Volvo FH op weg door het bos

Onze slimste versnellingsbak, nu nog slimmer

Het meest geavanceerde transmissiesysteem op de markt is nu beschikbaar in een nog slimmere uitvoering: voor zeer soepele, dynamische acceleratie. I-Shift Dual Clutch is 's werelds eerste transmissiesysteem met een dubbele koppeling voor zware trucks. I-Shift Dual Clutch is geïnspireerd op versnellingsbakken van racewagens en schakelt in een fractie van een seconde. Het systeem levert stabiele krachtoverbrenging die uw manier van rijden verandert en uw productiviteit verhoogt.

Volvo FH16 met I-Shift Dual Clutch onderweg

Focus op rijden

I-Shift maakt het rijden makkelijker, veiliger en veel comfortabeler. Er hoeft niet te worden geworsteld met een zware koppeling en een pook. Elk schakelmoment verloopt perfect getimed. Het eenvoudige systeem eist minder inspanning van de chauffeur, waardoor deze beter de aandacht op de weg en de overige weggebruikers kan houden. En als u toch handmatig wilt schakelen, geeft de knop op de versnellingshendel direct controle.

Volvo FH-trekker op de weg

Bespaar op brandstof

I-Shift is ontworpen om brandstof te besparen, tot wel 5%. De interne energieverliezen zijn lager dan bij handgeschakelde versnellingsbakken, maar de elektronica zorgt voor het echte verschil. Elk schakelmoment wordt precies getimed. Dit zorgt ervoor dat de motor met het meest efficiënte toerental draait, of dit nu in de modus Economy of Performance is. Bovendien schakelt I-Roll de motor uit bij een afdaling, waardoor de bewegingsenergie van de truck ten volle wordt benut, wat nog een extra brandstofbesparing van 2% kan opleveren.

Zo werkt het

Zo werkt het

I-Shift is gebaseerd op een 'klassieke' ongesynchroniseerde handgeschakelde versnellingsbak, vandaar de compacte vormgeving en de lage interne verliezen. De ware magie zit in de intelligente elektronische regeleenheid die de koppeling bedient en voor het schakelen zorgt. Door informatie over de snelheid, het gewicht, de hellingshoek en het vereiste koppel te analyseren, wordt elke schakeling uiterst precies uitgevoerd. Het systeem communiceert bovendien met de motor, waardoor de toerentallen en de remmen worden aangepast voor optimale prestaties.

Verstevigd voor zware toepassingen

Verstevigd voor zware toepassingen

Wanneer u onder extreem zware omstandigheden rijdt, zult u de versterkte I-Shift waarderen. Die is speciaal ontwikkeld voor gebieden met veel hellingen met stijgingspercentages van meer dan 10%, of het rijden op zeer geaccidenteerd terrein. Dit houdt in dat I-Shift nu beschikbaar is voor omstandigheden waarin voorheen een handmatige versnellingsbak of de automatische Powertronic de enige opties waren.

melonJS

Verbeterd startvermogen in heuvelachtig terrein

I-Shift is nog veelzijdiger en gebruiksvriendelijker geworden. De automatische versnellingsbak is nu beschikbaar met de keuze uit één of twee kruipversnellingen, plus de aanvullende optie van extra achteruitrijversnellingen. Wanneer u zware ladingen transporteert, weet u dat starten vanuit stilstand soms lastig is. Vooral op hellingen of bij slechte wegomstandigheden. In het ergste geval moet u de vracht uitladen of moet u zelfs worden gesleept, wat funest kan zijn voor uw beschikbaarheid en productiviteit. Rust uw Volvo FH uit met I-Shift met kruipversnellingen en deze zorg behoort tot het verleden. Uw startvermogen wordt aanzienlijk verbeterd en de belasting op de koppeling wordt met 75 procent verminderd, wat onnodige reparaties voorkomt.

Lager brandstofverbruik

Langzaam kruipen, zuinig rijden

Kan I-Shift met kruipversnellingen uw brandstofverbruik echt verbeteren? Natuurlijk. Voorheen moest u vaak bereid zijn brandstofzuinigheid op te offeren voor startvermogen. Dankzij de kruipversnellingen kunnen we uw truck nu echter specificeren met een snellere achterasoverbrenging, waardoor u op goede wegen bij veel lagere toeren op kruissnelheid kunt blijven. Dit verlaagt het brandstofverbruik met een aantal procent.

Perfecte controle bij zeer lage snelheden

Perfecte controle in elke richting

Manoeuvreren met lage snelheid is een van de grootste uitdagingen van het werk. Dankzij een overbrengingsverhouding tot 32:1 (en tot 37:1 achteruit) kunt u met I-Shift met kruipversnellingen rijden met hele lage snelheden van 0,5-2 km/u. U heeft altijd totale controle, waardoor u gemakkelijker met precisie kunt parkeren bij het laden of lossen van uw vracht. Ook voorkomt het ongevallen die desastreus zijn voor uw planning en uw productiviteit.

