Trekbalken
Trekhaken voor het koppelen van aanhangers zijn leverbaar.
Alles wat u moet weten over de Volvo FE, tot in de prachtige details.
Hier vindt u specificaties over chassishoogtes, maximale belasting vooras,
achtervering, koppelingshoogtes, trekkers, chassiskenmerken en remmen.
Laag | ca. 880 mm |
Middel | ca. 950 mm |
Hoog | ca. 1050 mm |
Lucht | Paraboolvering | |
---|---|---|
Laag | 7.1/7.5/8 | 9 |
Middel | 7.1/7.5/8 | 9 |
Hoog | 7.1/7.5/8 | 9 |
Type | Assen | Vering | As-/tandemstelbelasting | Reductie | Na-/voorloopassen |
---|---|---|---|---|---|
Soloas |
|
|
|
|
|
RAD-L90 | 4x2 | Parabool/S-vormige paraboolvering | 13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-KR | 4x2 | Lucht | 13 t | Enkel/naaf |
|
Tandemstel |
|
|
|
|
|
RADT-KR | 6x2 | Lucht | 19/20 t | Enkel/naaf | Naloopas (vast/gestuurd) |
RADD-BR | 6x4 | Paraboolvering | 23 t | Enkel/naaf |
|
Trekhaken voor het koppelen van aanhangers zijn leverbaar.
Brandstoftanks | AdBlue-tanks |
Brandstoftanks zijn verkrijgbaar in kunststof, staal of aluminium. Brandstofinhoud varieert van 160 tot 630 liter. Er zijn twee hoogten voor de D-vormige brandstoftanks: 560 mm en 710 mm. | Kunststof, inhoud is 32 liter. De AdBlue-pomp is geïntegreerd in de AdBlue-tankmodule. |
Voorassen | Naloopassen |
De voorasbelasting varieert van 7,1 tot 9 ton. | Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen of actief gestuurd. Asbelasting: 6,7, 7,1, 7,5 of 10,5 ton. |
Aandrijving | Chassis | Vering | Framehoogte | Hoogte koppelschotel* | Band | Min. koppelingshoogte** | Nominale rijhoogte** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 | |||||||
Middel | RAD-KR | 266 | 150 | 315/60R22.5" | 992 | 1097 | |
Middel | RAD-KR | 266 | 185 | 295/80R22.5" | 1103 | 1208 | |
Middel | RAD-KR | 266 | 185 | 315/70R22.5" | 1086 | 1191 | |
Middel | RAD-KR | 266 | 185 | 315/80R22.5" | 1114 | 1219 | |
Middel | RAD-KR | 266 | 150 | 295/80R22.5" | 1063 | 1168 | |
Middel | RAD-KR | 266 | 150 | 315/70R22.5" | 1049 | 1154 |
** Hoogten bij benadering.
Gatenrij in frame voor carrosseriebouwer De bovenste rij met gaten is gereserveerd voor de carrosseriebouwer. Alle steunen in de bovenste gatenrij zijn uit het midden geplaatst en zijn voorzien van een afstandsbus van 8 millimeter. In de bovenste gatenrij worden geen klinknagels gebruikt. | Koppelschotels De reeks omvat ook een ISO-koppelschotel met L-vormige profielen voor verschillende hoogten, wat een aanzienlijke keuzevrijheid geeft. De speciale flensmontage van de koppelschotel biedt een laag gewicht aangezien geen extra bevestigingsplaat meer nodig is. De hoogte van de koppelschotel boven het chassis bedraagt zo'n 150 millimeter. Geïntegreerde smering en een indicator voor aanhangeraansluiting zijn als optie leverbaar op bepaalde uitvoeringen. |
Kraanvoorbereiding Op het chassis kunnen af fabriek bevestigingsplaten voor de kraan worden gemonteerd. | |
Kraanvoorbereidingsset Op het chassis kunnen af fabriek bevestigingsplaten voor de kraan worden gemonteerd. De accubak is naar achteren verplaatst en de bevestigingsplaten zijn gemonteerd aan de achterzijde van de cabine aan beide kanten van het chassis. Een elektrische voorbereidingsset voor de kraan (ELCRANE) is inbegrepen. |
Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons,
uitstekende prestaties en een prettig remgevoel, en tal van andere handige functies.
Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de
aanvullende opties. EBS is standaard op alle specificaties.
