Uptime Express in de VS

Taylor White, vice-president van AMX, kiest voor Volvo Trucks om meerdere redenen. Het nieuwe Uptime Center in Greensboro, North Carolina, bespaart zijn bedrijf tijd en geld.

De truck van Alabama Motor Express

Het familiebedrijf Alabama Motor Express begon in de jaren tachtig van de vorige eeuw met een handjevol trucks. Nu is het een groot bedrijf met 310 medewerkers en een wagenpark van 240 trucks.

Taylor White, vice-president van AMX, kiest voor Volvo Trucks om meerdere redenen. Eén daarvan is het nieuwe Uptime Center in Greensboro, North Carolina, waarmee zijn bedrijf tijd en geld kan besparen.

Het familiebedrijf Alabama Motor Express begon in de jaren tachtig van de vorige eeuw met een handjevol trucks. Nu is het een groot bedrijf met 310 medewerkers en een wagenpark van 240 trucks, dat voor 70% uit Volvo's bestaat. 

“Ik ben mijn hele leven al betrokken bij het bedrijf”, zegt Taylor White, die de functie van vice-president van Alabama Motor Express deelt met zijn broer Collins White. “Soms hadden we 100% Volvo en dan weer 40% Volvo. Maar als iemand mij vraagt wat ik de meest betrouwbare truck vind, dan kies ik zonder twijfel duidelijk voor Volvo.”

Taylor White

Taylor White, vice-president bij Alabama Motor Express.

Naast de kwaliteit van het merk zegt Taylor White dat hij nu nog een reden heeft om voor Volvo te kiezen: Het nieuwe, 37.500 m2 grote, Uptime Center bij het Volvo-hoofdkantoor in Greensboro, North Carolina. Het center helpt AMX tijd en geld te besparen en bovendien is het een reden voor chauffeurs om bij het bedrijf te blijven.

Net als in elk groot wagenpark hebben ook de trucks van AMX geregeld mechanische problemen. Taylor White vertelt dat zijn bedrijf gebruikmaakt van de diensten van het Uptime Center. Bij een recent incident bleek weer eens hoezeer het bedrijf van deze service afhankelijk is en welke belangrijke rol dit speelt in de bedrijfsactiviteiten van AMX.

Een chauffeur op een langere rit signaleerde een probleem met de versnellingsbak. Onmiddellijk werd er een e-mail verzonden aan AMX en een casenummer geactiveerd bij het Uptime Center. Een medewerker van Volvo Action Service controleerde de locatie van de truck en belde met de dichtstbijzijnde dealer voor het vereiste onderdeel. Dat was echter in bestelling en zou pas na een week binnenkomen. De medewerker bleef zoeken en vond 15 kilometer verderop een andere dealer die het onderdeel wel op voorraad had. Binnen een paar uur was de chauffeur weer onderweg.

“Dit bespaarde ons vijf dagen stilstand. Doordat het Uptime Center die beslissing nam en ons onderbracht bij een andere werkplaats, hadden we minimale kosten met een geweldig resultaat”, zegt Taylor White.

Een paar jaar geleden zou de chauffeur door zo'n mechanisch probleem dagenlang aan de kant hebben gestaan. Niet alleen zou de lading dan te laat komen, maar AMX zou ook extra kosten hebben als hotelkamer, reparaties en het mislopen van andere ladingen.

Als iemand mij vraagt wat ik de meest betrouwbare truck vind, dan kies ik zonder twijfel duidelijk voor Volvo.

Taylor White

Vicevoorzitter Alabama Motor Express

En als er vaak uitval is, kijken chauffeurs naar andere werkgevers. Bij AMX ligt het chauffeursverloop nu constant ten minste 10% onder het gemiddelde in de sector. 

“Ik kan het niet genoeg benadrukken. Het is lastig om de impact en de kosten te berekenen van uitval”, aldus Taylor White.

Volvo Trucks weet dat bedrijven inkomsten mislopen als de trucks niet rijden. Daarom zijn medewerkers van Volvo Action Service bij het Uptime Center 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar beschikbaar. Elke maand verwerkt het Uptime Center bijna 20.000 cases. Dat aantal blijft toenemen naarmate meer services worden aangeboden. Medewerkers handelen per maand gemiddeld 18.000 inkomende gesprekken af en er zijn elke maand circa 28.000 uitgaande oproepen.

