Volvo Trucks

België

×

De elektrische vrachtwagens van Volvo: getest bij extreem winterweer

| 4 min
Een elektrische vrachtwagen van Volvo moet perfect presteren in elk type klimaat. Daarom testen wij onze vrachtwagens in extreme weersomstandigheden, zoals de sneeuwrijke koude winternachten in het Noord-Zweedse Arjeplog, bij de poolcirkel.
Jessica Sandström
Jessica Sandström
Wanneer we onze vrachtwagens testen in het veld, beoordelen we alle onvoorspelbare elementen van de natuur, zodat we kunnen zorgen dat alles correct werkt in de extreemste omstandigheden.

Als bedrijf met klanten over de hele wereld bouwen we vrachtwagens die overal kunnen presteren.

Om ervoor te zorgen dat onze elektrische vrachtwagens functioneren zoals verwacht, zelfs in de koudste klimaten op aarde, voeren we uitgebreide wintertests uit. Dat gebeurt op onze testsite nabij Arjeplog, een klein dorpje in het uiterste noorden van Zweden, dicht bij de poolcirkel. 's Winters ligt hier een dik pak sneeuw en zakt de temperatuur 's nachts al snel onder de -25 °C.

Ook innovatieve nieuwe functies doorstaan de tests

In het kader van de klimaattests werd de werking van nieuwe functies op de vrachtwagens volledig gecontroleerd. Twee daarvan zijn nieuwe innovaties die de betrouwbaarheid, de veiligheid en het comfort van onze elektrische zware vrachtwagens helpen te garanderen.

Ready to Run

De nieuwe Ready to Run-technologie bereidt de truck voor op een productieve werkdag, op basis van de buitentemperatuur. Indien nodig verwarmt ze zowel de batterijen als de cabine van de vrachtwagen of koelt ze die af, bij zeer warm weer. De optimale temperatuur voor de batterijen ligt rond +25° en de bestuurder kan de voorverwarming of -koeling gemakkelijk starten, vanop afstand via een app. Zo houdt het systeem de batterijprestaties op peil, zelfs wanneer de temperatuur ver onder nul is.

 

Active Grip Control

De gepatenteerde veiligheidstechnologie Active Grip Control komt de stabiliteit, de acceleraties en het remgedrag in gladde omstandigheden sterk ten goede – of het nu in de sneeuw, in de regen of op grind is. Tests met een Volvo FH Electric met geladen aanhangwagen op een wrijvingsarm oppervlak toonden een 45 procent betere grip bij maximale acceleraties. ​

“De vooruitgang bij het oprijden van een gladde grindweg is zonder meer indrukwekkend. Ik weet zeker dat dit de productiviteit zal verhogen, in het bijzonder voor klanten uit de bouwsector,” aldus Anna Wrige Berling, Safety Director bij Volvo Trucks.

Zodra de vrachtwagen begint te slippen, stellen diverse sensoren het Active Grip Control-systeem in staat om te reageren op het wegdek, alsook om intelligent gebruik te maken van de elektromotoren en andere actuatoren van het voertuig om de vrachtwagen op de weg te houden.

Active Grip Control komt de stabiliteit, de acceleraties en het remgedrag in gladde omstandigheden sterk ten goede.

Related News