Trucks

Specificaties Volvo FH16

Alles wat u moet weten over de Volvo FH16, in detail.

Aandrijflijn

Specificaties zoeken over motoren, transmissies, achterassen (met overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en PTO's.

D17 – vermogen/koppel

Diesel​

D17

Emissiestandaard

Euro 6

Aantal cilinders

6

Cilinderinhoud

17,3 dm³

Slag

165 mm

Boring

149 mm

Compressieverhouding

17.3:1

Economisch toerengebied

900–1300 t/min

Uitlaatremvermogen

246 kW (2200 t/min)

Motorremeffect*

525 kW (2200 t/min)

Oliefilters

2 hoofdstroomfilters, 1 bypass

Olieverversingsvolume, inclusief filter

42 l

  

*Optioneel

Brandstofvereisten

Zwavelvrije brandstof (EN590, max 10 ppm zwavel) Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel)

Olieverversingsinterval

Tot max. 100.000 km, of eens per jaar met VDS4.5

 

D17 600 pk (441 kW)

 

 

Maximaal vermogen bij 1500-1700 t/min

600 pk

 

Maximaal koppel bij 900-1400 t/min

3000 Nm

 

D17 700 pk (515 kW)

 

 

Maximaal vermogen bij 1600-1700 t/min

700 pk

 

Maximaal koppel bij 950-1400 t/min

3400 Nm

 

D17 780 pk (574 kW)

 
 

Maximaal vermogen bij 1700 t/min

780 pk

 

Maximaal koppel bij 1000-1200 t/min

3800 Nm

   

I-Shift

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler. I-Shift kan ook besteld worden met kruipversnellingen, ultralage kruipversnellingen en trage achteruitversnellingen.

Specificaties

Type

Hoogste versnelling

Motorkoppel (Nm)

Maximaal toelaatbaar treingewicht (t)

ATO3112

Overdrive

3150

100

ATO3512 

Overdrive

3550

100

ATO3812

Overdrive

3800

100

    

 

As

Tandwieloverbrenging

Maximaal koppel (Nm)

Max. as-/tandemstelbelasting (t)

Maximaal toelaatbaar treingewicht (t)

Enkele reductie

RSS1370A/B

Solo

Hypoïde

3800

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoïde

3800

23

70

RTS2310

Tandem

Hypoïde

3800

23

100

Naafreductie

RSH1370F

Solo

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

13

70

RTH2610F

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

26

100

RTH3210

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

32

100

RTH3312

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

33

100

RTH3815

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

38

100

      

 

D17 600 pk

D17 700 pk

D17 780 pk

I-Shift

ATO3112

 

 

ATO3512

 

 

ATO3812

  

    

Assen met enkele reductie

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Assen met naafreductie

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

    

 

Koppel

Overbrengingsverhouding

 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1000 Nm*

1.26:1

 
    

* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.

Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke PTO's en PTO's met hoog koppel beschikbaar, voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.

PTO gemonteerd op de motor

PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.

PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

PTER100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

Koppelingsafhankelijke PTO´s

PTR-F: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.

PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.

PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.

PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.

PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.

Exterieur en interieur

Bekijk specificaties voor cabine-afmetingen, cabinehoogten vanaf de grond en voorzieningen.

Er zijn drie verschillende versies van buitenafwerking beschikbaar om aan verschillende behoeften te voldoen

Volvo FH16 with basic exterior trim level 

Basis

Grijze grille en portiergrepen. Chroom koplampen. Grijze zonneklep, spiegelkappen en bumper.

Volvo FH16 with basic with sturdy front, exterior trim level 

Basis met robuuste voorzijde

Grijze grille. Zilverkleurig gelakte spiegelkappen en zonneklep. Glanzende chromen portiergrepen. Zwarte koplampen. Grijs gelakte stalen bumper.

De Volvo FH16 wordt geleverd met een unieke lederen interieurbekleding.

Volvo FH16 with leather trim Volvo FH16, interior trim level 

Lederen bekleding Volvo FH16

Lederen interieur met duurzame materialen in diverse tinten Coral (oranje) en Raven (donkergrijs) passend bij de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.

Volvo FH16 globetrotter XXL with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XXL: comfort en ruimte

De Globetrotter XXL biedt verder een veilige en comfortabele accommodatie voor maximaal twee personen. Omdat het benedenbed breder en langer is dankzij de verlengde cabinelengte, is het slaapcomfort nog hoger.

