Automation will play a major role in tackling global challenges

The big change

We will be one billion more people on earth by 2030 – trade and transports need to keep up. As cities grow, congestion, pollution and strains on the traffic system will increase. The transport industry will play a major role in tackling global challenges, and automation will be a key factor – including the use of autonomous vehicles. For Volvo Trucks, these developments are firmly human-centric.

Automation – driving into the future

Driving into the future

Automation will revolutionize the transport industry – it will improve productivity, lower fuel consumption, and optimize traffic management and route planning among other things. For drivers it will increase safety, improve conditions and in many cases introduce new ways of working. Automation is not about killing jobs – there will still be a need for skilled drivers in the future.

Verhoging suikeroogst

Een uitstekend voorbeeld van hoe geautomatiseerde technologie kan bijdragen tot de winst. In het verleden vernietigden vrachtwagens een aanzienlijk percentage van de suikerrietoogst van deze Braziliaanse landbouwer. Maar dankzij een geautomatiseerde functie volgt de vrachtwagen nu de voetstappen van de oogsters. De chauffeur bedient het gas- en rempedaal, maar wordt bijgestaan door een automatische stuurinrichting. Zo wordt een groot deel van de oogst gespaard.

Ons werk staat volledig in het teken van technologieën die de klant een tastbaar voordeel opleveren. Als uitgangspunt bekijken we de eisen waaraan onze klanten van hun klanten moeten voldoen. We concentreren ons op oplossingen die moeilijke, repetitieve en tijdrovende taken vereenvoudigen voor alle betrokken partijen.

Hayder Wokil

Autonomous & Automated Driving Director, Volvo Trucks

Maak kennis met de zelfrijdende vuilniswagen

Wanneer vrachtwagens achteruitrijden in bebouwde gebieden is dat altijd een risico. Met een zelfrijdende vrachtwagen is er slechts één chauffeur nodig. De vrachtwagen rijdt automatisch achteruit en volgt de bestuurder rond de huizen terwijl hij het afval ophaalt. Dit onderzoeksproject in samenwerking met de Zweedse recyclagespecialist Renova komt zowel de productiviteit als de veiligheid ten goede.

Autonoom rijden – onder de grond

Zelfrijdende Volvo FMX-trucks worden momenteel getest voor regelmatig gebruik in de mijn in Boliden. De vrachtwagens verhogen zowel de productiviteit als de veiligheid en kunnen steeds blijven werken, zelfs vlak na een ontploffing. Werknemers moeten normaal gezien een tijd wachten voor ze het werk kunnen hervatten. Dit is een voorbeeld van een volautomatische vrachtwagen in een krappe ruimte, waar geen chauffeur nodig is.

Platooning: brandstof besparen door in konvooi te rijden

Door middel van connectiviteit kunnen vrachtwagens in een konvooi met elkaar communiceren. De snelheid, afstand en remmen kunnen allemaal worden geregeld. De achteropkomende vrachtwagens gebruiken radar- en camerasystemen om informatie van de vrachtwagens voor hen te ontvangen. Vandaag de dag bespaart een konvooi ten minste 10% brandstof in vergelijking met afzonderlijke vrachtwagens. Dat zal het komende decennium nog stijgen tot 15% naarmate vrachtwagens alsmaar dichter bij elkaar gaan rijden. Dat lagere brandstofverbruik leidt bovendien tot een lagere CO2-uitstoot terwijl de veiligheid wordt verhoogd door de gegevensuitwisseling tussen de vrachtwagens.