EBS Medium EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket: | Hydraulische retarder Hydraulische retarder voor AL306 versnellingsbak. De compacte, geïntegreerde hydraulische retarder is op de versnellingsbak gemonteerd en biedt een remkoppelvertraging van 1490 Nm. |
Hill Start Aid De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motorkoppel is opgebouwd om het voertuig soepel in beweging te zetten. | |
ESC (Electronic Stability Control) Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie. Scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger wordt tegengegaan. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2- en 3-assige voertuigen. |
Specificaties zoeken over motoren, transmissies, achterassen (met overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en PTO's.
| D8K | G9K320 |
---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | Euro 6 |
Aantal cilinders | 6 | 6 |
Cilinderinhoud | 7,7 dm3 | 8,9 dm3 |
Slag | 135 mm | 144,5 mm |
Boring | 110 mm | 114 mm |
Compressieverhouding | 17.5:1 | 12:01 |
Economisch toerengebied | 1000-1700 t/min | 1200-1700 t/min |
Uitlaatremvermogen (2800 t/min) | 120 kW (2800 t/min) | - |
Compressieremeffect (2800 t/min) | 170 kW (2800 t/min) | - |
Oliefilters | 1 | 2 |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 25,5 l | 27,6 l |
Inhoud koelsysteem | 17 l | 12,4 l |
Olieverversingsinterval Brandstofvereisten | Op motor gemonteerde PTO Biodiesel-versie |
Koppel | Overbrengingsverhouding | |
---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 |
*koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar. Met AT2412 max. koppel tijdens het rijden = 150 Nm.
D8K - VERMOGEN/KOPPELNettovermogen volgens: EC 582/2011 |
D8K250 (184 kW) |
|
---|---|
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 250 pk |
Maximaal koppel bij 900-1700 t/min | 950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 280 pk |
Maximaal koppel bij 950-1700 t/min | 1050 Nm |
D8K320 (235 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 320 pk |
Maximaal koppel bij 1050-1600 t/min | 1200 Nm |
D8K350 (258 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 2200 t/min | 350 pk |
Maximaal koppel bij 1200-1600 t/min | 1400 Nm |
G9K320 - VERMOGEN/KOPPELNettovermogen volgens: EC 582/2011 |
G9K320 |
|
---|---|
Maximaal vermogen bij 2000-2100 t/min | 320 pk (239 kW) |
Maximaal koppel bij 1300-1400 t/min | 1356 Nm |
Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO en oliekoeler.
Type | Hoogste versnelling | Motorkoppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AT2412G | Direct | 2400 | 44 |
De handgeschakelde versnellingsbakken worden bediend via de bekrachtigde synchronisatie. De
korte keuzehendel, die is geïntegreerd in het instrumentenpaneel,
is trillingsvrij en heeft een nauwkeurige werking.
De versnellingsbakken kunnen naar keuze worden uitgerust met een PTO.
Type | Hoogste versnelling | Motorkoppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
De automatische transmissie biedt uitstekende
starteigenschappen en soepel schakelen over alle
versnellingen. De versnellingsbak wordt bediend via knoppen in het
instrumentenpaneel. Deze kan worden gespecificeerd met PTO.
Type | Hoogste versnelling | Motorkoppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1300 | 32 |
Type | As | Tandwieloverbrenging | Maximaal koppel (Nm) | Max. as-/tandemstelbelasting (ton) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|---|---|
Enkele reductie |
|
|
|
|
|
RSS1344E | Solo | Hypoïde | 2800 | 13 | 44 |
RSS1344C | Solo | Hypoïde | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A | Tandem | Hypoïde | 3550 | 23 | 70 |
Naafreductie |
|
|
|
|
|
RSH1370F | Solo | Spiraalvormig kegelwiel | 3550 | 13 | 70 |
RTH2180C | Tandem | Hypoïde | 1200 | 21 | 80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2.64:1 | 3.09:1 | 3.76:1 | 2.63:1 | 2.47:1 |
2.85:1 | 3.40:1 | 4.12:1 | 2.94:1 | 2.64:1 |
3.08:1 | 3.78:1 | 4.55:1 | 3.13:1 | 2.85:1 |
3.36:1 | 4.13:1 | 4.67:1 | 3.33:1 | 3.08:1 |
3.70:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 3.57:1 | 3.36:1 |
4.11:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 3.85:1 | |
4.63:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | 4.17:1 | |
5.29:1 | 6.17:1 | |||
6.17:1 |
D8K250 | D8K280 | D8K320 | D8K350 | G9K320 | |
---|---|---|---|---|---|
Versnellingsbakken | |||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Assen met enkele reductie | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Assen met naafreductie | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● |
Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en
koppelingsafhankelijke PTO's leverbaar voor de aandrijving van allerlei
opbouwonderdelen.
