We zijn leiders op het gebied van verkeersveiligheid Het is onze visie dat geen enkele truck bij een ongeluk betrokken raakt. Ons Accident Research Team is opgericht in 1969 en sindsdien staan we in de frontlinie op het gebied van veiligheid met baanbrekende innovaties die ongevallen voorkomen en de kans op letsel verkleinen. Niet alleen voor de chauffeur, maar voor iedereen.
Circa de helft van de ongevallen met fatale afloop waarbij trucks zijn betrokken, had voorkomen kunnen worden door het gebruik van een veiligheidsgordel. Het is cruciaal dat elke nieuwe generatie chauffeurs begrijpt hoe belangrijk deze uitvinding is. Want het redden van levens betekent meer voor ons dan wat dan ook.
In de nachtmodus kunnen chauffeurs alle overbodige dashboardverlichting uitschakelen met één druk op de knop. Het resultaat is minder fel licht in het blikveld van de chauffeur en minder afleiding door weerspiegelingen in de voorruit en de zijspiegels. De modus is met name bedoeld voor internationale transporten waarbij in het donker wordt gereden en voor achteruitrijden en manoeuvreren bij slechte weersomstandigheden of in lastige situaties zoals het aan- of loskoppelen van trailers.
Onze Active Safety-initiatieven zijn ontworpen om fouten te voorkomen die de oorzaak zijn van circa 90% van alle verkeersongevallen. Dus zorgen we ervoor dat onze chauffeurs meer kunnen zien. We zorgen dat ze comfortabel en geconcentreerd blijven. En we voorzien onze trucks van systemen en technologie die veiligheid naar een heel nieuw niveau brengen.
Ongevallen zijn helaas niet helemaal te voorkomen. Daarom richten onze passieve veiligheidsinitiatieven zich op het minimaliseren van het letsel als zich toch een ongeval voordoet. Daarom concentreren we ons op het bouwen van trucks die de chauffeur, passagiers en andere weggebruikers zo veel mogelijk bescherming bieden.
Meer informatie over de veiligheidssystemen in de Volvo FH