Vergroot de veelzijdigheid van de truck nog meer

Zeg maar ja tegen meer werk.

I-Shift met kruipversnellingen maakt de truck veelzijdiger, zodat u dezelfde truck kunt gebruiken voor tal van verschillende rijomstandigheden en taken. Rijden op verharde en onverharde wegen? Moet u extreme ladingen vervoeren? Werkt u op grote hoogten? Speciale toepassingen voor lage snelheden? Geen probleem. De kruipversnellingsmodule voegt slechts 120 mm toe aan de lengte en 48 kg aan het gewicht van de I-Shift.

I-Shift Dual Clutch: een nieuwe manier van rijden

I-Shift Dual Clutch: een nieuwe manier van rijden

I-Shift Dual Clutch is 's werelds eerste transmissiesysteem met een dubbele koppeling voor zware trucks die een echt soepele, dynamische acceleratie geeft. I-Shift Dual Clutch is geïnspireerd op versnellingsbakken van racewagens en schakelt in een fractie van een seconde. De stabiele krachtoverbrenging verandert uw manier van rijden en verhoogt uw productiviteit.

Chauffeurscomfort en veiligheid

Chauffeurscomfort en veiligheid

Wanneer uw opdrachten hoge prestaties vereisen en veel schakelen, kies dan voor I-Shift Dual Clutch. Dit levert een ongeëvenaard chauffeurscomfort. Het koppel is constant, dus u kunt met een gerust hart halverwege een bocht schakelen. En het vermogen wordt continu op de wielen overgebracht. De kans dat u vast komt te zitten of grip verliest bij gladde omstandigheden, wordt zo geminimaliseerd. Zelfs als u terugschakelt op de motorrem bij een afdaling, kunt u zeker zijn van een stabiel en veilig rijgedrag. I-Shift Dual Clutch is verkrijgbaar op onze D13K-motoren met 460, 500 en 540 pk.

Wat de dubbele koppeling toevoegt

Wat de dubbele koppeling toevoegt

Door de transmissie met dubbele koppeling kan de volgende versnelling alvast worden geselecteerd, terwijl in de
huidige versnelling wordt gereden. Dus één koppeling staat in zijn vrij terwijl de ander is geactiveerd. Dankzij de twee prise-assen en een ingenieuze opstelling van tandwielen en selectie-elementen, kunnen er dan twee versnellingen tegelijk worden geselecteerd. Het resultaat? Het schakelen vindt plaats in een fractie van een seconde, zonder tractieverlies.

Röntgenbeeld van I-Shift-versnellingsbak

Zo werkt het...

I-Shift is gebaseerd op een 'klassieke' ongesynchroniseerde handgeschakelde versnellingsbak, vandaar de compacte vormgeving en de lage interne verliezen. De ware magie zit in de intelligente elektronische regeleenheid die de koppeling bedient en voor het schakelen zorgt. Door informatie over de snelheid, het gewicht, de hellingshoek en het vereiste koppel te analyseren, wordt elke schakeling uiterst precies uitgevoerd. Het systeem communiceert bovendien met de motor, waardoor de toerentallen en de remmen worden aangepast voor optimale prestaties.

De dubbele koppelingseenheid van de versnellingsbak

...en wat de dubbele koppeling toevoegt

Door de transmissie met dubbele koppeling kan de volgende versnelling alvast worden geselecteerd, terwijl in de
huidige versnelling wordt gereden. Dus één koppeling staat in zijn vrij terwijl de ander is geactiveerd. Dankzij de twee prise-assen en een ingenieuze opstelling van tandwielen en selectie-elementen, kunnen er dan twee versnellingen tegelijk worden geselecteerd. Het resultaat? Het schakelen vindt plaats in een fractie van een seconde, zonder tractieverlies.

Hoe ziet uw favoriete I-Shift eruit?

Hoe ziet uw favoriete I-Shift eruit?

Met behulp van de software kan I-Shift op uw rijomstandigheden worden afgestemd. U kunt kiezen uit vier pakketten: Construction, Distribution, Long Haul of Heavy Duty, en uit verschillende opties zoals I-See, kruipversnellingen en extra PTO-functies.

Hoe I-See brandstof kan besparen in heuvelachtig terrein

I-See: maximale efficiency en besparingen

In heuvelachtig terrein werken I-Shift en I-Shift Dual Clutch naadloos samen met onze intuïtieve I-See technologie zodat u nog meer brandstof bespaart.

Ontdek hoe I-See werkt
Vind de dichtstbijzijnde dealer

Maak een proefrit

Wilt u I-Shift en I-Shift Dual Clutch zelf ervaren? Neem dan contact op met uw lokale Volvo Trucks-dealer. Hij geeft u graag de sleutels.

Vind de dichtstbijzijnde dealer