Het voortbestaan van ons bedrijf hangt af van laag brandstofverbruik, getrainde chauffeurs en trucks die topprestaties leveren

Door chauffeurstraining, speciale subsidieregelingen en investeringen in de nieuwste trucks en technologie heeft het Poolse transportbedrijf Jastim het brandstofverbruik verminderd tot een niveau dat voorheen voor onmogelijk werd gehouden.

Nieuwe Volvo FH's, voorzien van Euro 6 C-motoren en de laatste aerodynamische verbeteringen, hebben gezorgd dat Jastim het brandstofverbruik met duizenden liters kon verminderen.

Nieuwe Volvo FH's, voorzien van Euro 6 C-motoren en de laatste aerodynamische verbeteringen, hebben gezorgd dat Jastim het brandstofverbruik met duizenden liters kon verminderen.

Verkeersopstoppingen zijn verre van ideaal voor het brandstofverbruik, maar ondanks dat kunnen ervaren chauffeurs met de juiste training toch nog zuinig rijden.

Verkeersopstoppingen zijn verre van ideaal voor het brandstofverbruik, maar ondanks dat kunnen ervaren chauffeurs met de juiste training toch nog zuinig rijden.

In de buitenwijken van Warschau (Polen) stuurt vrachtwagenchauffeur Robert Sek zijn Volvo FH langzaam door het verkeer. Voor iemand die prat gaat op zuinig rijgedrag, is dit een frustrerende situatie. “Dit is geen goede positie”, zegt hij tijdens het accelereren na een zoveelste stop voor een verkeerslicht. “Maar zelfs hier kun je veel brandstof besparen als je soepel rijdt en beter anticipeert, en afstand houdt tot de voertuigen voor je.” 

Robert Sek is al meer dan 20 jaar vrachtwagenchauffeur en een van de chauffeurs van Jastim met een zeer laag gemiddeld verbruik van 24 liter per 100 km. Daarvoor wordt hij regelmatig beloond via een stimuleringsprogramma voor brandstofbesparing dat Jastim een paar jaar geleden introduceerde. Elke chauffeur die het brandstofverbruik onder de 28 liter weet te houden, ontvangt 300 zloty's (€ 70), en nog eens 100 zloty's voor elke liter die extra wordt bespaard.

Robert Sek is al meer dan 20 jaar vrachtwagenchauffeur en een van de zuinigste chauffeurs van Jastim.

Robert Sek is al meer dan 20 jaar vrachtwagenchauffeur en een van de zuinigste chauffeurs van Jastim.

Het programma is een van de vele initiatieven die Jastim introduceerde om het brandstofverbruik voor het hele wagenpark terug te dringen. Andere initiatieven zijn het investeren in nieuwe trucks en technologie. De nieuwste voertuigen bij Jastim zijn voorzien van de nieuwe Euro 6 C-motor van Volvo Trucks. Ook beschikken ze over de nieuwste aerodynamische verbeteringen die zijn geoptimaliseerd voor trucks die met een constant snelheidsbereik rijden tussen 60-90 km/u. De combinatie van EURO 6 C-motor met nieuwe aerodynamische verbeteringen kan een brandstofbesparing opleveren van drie procent extra voor regionale en internationale transporten.

We zien nu verbruiksniveaus die 3-4 jaar nog geleden ondenkbaar waren. Nu is het al routine geworden.

“We zijn geïnteresseerd in alle nieuwe technologische ontwikkelingen”, zegt Jacek Słowiński, eigenaar van Jastim. “Op basis van de hoeveelheid brandstof die we elke maand verbruiken, kan een extra brandstofbesparing van drie procent een verschil uitmaken van duizenden liters.”

Brandstof maakt een belangrijk deel uit van de bedrijfskosten van elk transportbedrijf, vaak wel tot een derde, maar voor Jastim stond het voortbestaan van het bedrijf op het spel. “We hadden in feite geen keus”, voegt Jacek Słowiński eraan toe. “Tegenwoordig kunnen we het ons niet veroorloven om dezelfde hoeveelheid brandstof te verbruiken als drie jaar geleden. Toen lag het op 31-32 liter. Daarmee zouden we ons uit de markt prijzen.”

Jacek Słowiński, eigenaar van Jastim, slaagde erin het brandstofverbruik te verminderen door te investeren in nieuwe trucks, nieuwe technologie en chauffeurstraining.

Jacek Słowiński, eigenaar van Jastim, slaagde erin het brandstofverbruik te verminderen door te investeren in nieuwe trucks, nieuwe technologie en chauffeurstraining.

Jastim zag al snel in dat als het gaat om brandstofverbruik, de chauffeurs net zo belangrijk zijn als de trucks: vandaar de introductie van het bonusplan. “We hebben duidelijk gemaakt dat het voortbestaan van ons bedrijf afhangt van het verminderen van het brandstofverbruik”, zegt Jacek Słowiński. “Maar we hebben van het begin af aan ook duidelijk gemaakt dat we als bedrijf die besparingen met onze chauffeurs willen delen. We kunnen niet van hen verwachten dat ze zuinig rijden, wanneer het bedrijf alle voordelen in eigen zak steekt.”   

Tegelijkertijd investeert Jastim ook in chauffeurstraining om de chauffeurs beter te ondersteunen. En elke chauffeur die een Volvo-truck krijgt toegewezen, volgt ook de Volvo Eco Driving-cursus. Hierdoor halen alle Volvo-chauffeurs hun doelen en voldoen ze aan de criteria voor hun maandelijkse bonus.