PTO gemonteerd op de motor | Gemonteerd op versnellingsbak |
PTER-DIN Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp. | PTR-HF/FH/ZF Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen. |
PTER1400 Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp. | PTR-HP/PH/ZF Met aansluitpomp, voor lage of hoge toerentallen. |
PTER100 Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp. | PTRD-D1D Dubbele aandrijving met pompaansluitstuk en flensaansluitstuk. |
Bekijk specificaties voor cabine-afmetingen, cabinehoogten vanaf de
grond en cabinevoorzieningen.
DagcabineDagcabine met comfortabele en ergonomische chauffeursomgeving. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 1600 millimeter, breedte 2300 millimeter. | Korte slaapcabineKorte slaapcabine biedt extra ruimte die kan worden ingericht met een eenpersoonsbed of als kantoorruimte met extra opbergvakken. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 2000 millimeter, breedte 2300 millimeter. | SlaapcabineSlaapcabine met bed voor één persoon. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 2200 millimeter, breedte 2300 millimeter. |
Low Entry CabLow Entry Cab met lage instap en stoelen met veiligheidsgordel voor één tot maximaal drie passagiers. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 2200 millimeter, breedte 2300 millimeter. Aangeboden met een plooideur passagier. |
Cabinevering Mechanische vering voor en achter: spiraalveren en schokdemper. Pneumatische vering voor en achter: luchtbalgen. | Cabineverwarming Het cabineverwarmingssysteem is leverbaar in twee uitvoeringen: handmatig bediend, alleen verwarmen, of handmatig bediende verwarming en airconditioning. Er is ook een standkachel van 2 kW beschikbaar die optioneel kan worden gespecificeerd. |
Chauffeursstoel Drie verschillende comfortniveaus: Comfort, Standard en Economy. Alle drie niveaus zijn voorzien van een rugleuning met verstelbare lengte, hoogte en voorkant en van een geïntegreerde hoofdsteun. | Opbergruimte aan de binnenkant De cabine heeft veel praktische, gemakkelijk toegankelijke vakken voor het bewaren van documenten en persoonlijke bezittingen. Er zijn twee opbergruimten boven de voorruit zijn, evenals vier DIN-compartimenten. Een aantal opbergvakken en vakjes op de motortunnel, notitieblok en kledinghaken kunnen als opties worden gespecificeerd. |
Passagiersstoel Er zijn drie verschillende comfortniveaus leverbaar: Standard, Economy of Basic. | Claxons Er is een keuze uit twee extra claxons, elektrisch of pneumatisch, of twee op het dak gemonteerde claxons, pneumatisch bediend, of een elektrische claxon onder de voorklep. |
Cabinekleuren Leverbaar in 300 vaste varianten. Daarnaast kunnen ook andere kleuren worden besteld als aanpassing voor de klant. | Bed Het bed is leverbaar in één of twee gedeelten en is 580 of 780 millimeter breed. Er is een optionele beveiligingsbalk voor het bed. |
Stuur Het stuur heeft een diameter van 460 of 500 millimeter, afhankelijk van de voertuigconfiguratie, en kan pneumatisch worden afgesteld in de gewenste positie. | Cabine met lage instap De FE Low Entry Cab biedt gemakkelijke toegang met een deuropening van 90 graden. Er zijn twee versies met een vlakke vloer of een motortunnel. Het zicht voor de chauffeur is uitstekend en de veiligheid is, zoals te verwachten van een Volvo, van het hoogste niveau. |
Klimaatregeling Het cabineverwarmingssysteem is leverbaar in twee uitvoeringen: handmatig bediend, alleen verwarmen, of handmatig bediende verwarming en airconditioning. Er is ook een standkachel van 2 kW beschikbaar die optioneel kan worden gespecificeerd. | |
Dakluik De cabine kan worden uitgerust met een dakluik dat 50 millimeter kan worden geopend. Het luik is leverbaar in glas of staal. Het luik kan handmatig of elektrisch worden bediend. | |
Stoelbekleding Comfortabel textiel. | |
Wandbekleding Comfortabel textiel. |
Download via de volgende links specificatiebladen in PDF-indeling voor de Volvo FE-reeks.