Volvo FH16 globetrotter XL with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XL: gemaakt voor opbergruimte

De Globetrotter XL (CAB-XHSL) biedt ook een veilige en comfortabele accommodatie voor maximaal twee personen, maar met nog meer ruimte, dankzij de extra hoogte. De binnenhoogte van de cabine is 220 cm, 211 cm op de motortunnel.

Volvo FH16 globetrotter cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter-cabine: two's company

De Globetrotter-cabine (CAB-HSLP) biedt een comfortabele slaapgelegenheid voor maximaal twee personen. Door de verticale structuur is er bovendien meer dan genoeg extra opbergruimte. Binnenhoogte 205 cm, 196 cm op de motortunnel.

Volvo FH16 sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Slaapcabine

Slaapcabine (CAB-SLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor maximaal twee personen. Binnenhoogte 171 cm, 162 cm op de motortunnel.

Volvo FH16 low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Lage sleepcabine

De lage slaapcabine (CAB-LSLP) biedt door het verlaagde dak en de cabinevering extra laadruimte boven de cabine. Binnenhoogte 147 cm, 138 cm op de motortunnel.

Trekker

 

 

 

Hoogte A (mm)

Hoogte B (mm)

Hoogte C (mm)

Hoogte D (mm)

Aandrijving

Chassishoogte

Vering

Banden

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

4x2

Hoog

Bladvering/luchtvering

315/80-R22.5

3430

3800

3950

3225

4x2

Hoog

Bladvering/luchtvering

315/80-R22.5

3440

3810

3960

 

4x2

Middel

Bladvering/luchtvering

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

4x2

Laag

Luchtvering rondom

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

4x2

Laag

Luchtvering rondom

315/80-R22.5

3250

3620

3770

3045

6x2

Middel

Bladvering/luchtvering

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

        

Bakwagen

 

 

 

Hoogte A (mm)

Hoogte B (mm)

Hoogte C (mm)

Hoogte D (mm)

Aandrijving

Chassishoogte

Vering

Banden

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

6x2

Hoog

Luchtvering rondom

315/80-R22.5

3410

3780

3930

3205

6x2

Middel

Luchtvering rondom

315/80-R22.5

3330

3700

3850

 

6x2

Laag

Luchtvering rondom

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

6x4

Hoog

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3460

3830

3980

3255

6x4

Hoog

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3450

3820

3970

3245

6x4

Hoog

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

10x4

Hoog

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

        

 * Hoogten bij benadering

Op vier punten afgeveerde cabine

Kies tussen spiraalveren met schokdempers, spiraalveren voor en luchtvering achter, en luchtvering rondom.

 

Luchtinlaten

Aan de linkerkant en leverbaar in lage of hoge uitvoering, afhankelijk van de opdracht. Luchtinlaat aan de voorzijde is ook leverbaar.

 

Kleuren

Maak uw keuze uit de kleuren voor onderdelen. Er zijn circa 650 kleurvarianten beschikbaar.

 

Interieurbekleding

Zwart textiel, leer of tweekleurig leer. Bepaalde stoelbekleding (behalve textiel) kan worden gespecificeerd met een ventilatiefunctie.

 

Chauffeurszetel

Kies tussen Dynamic en Progressive. Elke specificatie kan worden besteld met optionele bekleding. Extra vrijheid door flexibiliteit: de totale aanpassingsruimte van voor naar achter is 240 millimeter en verticaal 100 millimeter. De chauffeurszetel is standaard voorzien van een hoofdsteun, een verstelbare en neerklapbare rugleuning en een verstelbare lendensteun. Ook kan de zetel verticaal en in hoogte worden versteld en is de hoek van de zitting verstelbaar.

 

Bijrijderszetel

Twee verschillende niveaus beschikbaar: Standard en Comfort. Beide niveaus kunnen worden besteld met optionele bekleding. De bijrijderszetels zijn standaard voorzien van een hoofdsteun. Er is ook een verplaatsbare bijrijderszetel leverbaar.

