Chassisspecificaties voor de Volvo FH

  • Chassishoogten
  • Maximale belasting vooras
  • Achtervering
  • Koppelingshoogten, trekkers
  • Trekbalken
  • Brandstoftanks
  • AdBlue-tanks
  • Koppelschotels
  • Onafhankelijke voorwielophanging
  • Volvo Dynamic Steering
  • Naloopassen
  • Voorloopassen
  • Remmen

Chassishoogten

X-Low (trekker) ca. 810 mm
Low ca. 850 mm
Med ca. 900 mm
High ca. 1000 mm
X-High ca. 1200 mm

Maximale belasting vooras (ton)

  Lucht Blad
X-Low 7.5 -
Low 8 -
Med 9* 9
High 9 10/18**
X-High - 10/20**
* Met onafhankelijke voorwielophanging 8,5
** Met dubbele voorassen (FAA20/FAA21)

Achtervering

Type Assen Vering As-/tandemstelbelasting Reductie Voor-/naloopassen
Solo          
RAD-L90 4×2 Paraboolvering/bladveerpakketten 13 t Enkel/naaf  
RAD-GR 4×2 Lucht 11,5/13 t Enkel/naaf  
RAD-G2 4×2 Lucht (voor de bouw) 13 t Naaf  
           
Tandemstel          
RADT-AR 6×2/8×2 Paraboolvering 19/21 t Enkel/naaf Naloopas (vast)
RADT-GR 6×2/8×2 Lucht 19/20,5/22,5/23 t Enkel/naaf Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend)
RAPD-GR 6×2 Lucht 19/22 t Enkel/naaf Voorloopas (vast/gestuurd)
RADD-G2 6×4/8×4 Lucht (voor de bouw) 21/23/26 t Enkel/naaf  
RADD-BR 6×4/8×4 Paraboolvering 21 t Enkel/naaf  
RADD-TR1 6×4/8×4 Paraboolvering/conventionele bladvering 23/26 t Enkel/naaf  
RADD-TR2 6×4/8×4 Conventionele bladvering 26/32 t Naaf  
RADD-GR 6×4/8×4 Lucht 21/23/26 t Enkel/naaf  
RAPDT-GR 8×2 Lucht 27/30/30,5/31,5/32 t Enkel/naaf Voorloopas (gestuurd) + naloopas (vast/gestuurd)
RADDT-GR 8×4/10×4 Lucht 27/33/36 t Enkel/naaf Naloopas (gestuurd)
RAPDD-GR 8×4 Lucht 27/30,5/32/35 t Enkel/naaf Voorloopas (gestuurd)
RADDT-G2 8×4/10×4 Lucht (voor de bouw) 27/33/36 t Enkel/naaf Naloopas (gestuurd)

Hoogten koppelschotel

Aandrijving Chassishoogte Vering Framehoogte Hoogte koppelschotel* Band Min. koppelingshoogte Nominale rijhoogte**
4×2 X-Low RAD-GR 266 140 295–55 867 912
  X-Low RAD-GR 266 140 295–60 887 932
  Low RAD-GR 266 140 315–60 955 1015
  Med RAD-GR 266 140 315–70 1014 1075
  Med RAD-GR 300 140 315–70 1031 1092
  High RAD-GR 266 140 315–80 1056 1147
  High RAD-GR 300 140 315–80 1090 1164
6×2 Low RADT-GR 266 160 315–60 975 1035
  Med RADT-GR 266 160 315–70 1034 1095
  Med RADT-GR 300 160 315–70 1051 1112
  High RADT-GR 300 150* 315–80 1160 1234
  Med RAPD-GR 266 160 315–70 1034 1095
  Med RAPD-GR 300 160 315–70 1051 1112
  High RAPD-GR 266 160 315–80 1076 1167
  High RAPD-GR 300 160 315–80 1110 1184
6×4 High RADD-GR 300 150* 315–80 1173 1234
8×4 High RAPDD-GR 300 160 315-80 1137 1207
* +60 millimeter montagehoogte
** Hoogten bij benadering

Trekbalken
Centraal gemonteerd, lager gemonteerde trekbalk en onderbouwkoppeling voor middenastrailers. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.

Brandstoftanks
Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1480 liter voor een 4 x 2-trekker.

AdBlue-tanks
Inhoud van 32 tot 100 liter. AdBlue-pomp is geïntegreerd in AdBlue-tankmodule. Kunststof.

Koppelschotels
De gecertificeerde montage maakt een schotelbelasting van 36 ton mogelijk. De reeks omvat ook een ISO-koppelschotel met L-vormige profielen voor verschillende hoogtes, waarmee wordt gezorgd voor een aanzienlijke keuzevrijheid. De speciale flensmontage van de koppelschotel biedt een laag gewicht aangezien geen extra bevestigingsplaat meer nodig is. De hoogte van de koppelschotel boven het chassis bedraagt zo'n 140 millimeter. Geïntegreerde smering en een indicator voor aanhangeraansluiting zijn als optie leverbaar voor bepaalde varianten.

Remmen
Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons, uitstekende prestaties en een prettig remgevoel, en tal van andere handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties.

Onafhankelijke voorwielophanging
Met onafhankelijke voorwielophanging kunnen de voorwielen verticaal onafhankelijk van elkaar bewegen, wat uitmuntende rijeigenschappen oplevert. De ophanging is beschikbaar voor 4×2- en 6×2-configuraties en heeft een laadvermogen van 8,5 ton. Onafhankelijke voorwielophanging kan nu ook worden gecombineerd met Volvo Dynamic Steering.

Volvo Dynamic Steering
Actief stuursysteem met torque-overlay. Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de neutrale stand, zowel bij vooruit als achteruit rijden.
Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder die met dubbele voorassen. De voorziening is ook beschikbaar in combinatie met onafhankelijke voorwielophanging.

Liftbare tandemas
Hierdoor kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, om het brandstofverbruik en de draaicirkel te verminderen. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck geladen is, wordt de as automatisch omlaag gebracht en ingeschakeld.
Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) en uitgerust met schijfremmen.

Naloopassen
Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton.

Voorloopassen
Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 7,5 of 9 ton.

EBS MEDIUM

EBS-statusmonitor
EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.

Hill Start Aid
De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motor
koppel is opgebouwd om de truck soepel in beweging te zetten.

Remslijtage analyse
Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat. (Alleen voor schijfremmen.)

Automatisch loszetten van parkeerrem
De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het
gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).

AANVULLENDE OPTIES

Stretch Brake
Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.

ESP (Electronic Stability Program)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie. Scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger wordt tegengegaan. ESP voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2- en 3-assige voertuigen.

Noodremlicht
Bij een noodstop bij snelheden boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.

Hydraulische retarder
Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 680 kW.

Downloaden

Chassisspecificaties

Download de volledige chassisspecificaties als een PDF-bestand. Downloaden(PDF, 1.8 MB)
Vind de dichtstbijzijnde dealer

Bevalt het? Maak een proefrit

De enige manier om ons dynamische nieuwe chassis te ervaren is achter het stuur. Uw lokale Volvo Trucks-dealer heeft de sleutels.

Vind de dichtstbijzijnde dealer