Specificaties aandrijflijn voor de Volvo FM

  • Motoren
  • I-Shift
  • I-Shift softwarepakketten
  • Handgeschakelde versnellingsbakken

  • Achterassen
  • Achterasoverbrenging
  • Aandrijflijncombinaties
  • PTO´s

  • Motoren

      D11K D13K
    Emissiestandaard Euro 6 Euro 6
    Aantal cilinders 6 6
    Cilinderinhoud 10,8 dm3 12,8 dm3
    Slag 152 mm 158 mm
    Boring 123 mm 131 mm
    Compressieverhouding 17.0:1 17.0:1
    Uitlaatremvermogen 160 kW (2400 t/min) 200 kW (2300 t/min)
    VEB-vermogen 290 kW (2400 t/min)  
    VEB optie  
    VEB+ vermogen   375 kW (2300 t/min)
    VEB+   optie
    Oliefilters 2 hoofdstroomfilters, 1 bypass 2 hoofdstroomfilters, 1 bypass
    Olieverversingsvolume, inclusief filter 36 l 33 l
    Inhoud koelsysteem 36 l 38 l

    Olieverversingsinterval

    Tot max. 100.000 km, of eens per jaar met VDS4.

    Brandstofvereisten

    Alleen brandstof zonder zwavel (EN590, max. 10 ppm zwavel).

    Distributie-PTO

      Koppel Overbrengingsverhouding, D11K Overbrengingsverhouding, D13K
    EPTT650 650 Nm* 1.08:1 1.26:1
    EPTT1000 1000 Nm*   1.26:1
    * Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.
    D11K-motor, vermogens/koppelkrommen

    D11K – Vermogen/koppel

    Nettovermogen volgens: EC 582/2011

    D11K330 (243 kW)  
    Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 330 pk
    Maximaal koppel bij 950-1400 t/min 1600 Nm
    D11K370 (273 kW)  
    Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 370 pk
    Maximaal koppel bij 950-1400 t/min 1750 Nm
    D11K410 (302 kW)  
    Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 410 pk
    Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min 1950 Nm
    D11K450 (332 kW)  
    Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min 450 pk
    Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min 2150 Nm
    D13K-motor, vermogens/koppelkrommen

    D13K – Vermogen/koppel

    Nettovermogen volgens: EC 582/2011

    D13K420 (309 kW)  
    Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 420 pk
    Maximaal koppel bij 860-1400 t/min 2100 Nm
    D13K460 (338 kW)  
    Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 460 pk
    Maximaal koppel bij 900-1400 t/min 2300 Nm
    D13K500 (368 kW)  
    Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 500 pk
    Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min 2500 Nm
    I-Shift

    Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler.

    I-Shift

    Type Hoogste versnelling Motorkoppel Maximaal toelaatbaar treingewicht
    AT2412F Direct 2400 Nm 44 t
    AT2612F Direct 2600 Nm 100 t
    ATO2612F Overdrive 2600 Nm 100 t

    I-Shift softwarepakketten

    Basisversie (TP-BAS)
    TP-BAS is het standaard softwarepakket dat wordt geleverd met I-Shift en dat de basisfuncties van de versnellingsbak omvat voor allround rijden.

    I-Shift-schakelsoftware voor distributie (TP-DIST)
    TP-DIST past de werking van de versnellingsbak aan voor de specifieke omstandigheden in het distributiesegment. Het softwarepakket omvat functies voor een betere manoeuvreerbaarheid bij wegrijden, manoeuvreren en rijden met lage snelheid.

    I-Shift-schakelsoftware voor bouwtaken (TP-CON)
    TP-CON past de werking van de versnellingsbak aan voor de specifieke omstandigheden in het bouwsegment. Het softwarepakket omvat functies voor een betere manoeuvreerbaarheid bij wegrijden, manoeuvreren en rijden met lage snelheid. Deze software is ook geschikt voor slecht wegdek.

    I-Shift-schakelsoftware voor langeafstandstransporten (TP-LONG)
    TP-LONG bevat intelligente functies voor een laag brandstofverbruik. Dit softwarepakket is ideaal voor langeafstandstransporten waarbij de nadruk vooral ligt op het brandstofverbruik. Dit pakket bevat de I-Roll-functie.

    Zwaar transport (TP-HD)
    TP-HD optimaliseert I-Shift voor zwaar transport met hoge treingewichten (>85 ton). Hoe hoog het treingewicht ook is, de chauffeur kan altijd het weggedrag optimaliseren door de Heavy Duty-modus in of uit te schakelen, en de langeafstandsmodus te activeren. De functies in het softwarepakket bieden tevens
    voordelen voor trucks met meerdere gekoppelde aanhangers.

