Unieke technologie
Onze gepatenteerde technologie combineert conventionele hydraulische stuurkracht met een elektromotor die is gemonteerd op de stuurinrichting. Op basis van gegevensverwerking van meerdere sensoren kan de ECU (Electrical Control Unit) berekenen waar de truck naartoe gaat en wat de bedoeling van de chauffeur is. De motor wordt 2.000 keer per seconde aangestuurd en maakt gebruik van het principe ´torque overlay´ (extra bekrachtiging). Hierdoor worden onbedoelde stuurbewegingen gecorrigeerd en extra stuurkracht geleverd wanneer dat nodig is.
Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder die met dubbele voorassen.

Gewichtloos rijden bij elke snelheid
Bij hoge snelheden houdt Volvo Dynamic Steering u stabiel en regelrecht op koers. En tijdens langzaam en behoedzaam manoeuvreren krijgt u de benodigde stuurkracht, ongeacht de lading. We menen het serieus wanneer we zeggen dat u de nieuwe Volvo FM met één vinger kunt sturen.

Achteruit rijden. Nu even gemakkelijk als vooruit rijden.
We hebben het achteruit rijden met een volledig beladen truck veel minder zwaar gemaakt. Volvo Dynamic Steering geeft u perfecte precisie en nagenoeg moeiteloos sturen. Vervolgens keert het stuur automatisch terug naar de neutraalstand. En met verbeterde koersstabiliteit kunt u meer dan honderd meter achteruitrijden zonder van uw koers af te wijken.

Kaarsrecht rijden onder alle omstandigheden
De koerscorrecties die u moet maken na remmen op een ongelijkmatige ondergrond? Verleden tijd. Klappen van kuilen, hobbels en markeringen? Bijna niet waarneembaar. Volvo Dynamic Steering stelt zelfs de effecten van sterke zijwind bij. Daardoor kunt u het stuur wat losser vasthouden; de truck verandert alleen van richting wanneer u dat wilt.