 

Taylor en Collins White

Taylor White (links) en zijn broer Collins delen de functie van vicevoorzitter bij Alabama Motor Express.

Remote Diagnostics wijst chauffeurs op actuele mechanische problemen en herinnert hen aan de routinematige onderhoudscontroles. Bij noodgevallen komen VAS-medewerkers in actie. Ze verzamelen de gegevens over het wagenpark en bepalen de geografische locatie van de truck en de dichtstbijzijnde dealers. 

De nieuwe technologie is fantastisch, vertelt Taylor White, en hij voegt eraan toe dat hij gelooft dat de uitvoerige communicatie tussen de truck en het Volvo Remote Diagnostics-platform een grote stap vooruit is voor de hele vervoerssector.

“De foutmarge wordt hierdoor sterk verkleind. Hierdoor hoeven onze monteur, de dealer en onze Volvo-vertegenwoordiger niet alleen af te gaan op wat de chauffeur zegt. Ze kunnen zelf kijken wat er aan de hand is.”

Het bijhouden van gegevens en het bijwerken van de werkstatus wordt ook gemakkelijker dankzij ASIST, het servicecommunicatieplatform van Volvo via internet. Hierin wordt elk incident gemeld, vanaf het moment dat de truck problemen krijgt tot het moment dat hij weer onderweg is. 

“Zonder ASIST zouden we niet goed kunnen aangeven of we het goed doen of niet. Hierin worden alle details bijgehouden en als er openstaande gevallen zijn, kunnen we die bekijken. Trucks hoeven niet werkeloos langs de kant te staan.”

Naarmate Volvo zijn dienstverlening uitbreidt, groeit AMX ook en White verwacht dat deze trend doorzet. Een belangrijke factor voor hun succes is volgens hem de partnerrelatie van AMX met Volvo Trucks. 

“We doen waar we goed in zijn, dat is erg belangrijk. We hebben de ondersteuning en de producten waarvan de prestaties overeenkomen met onze verwachtingen, dus dat is geweldig”, zegt Taylor White.

 

Volvo Trucks Uptime Center

Het Volvo Trucks Uptime Center in Greensboro, North Carolina, is 24 uur per dag in bedrijf, en handelt gemiddeld zo´n 18.000 binnenkomende oproepen per maand af.

VOLVO TRUCKS UPTIME CENTER

Locatie: Greensboro, North Carolina

Geopend: 2014

Medewerkers: Er zijn 40 Volvo Action Service-medewerkers werkzaam in het center. De medewerkers zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar beschikbaar. Het Uptime Team omvat ook ingenieurs die de productbetrouwbaarheid controleren, diagnoses stellen, onderhoudsgegevens en hulpmiddelen voor dealers ontwikkelen en zorgen dat problemen worden opgelost. Verder zijn er medewerkers voor dealerondersteuning en onderdelenspecialisten.

Cases: Medewerkers handelen per maand gemiddeld 18.000 inkomende gesprekken af en circa 28.000 uitgaande oproepen. Hiervan hebben er meer dan 13.000 betrekking op telematics of gepland onderhoud.

Gratis: De ondersteuning van het Uptime Center is gratis gedurende de eerste twee jaar voor elke nieuwe Volvo-truck die in Noord-Amerika is gekocht.

50ef4fbf-672c-441e-9b02-ac24e95080c7

Gerelateerde inhoud

Hoe e-commerce de logistieke sector van China verandert

E-commerce verandert niet alleen de manier waarop China winkelt, maar ook de hele logistieke sector. Inzetbaarheid en efficiency voeren nu de boventoon....

De eerste Volvo FH16 in Griekenland

De uitwerking van de Griekse schuldencrisis trok een zware wissel op de logistieke sector. Maar ondanks lastige omstandigheden wist Marinos Vasilopoulos International Transport uit te breiden....

De digitale revolutie voor de truckindustrie komt snel dichterbij

Telematica, connectiviteit, big data, cloud services en het internet of things, nemen een vooraanstaande rol in bij een digitale revolutie in de trucksector. Het grootste potentieel zit in services en Volvo Trucks zet zich actief in om de ...

Artikelen filteren

5 true 5