Hoe een truckcabine van Volvo in elkaar wordt gezet

Op de cabinemontagelijn bij de Volvo Trucks-assemblagefabriek in Tuve, Göteborg, worden ongeveer 900 onderdelen samengevoegd tot een complete Volvo-truckcabine, en dat binnen zes uur.

Eindinspectie cabineassemblage.

Aan het einde van de assemblagelijn worden bij heldere verlichting de lak en de afwerking van de carrosserie van de geheel voltooide cabine gecontroleerd.

Paulina Lundgren.

Paulina Lundgren, Team Leader, Production Engineering, Cab Trim.

Het is een strak georganiseerd proces waarbij elk afzonderlijk detail en elke actie is ontworpen met het oog op maximale snelheid, precisie en efficiency.

“Het is belangrijk dat alles op elkaar is afgestemd”, zegt Paulina Lundgren, Team Leader, Production Engineering, Cab Trim. “Alles moet soepel werken: de technische oplossingen, productieplanning, levering van materiaal en de wijze waarop operators werken. Het moet allemaal perfect zijn.”

De productie begint met een cabineomhulsel. Deze worden geproduceerd en gelakt in de Volvo Trucks-cabinefabriek in Umeå in het noorden van Zweden en vervolgens per trein vervoerd naar de Tuve-fabriek in Göteborg. Het personeel maakt de cabine klaar voor de hoofdassemblagelijn door de dashboardplaat en de frontklep eraf te halen. De cabine wordt vervolgens op de hoofdassemblagelijn geplaatst en met een snelheid van één meter per minuut verplaatst.

De cabine passeert 56 verschillende werkstations, waar het personeel gemiddeld 5,5 minuut krijgt om hun werk te voltooien voordat de cabine naar het volgende station gaat. Alles is zorgvuldig ontworpen en opgesteld voor maximale efficiency en snelheid. Alle vereiste gereedschappen en onderdelen zijn dichtbij en zo handig mogelijk geplaatst. Ook wordt veel aandacht besteed aan veiligheid en ergonomie, en de medewerkers zijn voorzien van tilhulpmiddelen en ondersteuning.

“Alle stations zijn zo gebouwd dat iedereen eraan kan werken”, zegt Paulina Lundgren.

Plaatsen van de voorruit.

Twee robots zorgen voor het plaatsen van de voorruiten, zijruiten en dakluiken op de Volvo FH.

 

De assemblagelijn is opgesteld volgens een visgraatstructuur: één hoofdlijn door het midden, met kleinere voorassemblagelijnen voor grotere modules aan de zijkanten. Voor het dashboard zijn er zelfs voorassemblagelijnen vóór de voorassemblage: de onderdelen worden gemonteerd in kleine modules die vervolgens worden geassembleerd in een compleet dashboard dat uiteindelijk op de hoofdlijn rechtstreeks in een cabine wordt geplaatst.

Alles moet soepel werken: de technische oplossingen, productieplanning, levering van materiaal en de wijze waarop operators werken. Het moet allemaal perfect zijn.

Paulina Lundgren

Team Leader, Production Engineering, Cab Trim

Installeren van dakluik.

Elke robot is gekalibreerd om het glas te plaatsen met een nauwkeurigheid tot op 0,1 mm.

Een gemiddelde cabine bestaat uit 750 tot 900 onderdelen. Er zijn echter zo’n 3.500 verschillende onderdeelnummers en zoveel verschillende specificaties dat in feite elke cabine uniek is. Het proces is uitzonderlijk complex en zo opgezet dat menselijke fouten tot een minimum worden beperkt. Om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat medewerkers de juiste onderdelen pakken, is er een systeem met lampjes die aangeven welke onderdelen nodig zijn voor de volgende cabine. Wanneer alles is verzameld en naar de hoofdlijn is verplaatst, drukt de medewerker op een knop voor de volgende serie lampjes.

De meeste onderdelen en componenten worden handmatig geïnstalleerd. Ook zijn er twee robots die de voorruiten, zijruiten en dakluiken plaatsen op de cabines van de Volvo FH. De robot tilt de ruiten met behulp van zuignappen op en roteert de rand zorgvuldig onder een lijmdispenser. Verschillende sensoren rondom de cabine zorgen ervoor dat deze in precies de juiste positie staat voor de robotarmen. Elke robot is zo geprogrammeerd dat deze precies herkent welk model cabine er op de lijn staat en gekalibreerd om het glas te plaatsen met een nauwkeurigheid tot op 0,1 mm.

Op de eindstations testen medewerkers alle controlefuncties. Heldere lampen verlichten de cabine om de lak en afwerking van de carrosserie te controleren. Vervolgens wordt de cabine getransporteerd naar de chassislijn en bevestigd op het chassis en de aandrijflijn.

Cabines op assemblagelijn.

Cabineassemblage - Tuve

  • 3.500 onderdeelnummers worden gebruikt bij de cabineassemblage.
  • 240 operators werken in het assemblagegedeelte.
  • 56 werkstations op de cabineassemblagelijn.
  • 5,5 minuten is de gemiddelde verwerkingstijd voor elk werkstation.
  • 6 uur duurt het om een cabine door de gehele assemblagelijn te voeren.
  • 120 cabines worden momenteel elke dag geproduceerd in Tuve.
9d1dff5a-8996-4d0c-9d87-9a3449f4c768

Gerelateerde inhoud

Waar motoren worden geboren

Bezoek de Volvo-motorenfabriek in het Zweedse Skövde, waar alle motoren van Volvo Trucks worden gebouwd, en maak kennis met de technici achter de Euro 6-technologie....

One Minute – Ruime cabine

De afgelopen jaren is door verbeteringen aan het ontwerp van Volvo Trucks’ cabines het interieur van de Volvo FH met één kubieke meter toegenomen. Hierdoor ontstaat een groter en ruimtelijker interieur, terwijl de opbergruimte is uitgebreid met 300 ...

One Minute – Zicht

Door beperkt zicht komt de verkeersveiligheid in gevaar, niet alleen voor chauffeurs maar ook voor andere weggebruikers. Dit is waarom Volvo Trucks cabines ontwerpt met zo min mogelijk afleidingen en met optimaal zicht. Voorzien van extra grote ...

Artikelen filteren

5 true 5