    I-Shift softwarepakketten

    Verkoopvarianten TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
    Basisfuncties voor PTO (APF-BAS)
    Geavanceerde PTO-functies (APF-ENH) o o o o o
    Basisschakelaanpassingen (AMSO-BAS)
    Geavanceerde schakelaanpassingen, incl. Kickdown (AMSO-AUT) o o o
    Basis Vocational-functies (AVO-BAS)
    Verbeterde prestaties - slechte wegen (AVO-ENH) o o o
    Basis-schakelstrategie
    Performance-schakelstrategie
    Temperatuurmeter versnellingsbakolie
    Heavy Start Engagement
    I-Roll (•)
    Intelligent Cruise Control (•)
    Launch Control
    Geavanceerde schakelstrategie (GCW ≤ 85 t)
    GCW-controle voor zware toepassingen (85 t < GCW ≤ 180 t)
    Zeer lage kruipversnelling* (ASO-ULC) o o o
    Kruipversnelling* (ASO-C) o o o
    Meerdere snelheden achteruit* (ARSO-MSR) o o o
    I-See (PVT-BAS) gebruik van GPS-gegevens o o
    I-See (PVT-EXT) gebruik van GPS-gegevens o o
    • Standaard (•) De functie kan worden toegepast wanneer TP-LONG is geactiveerd. o Optie – Niet beschikbaar
    *Alleen AT2612F, ATO2612F, voor ARSO-MSR is ASO-ULC of ASO-C vereist.
    **Alleen AT2612F en ATO2612F
    Handgeschakelde versnellingsbakken

    Handgeschakelde splitter/range-versnellingsbak met 14 versnellingen; twee kruipversnellingen en twaalf gesynchroniseerde vooruitversnellingen, plus vier versnellingen achteruit. De bediening met kabel geeft korte, duidelijke schakelmomenten en voorkomt trillingen in de schakelknop. Dankzij het gepatenteerde synchronisatiesysteem is voor het schakelen weinig kracht vereist. De versnellingsbak kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler.

    Specificaties handgeschakelde versnellingsbak

    Type Hoogste versnelling Motorkoppel Maximaal toelaatbaar treingewicht
    VT2009B Direct 2000 Nm 60 t
    VT2214B Direct 2200 Nm 100 t
    VTO2214B Overdrive 2200 Nm 100 t
    VT2514B Direct 2500 Nm 100 t
    VTO2514B Overdrive 2500 Nm 100 t

    Achterassen

    Type As- Tandwieloverbrenging Maximaal koppel Max. as-/tandemstelbelasting Maximaal toelaatbaar treingewicht
    Enkele reductie          
    RSS1344C/D Solo Hypoïde 2600 Nm 13 t 44 t
    RSS1356 Solo Hypoïde 2400/2800 Nm 13 t 56/44 t
    RSS1360 Solo Hypoïde 3550 Nm 13 t 60 t
    RTS2370A Tandem Hypoïde 3550 Nm 23 t 70 t
    Naafreductie          
    RSH1370F Solo Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 Nm 13 t 70 t
    RTH2610F Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 Nm 26 t 100 t
    RTH3210F Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 Nm 32 t 100 t
    RTH3312 Tandem Conische, spiraalvormige tandwielen 3550 Nm 33 t 120 t

    Achterasoverbrenging

    RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
    2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
    2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
    2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
    2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
    3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
    3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
    3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
    4.11:1     4.50:1   5.41:1 5.41:1  
    4.63:1     5.14:1     7.21:1  
    5.29:1     5.67:1        
          6.17:1        
    * For RSS1344D.

    Aandrijflijncombinaties

      D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500
    Handgeschakelde versnellingsbak
    VT2009B        
    VT2214B  
    VTO2214B  
    VT2514B      
    VTO2514B      
    I-Shift              
    AT2412F  
    AT2612F
    ATO2612F
    Assen met enkele reductie
    RSS1344C/D
    RSS1356
    RSS1360
    RTS2370B
    Assen met naafreductie
    RSH1370F
    RTH2610F
    RTH3210F
    RTH3312

    PTO´s

    Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's leverbaar voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.

    GEMONTEERD OP DE MOTOR

    PTER-DIN
    Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.

    PTER1400
    Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

    PTER100
    Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

    GEMONTEERD OP VERSNELLINGSBAK

    PTR-F
    Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

    PTR-FL/FH
    Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

    PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
    Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.

    PTRD-F
    Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.

    PTRD-D
    Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.

    PTRD-D1
    Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.

    PTRD-D2
    Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.

     

    Downloaden

    Specificaties aandrijflijn

    Download de volledige aandrijflijnspecificaties als een PDF-bestand.

    Downloaden(PDF, 3.9 MB)
    Vind de dichtstbijzijnde dealer

    De Volvo FM van dichtbij bekijken

    Specificeer uw perfecte truck. U kunt het allemaal ervaren bij uw lokale Volvo Trucks-dealer.

    Vind de dichtstbijzijnde dealer