“Door de cursus leren chauffeurs niet alleen brandstofzuinig te rijden, maar ook hoe ze hun truck goed kunnen verzorgen, wat weer resulteert in een storingsvrije werking”, zegt Tomasz Wroblewski, wagenparkbeheerder bij Jastim. “Dit betekent een betere winstgevendheid voor het bedrijf en meer geld voor chauffeurs in de vorm van een besparingsbonus.”

Warschau, hoofdstad van Polen en locatie van Jastims hoofdkantoor. Veel klanten zien graag dat Jastim het brandstofverbruik steeds verder terugbrengt.

Warschau, hoofdstad van Polen en locatie van Jastims hoofdkantoor. Veel klanten zien graag dat Jastim het brandstofverbruik steeds verder terugbrengt.

De voordelen beperken zich echter niet tot de financiële kant. De grootste drie klanten van Jastim, Schenker, IKEA en DHL, hechten alle drie veel belang aan milieukwesties en oefenen daarom druk uit op hun leveranciers om het brandstofverbruik te verlagen. Met de recente besparingen die zijn bereikt door nieuwe voertuigen en chauffeurstraining, kan het bedrijf voldoen aan de hoge verwachtingen van hun klanten.

Robert Sek heeft de stad verlaten en rijdt nu over de snelweg. Hier kan hij pas optimaal profiteren van de voordelen van zijn chauffeurstraining en de functies van de Volvo FH, zoals cruisecontrol, I-See en de Euro 6 C-motor van 500 pk. Hij zit bijna op een snelheid van 85 km/u. Door zijn training weet hij dat dit de optimale snelheid is voor langeafstandstransporten, waarbij topprestaties worden gecombineerd met een minimaal brandstofverbruik. Het aanhouden van een gelijkmatige snelheid is een essentiële succesfactor.

“De motor is zo sterk dat je in een hogere versnelling kunt rijden dan door de automatische versnellingsbak wordt gekozen, wat resulteert in een forse brandstofbesparing”, zegt Robert Sek, wanneer hij uitleg geeft over zijn rijtechniek. “Met het intelligente cruisecontrolmechanisme kun je de neutrale stand bij afdalingen inschakelen zodat de truck vrijuit rolt en minimaal brandstof verbruikt.” 

Sinds de investering in nieuwe Volvo FH's en chauffeurstraining drie jaar geleden is het gemiddelde brandstofverbruik bij Jastim gedaald van zo'n 32 liter per 100 km naar 26 liter.

Sinds de investering in nieuwe Volvo FH's en chauffeurstraining drie jaar geleden is het gemiddelde brandstofverbruik bij Jastim gedaald van zo'n 32 liter per 100 km naar 26 liter.

 

Het is een schoolvoorbeeld van hoe de combinatie van de allernieuwste technologie en ervaren chauffeurs resulteert in een optimaal brandstofverbruik. Het is ook de reden waarom het gemiddelde brandstofverbruik bij Jastim is gedaald van bijna 32 liter per 100 km naar 26 liter. De beste chauffeurs, zoals Robert Sek, halen gemiddeld 24 liter. “We zien nu verbruiksniveaus die 3-4 jaar nog geleden ondenkbaar waren”, zegt Jacek Słowiński. “Nu is het al routine geworden.“

JASTIM

Opgericht: 1999
Eigendom: Jacek Słowiński
Hoofdkantoor: Warschau, Polen
Aantal werknemers: 94 met inbegrip van 70 chauffeurs.
Opdrachten: Transport en expeditie, zowel binnenland als internationaal. Momenteel heeft Jastim circa 200 klanten, de drie grootste zijn DB Schenker, DHL en IKEA.
Volvo-trucks in wagenpark: 4 Volvo FH 500 en 21 Volvo FH 460.
Truckspecificatie: Volvo FH met Globetrotter-cabine, D13K500-motor Euro 6 step C, I-Shift-versnellingsbak generatie F met Fuel Eco-pakket en I-See, Collision Warning met noodremfunctie en Lane Keeping System.
Brandstofverbruik: 26 liter/100 km – van 32 liter/100 km vier jaar geleden.
Chauffeursopleiding: Alle chauffeurs moet ten minste één keer per jaar een training volgen. Training voor Volvo-chauffeurs wordt altijd uitgevoerd door Volvo Trucks Poland.
Andere services: Jastim maakt gebruik van Dynafleet voor de Volvo-trucks. Het bedrijf leaset de trucks via Volvo Financial Services, met leaseperiodes van 3 tot 4 jaar.

c494610a-1eec-436a-b596-31fdb275d176

Gerelateerde inhoud

Italiaans transportbedrijf Sartori bespaart dankzij I-Shift Dual Clutch brandstof op veeleisende bergroutes

In de bergachtige streken van Noord-Italië is Sartori Trasporti gevestigd. Dit familiebedrijf heeft trucks nodig die goede prestaties combineren met een laag brandstofverbruik. In de Volvo FH met I-Shift Dual Clutch hebben ze mogelijk de perfecte ...

Lichtere trucks voor meer laadvermogen

Arclid Transport - actief in een uiterst concurrerende markt - wilde de laadcapaciteit en productiviteit vergroten. Wagenparkbeheerder Peter Conway slaagde erin deze doelen te bereiken door te investeren in specifieke transportoplossingen in ...

Geavanceerde tankwagens

Voor het tanken van vliegtuigen zijn speciale voertuigen vereist. De Russische luchthavens, waar de machines ook bij diepe sneeuw en temperaturen tot -50 graden operationeel moeten zijn, vereisen de allernieuwste technologie....

Artikelen filteren

5 true 5