 

Bedden

Gebouwd voor een comfortabele nachtrust. Afmetingen bed: 74×200 cm, met middengedeelte van 81,5 cm breed, of 74×200 cm, uittrekbaar tot 88×200 cm met middengedeelte van 95,5 cm breed. Het bed in de Globetrotter XXL-cabine is 213 centimeter lang. De breedte aan het hoofdeinde, middendeel en ondereinde bedraagt respectievelijk 99/106,5/91 centimeter. Rust uw cabine uit met een schuimmatras van 16 cm met pocketvering en uitstekend comfort. Er zijn drie opties voor de stevigheid: zacht, semi-stevig en stevig. We bieden ook twee opties voor de matrasbeschermer: levert meer comfort en het bed kan sneller worden opgemaakt. Ook beschikbaar: verstelbare rugsteun en Comfort-bovenbed (afmetingen 60×190 cm of 70×190 cm).

 

 

Opbergruimte binnen

De cabine heeft een opbergvak met vier DIN-uitsparingen boven de voorruit en twee grote opbergvakken met roldeuren aan de chauffeurskant en bijrijderskant. De achterwand is voorzien van een lichtgewicht opbergruimte bovenaan met uitstekende verlichting. Onder het bed bevinden zich twee lades met een totale inhoud van 130 liter. Ook zijn er twee kleinere opbergcompartimenten onder het matras aan het voeteneinde (10 liter) en het hoofdeinde (15 liter), en aan het voeteneinde is een opbergruimte voor een PET-fles.

 

Opbergruimte buiten

Aan beide kanten van de cabine bevinden zich grote opbergruimtes die zowel van buiten als van binnen toegankelijk zijn. Aan beide kanten onder de cabine bevindt zich een extra onverwarmde opbergruimte met een inhoud van 30 liter.

 

Dakraam/dakluik

Elke cabine is uitgerust met een vast dakraam of, als optie, met een dakluik dat 50 mm kan worden geopend. Het doet ook dienst als nooduitgang. Het dakluik kan handmatig of elektrisch worden bediend.

 

Stuurwiel

Leverbaar in twee verschillende maten - diameter van 450 mm of 500 mm. Afhankelijk van de truckspecificatie. Het stuurwiel is 90 mm in hoogte verstelbaar. De hoekverstelling is 28°. Met een verstelbare stuurkolom (optie) kan het stuurwiel in hoogte worden versteld tussen -5° en +15° om zo het comfort voor de chauffeur te verhogen. Bedieningselementen die zijn geïntegreerd in het stuur zorgen voor een veilige en comfortabele bediening van de cruise control, claxon, telefoon en functies op het dashboard en het secundair dashboardscherm.

 

Klimaatregeling

Met drie alternatieve klimaatsystemen kunt u de temperatuur regelen. Conventionele verwarming met ventilator. Handmatig bediende airconditioning (MCC). Volautomatische airconditioning (ECC/ECC2). Ook verkrijgbaar met sensoren voor invallend zonlicht, condens en luchtkwaliteit Vul het systeem aan met een standkachel voor de cabine en de motor, en I-ParkCool, de standkoeling voor de cabine.

 

I-ParkCool 

De motor hoeft niet te draaien om de klimaatregeling te kunnen aanzetten in de cabine. I-ParkCool regelt de cabinetemperatuur in een stilstaand voertuig. Het systeem werkt met de standkachel van de cabine om een comfortabel klimaat te creëren: dit is bijvoorbeeld handig als de nachttemperatuur snel en plotseling daalt. Bovendien is de werking stil. Het systeem genereert ruwweg 20 dB minder geluid dan systemen van de concurrenten, dus met minder lawaaivervuiling en een betere slaapkwaliteit. De klimaatregeling is volledig geïntegreerd in het normale ventilatiesysteem van de truck. Warme of koude lucht wordt naar behoefte gelijkmatig en comfortabel verdeeld via de normale uitstroomopeningen. De aerodynamische eigenschappen van de cabine en de stahoogte in de cabine worden niet door het systeem beïnvloed. Met uitzondering van cabineverwarming (PH-CAB).

Chassis

Hier vindt u specificaties over chassishoogten, maximale belasting vooras, achtervering, trekkers, chassiskenmerken en remmen.

