Hoe chauffeurs profijt hebben van Volvo Dynamic Steering

Perfecte stabiliteit bij hoge snelheden, volledige controle bij lage snelheden en aanzienlijk minder belasting op spieren en gewrichten. Sinds de introductie van het baanbrekende VDS-systeem (Volvo Dynamic Steering) in 2013 is het rijgedrag van veel chauffeurs ingrijpend gewijzigd.

VDS in de truck.

Door het sturen te vergemakkelijken kan Volvo Dynamic Steering (VDS) de belasting op de spieren met 20 tot 30 procent verlagen.

1. Stuurstang
Is aangepast om plaats te maken voor de nieuwe installatie.

2. Regeleenheid
Informatie over de bewegingen van de truck, zoals snelheid, wordt verzameld en verwerkt door de regeleenheid. Vervolgens worden signalen verstuurd naar de elektromotor, die de stuurkracht corrigeert die de chauffeur voelt.

3. Hydraulische stuurinrichting
De elektromotor verdraait een torsiestang in de hydraulische stuurinrichting. Hoe meer de torsiestang wordt verdraaid, hoe verder een hydraulische klep wordt geopend en de hydraulische ondersteuning wordt verhoogd.

4. Elektromotor
Een elektronisch aangestuurde elektromotor is gekoppeld aan de stuuras en werkt samen met de hydraulische stuurbekrachtiging. De elektromotor wordt 2.000 keer per seconde aangepast om de stuurkracht te harmoniseren en levert een koppel van maximaal 25 Nm.

5. Interne sensor
De interne sensor bevindt zich in de elektromotor. De sensor meet de hoek en het door de chauffeur toegepaste koppel. Deze gegevens zijn nodig om de perfecte stuurrespons van het systeem te berekenen.

6. Externe sensoren
De truck reageert op gegevens die worden verzameld via verschillende sensoren die over de hele truck zijn verspreid. Vervolgens worden deze gecombineerd om de exacte omgevingsomstandigheden te beschrijven.

Resultaten en voordelen

Minder effect door oneffenheden van het wegdek
VDS compenseert automatisch de oneffenheden in het wegdek en heft trillingen en onbedoelde stuurbewegingen op.

Lichter sturen
Tijdens het rijden met lage snelheden, verloopt het sturen zo’n 75 procent lichter. Chauffeurs kunnen daarom krappe bochten, rotondes en andere veeleisende manoeuvres veel veiliger en meer ontspannen uitvoeren.

Verbeterde richtingsstabiliteit
Bij hogere snelheden behoudt de truck de richtingsstabiliteit zelfs bij oneffenheden in het wegdek en kan de chauffeur afwijkingen corrigeren. Dit is een belangrijk veiligheidsaspect op de snelweg.

Makkelijker om achteruit te rijden
Als de truck in beweging is, keert het stuur automatisch terug naar de middenpositie wanneer de chauffeur zijn grip op het stuur vermindert. Dit geldt ook bij achteruit rijden, wat daardoor een stuk gemakkelijker gaat.

Minder belastend voor de spieren
VDS vermindert de belasting op de spieren met 20 tot 30 procent, en bij bepaalde manoeuvres tot wel 70 procent*. Hierdoor worden rsi-klachten bij vrachtwagenchauffeurs verminderd en kunnen chauffeurs hun werk langer uitvoeren.

Veiliger rijden
Omdat het systeem alle hobbels in het wegdek compenseert, kan de chauffeur ontspannen rijden en treedt minder vermoeidheid op. Dit verbetert de veiligheid op de weg.

* Het onderzoek achter deze cijfers werd uitgevoerd door VTI, de Zweedse instantie voor weg en transport.

Gerelateerde inhoud

One minute – Volvo Dynamic Steering

Volvo Dynamic Steering is een technische innovatie van wereldformaat van Volvo Trucks. Bij lage snelheden verloopt het sturen moeiteloos en nauwkeurig, en wordt de belasting op de armen en schouders van de bestuurder verlicht. Dit betekent verbeterde ...

Het juiste gevoel – hoe IFS werd ontwikkeld

De opdracht was duidelijk: ontwikkel een veringssysteem dat Volvo-trucks toonaangevend maakt wat betreft weggedrag en comfort. Het realiseren van dat doel was een uitdaging....

Terugschakelen

De I-Shift-reeks heeft een nieuwe variant: I-Shift met kruipversnellingen. Met de nieuwe versnellingen kan vanuit stilstand worden gestart met ladingen tot 325 ton....

Artikelen filteren

5 true 5