigen worden bijgetankt met kerosine. Ik draai 16 diensten per maand. Dit houdt in dat ik elke maand gemiddeld 50-60 vliegtuigen van brandstof voorzie. Niet elk voertuig kan een dergelijke lading probleemloos aan, maar Volvo wel. De feiten spreken voor zich”, zegt hij.

Een vliegtuig bijtanken.

Elke truck tankt zo'n 50-60 vliegtuigen per maand bij, van particuliere jets tot luchtreuzen als de Boeing 787.

Gerelateerde inhoud

De eerste Volvo FH16 in Griekenland

De uitwerking van de Griekse schuldencrisis trok een zware wissel op de logistieke sector. Maar ondanks lastige omstandigheden wist Marinos Vasilopoulos International Transport uit te breiden....

De IT-benadering

In real-time weten waar je trucks zich bevinden en wat ze precies vervoeren, is van essentieel belang. Dat is wat Ben van Leeuwen van Frigolanda bereikte....

Uptime Express in de VS

Taylor White, vice-president van AMX, kiest voor Volvo Trucks om meerdere redenen. Het nieuwe Uptime Center in Greensboro, North Carolina, bespaart zijn bedrijf tijd en geld....

Artikelen filteren

5 true 5