Laag

ca. 850 mm

Middel

ca. 900 mm

Hoog

ca. 1000 mm

X-High

ca. 1200 mm

  

 

Lucht

Blad

Laag

8

-

Middel

10/20*

9

Hoog

10/20*

10/20*

X-High

-

10/20*

   

*Met dubbele vooras

Type

Assen

Vering

As-/tandemstelbelasting

Reductie

Voor-/naloopassen

Solo

RAD-L90

4x2

Paraboolvering/bladveerpakketten

13 t

Enkel/naaf

 

RAD-GR

4x2

Lucht

11,5/13 t

Enkel/naaf

 

RAD-G2

4x2

Lucht (voor de bouw)

13 t

Naaf

 

RAD-G4

4x2

Lucht

12 t

Enkel

 

Tandemstel

RADT-GR

6x2

Lucht

19/20,5/22,5/23 t

Enkel/naaf

Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend)

RAPD-GR

6x2

Lucht

16/19/22 t

Enkel/naaf

Voorloopas (vast/gestuurd)

RADD-G2

6×4/8x4

Lucht (voor de bouw)21/23/26 tEnkel/naaf 

RADD-BR

6×4/8x4

Paraboolvering20/21 tEnkel/naaf 

RADD-TR1

6×4/8x4

Paraboolvering/conventionele bladvering23/26 tEnkel/naaf 

RADD-TR2

6×4/8x4

Conventionele bladvering26/32 tNaaf 

RADD-TR3

8x4

Conventionele bladvering38 tNaaf 

RADD-GR

6×4/8×4

Lucht21/23/26 tEnkel/naaf 

RAPDT-GR

8×2

Lucht27/30/30,5/31,5/32 tEnkel/naafVoorloopas (gestuurd), naloopas (vast/gestuurd)

RAPDT-GR

8×4/10x4

Lucht27/33/36 tEnkel/naafNaloopas (gestuurd)

RAPDT-GR

8×4

Lucht27/30,5/32/35 tEnkel/naafVoorloopas (gestuurd)

RADDT-G2

8×4/10x4

Lucht (voor de bouw)27/33/36 tEnkel/naafNaloopas (gestuurd)
      

Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhanger. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.

Brandstoftanks

Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1510 liter voor een 4×2-trekker.

AdBlue-tanks

Inhoud van 32 tot 112 liter. AdBlue-pomp is geïntegreerd in AdBlue-tankmodule. Kunststof.

Remmen

Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons, uitstekende prestaties en een prettig remgevoel, en tal van andere handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties.

 

EBS-statusmonitor 

EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.

 

Auto Hold

Remt de truck volledig af en Auto Hold houdt de laatst toegepaste remdruk aan om de truck op zijn plaats te houden totdat de chauffeur het gaspedaal intrapt.

 

Remslijtage analyse

Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat (alleen voor schijfremmen).

 

Automatisch loszetten van parkeerrem

De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).

 

 

Aanvullende opties:

Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:
 

Stretch Brake

Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.

 

ESC (Electronic Stability Control)

Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie en gaat scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger tegen. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2-, 3-, 4- en 5-assige voertuigen.

 

Noodremlicht

Bij een noodstop bij een snelheid boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde. 

 

Hydraulische retarder

Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 680 kW.

 

Snelheidsafhankelijke automatische verlaging

Dit systeem brengt de luchtvering van het voertuig boven een bepaalde snelheid automatisch omlaag om de luchtweerstand te beperken.

Volvo Dynamic Steering

Actief stuurysteem met torque-overlay (extra bekrachtiging). Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de neutrale stand, zowel bij vooruit als achteruit rijden. Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen. De voorziening is ook beschikbaar in combinatie met onafhankelijke voorwielophanging.

Voorloopassen

Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.
 

Naloopassen

Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkel- of dubbellucht, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton.

Liftbare tandemas

Hierdoor kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, om het brandstofverbruik en de draaicirkel te verminderen. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck geladen is, wordt de as automatisch omlaag gebracht en ingeschakeld. Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties met luchtvering (met een tandemstel) en uitgerust met schijfremmen.

Informatiebladen

Gegevens - alles wat u nodig heeft. Download via de volgende links informatiebladen in PDF-indeling voor de Volvo FH16.

De afgebeelde voorzieningen zijn wellicht niet standaard of beschikbaar voor alle uitrustingsniveaus en aandrijflijnopties.

Nog vragen?

Uw lokale Volvo Trucks-dealer beantwoordt ze graag. Loop er eens binnen, bel hem of maak een afspraak bij u in het bedrijf.