Lichtere trucks voor meer laadvermogen

Arclid Transport - actief in een uiterst concurrerende markt - wilde de laadcapaciteit en productiviteit vergroten. Wagenparkbeheerder Peter Conway slaagde erin deze doelen te bereiken door te investeren in specifieke transportoplossingen in combinatie met chauffeurstraining.

Peter Conway, wagenparkbeheerder, voerde een herziening van Arclid Transport’s wagenpark uit.

Zand lossen.

Zand lossen bij de zandgroeve van de Bathgate Group.

Het was een eenvoudige rekensom: iedere kilo die wordt bespaard op het gewicht van de truck, is een kilo winst voor het laadvermogen. En elke extra kilo laadvermogen draagt bij aan een beter bedrijfsresultaat. “Als een truck zonder lading rijdt of ineffectief wordt ingezet, is dat gewoon geldverspilling”, zegt Peter Conway.

Een paar jaar geleden besloot het bedrijf waarvoor hij werkt, om een andere koers te kiezen. Tot dan toe was de belangrijkste klant van Arclid het familiebedrijf Bathgate Group. De trucks transporteerden zand van de zandgroeve Bathgate Silica Sand in Cheshire in noordwest-Engeland naar diverse plaatsen in het Verenigd Koninkrijk. Doordat ze slechts één klant hadden, reden de trucks van het bedrijf soms leeg terug.

“Het aantrekken van meer klanten was essentieel voor een betere winstgevendheid, maar om daarin te slagen moesten we ons aanpassen aan de behoeften van de markt en ons meer bewust zijn van ons merkimago”, verklaart Peter Conway.

Hij en zijn collega’s waren zich er terdege van bewust dat steeds meer klanten snelle leveringen en meer laadvermogen eisten. Arclid moest dus in de eerste plaats investeren in premiumvoertuigen met het imago van een eersteklas bedrijf dat op tijd en met maximale efficiency levert aan klanten.

Het is essentieel voor ons om trucks op maat te specificeren voor Arclid Transport in plaats van gewoon een chassis rechtstreeks van de assemblagelijn te halen.

Peter Conway

Transportmanager, Arclid Transport

Nadat hij in 2012 de introductie van de Volvo FH in het Zweedse Göteborg had bijgewoond, meende Peter Conway precies het juiste voertuig te hebben gevonden voor Arclid. Het lichtere chassis dat Volvo kon leveren was een belangrijke factor, maar ook het chauffeurscomfort en de veiligheid in de Volvo-cabines waren belangrijke pluspunten, samen met de topprestaties van de motor en het gunstige brandstofverbruik.

Een truck van Arclid wordt geladen.

De meest recente aanvulling op het Arclid-wagenpark omvat drie Volvo FH’s. Deze zijn voorzien van een aantal verbeteringen waaronder een lichtgewicht midliftas van Volvo Trucks. Bij elkaar levert dit een gewichtsbesparing van 280 kilo op.

 

Sindsdien bestaat circa 90 procent van alle nieuwe voertuigen uit Volvo’s. Peter Conway bepaalt zelf de specificaties van de voertuigen en werkt daarbij nauw samen met Thomas Hardie, de lokale Volvo-dealer. Thomas Hardie’s werkplaatsen voeren het onderhoud aan de trucks van Arclid ’s nachts uit, wat de stilstand tot een minimum beperkt. Ze hebben regelmatig contact en werken nauw samen als het gaat om het plannen van onderhoud. Wanneer een truck in de werkplaats staat, wordt er gezorgd voor een vervangend voertuig voor de chauffeur.

Bord met windsnelheid.

De Lofoten zijn winderig en Ken-Marek heeft hier eens gereden bij windsnelheden van meer dan 110 km/u.

“Het is essentieel voor ons om trucks op maat te specificeren voor Arclid Transport in plaats van gewoon een chassis rechtstreeks van de assemblagelijn te halen”, aldus Peter. “We hebben het gevoel dat al het extra gewicht ons tegenwerkt in wat we hier proberen te bereiken in het bedrijf. Wanneer we 100 kilo per voertuig besparen, winnen we 200 kilo laadvermogen per voertuig per dag, aangezien de meeste van onze voertuigen twee vrachten per dag rijden. Met een vloot van 33 voertuigen betekent dat over een periode van 12 maanden een aanzienlijk verschil.”

Tegenwoordig rijden de trucks van Arclid nog zelden leeg rond. Het bedrijf wist met succes nieuwe klanten aan te trekken, waarvan ze opdrachten voor droge bulk aannemen tussen hun leveringen voor Bathgate Group door.

Volvo voldoet volgens mij aan alle criteria en alles wat we nodig hebben, is al ingebouwd in het huidige voertuig.

Peter Conway

Transportmanager, Arclid Transport

Vrachtwagenvervoer met Arclid.

Investeren in premiumvoertuigen maakt een belangrijk onderdeel uit van Arclid’s opbouw van merkimago als een eersteklasleverancier.

Peter Conway is erg trots op de veranderingen die zijn doorgevoerd in het wagenpark en de activiteiten van het bedrijf. Omdat hij zijn carrière is begonnen als vrachtwagenchauffeur, vindt hij het belangrijk om ook zelf de weg op te gaan en op de hoogte te blijven van de nieuwste modellen en technologie. Maar investeren in de best beschikbare technologie is slechts één zijde van de medaille. Hij beseft dat goede chauffeurs ook van grote invloed zijn. Nadat een nieuwe Volvo-truck is geleverd, brengt de chauffeurstrainer van Thomas Hardie een bezoek aan Arclid. Hij analyseert de rijtechniek van de chauffeur en geeft advies over mogelijke verbeteringen in de veiligheid en het brandstofverbruik.

“We willen een eersteklas bedrijf zijn, dus dan is het belangrijk dat zowel onze voertuigen als onze medewerkers een afspiegeling vormen van de reputatie van het bedrijf als het gaat om professionalisme en hoogwaardige klantenservice. Onze strategie is niet om de goedkoopste op de weg te zijn, maar we willen absoluut de beste waarde leveren aan klanten. Daarom hebben we een team met zeer professionele chauffeurs en investeren we regelmatig in chauffeurstrainingen.”

Arclid Transport is continu op zoek naar verdere verbeteringen van het laadvermogen. In combinatie met de laatste aanvulling aan het wagenpark van drie Volvo FH’s zijn ze erin geslaagd om nog eens 280 kilo te besparen. Een opvallende verandering was de lichtgewicht midliftas van Volvo. (In het Verenigd Koninkrijk moeten transporten vanaf 40 ton beschikken over drie assen). Om de invloed op het laadvermogen te verminderen rustte Arclid Transport de Volvo-trucks eerder al uit met een lichtgewicht midliftas van een andere leverancier, die rond de 400 kilo lichter was dan een standaard voorloopas.

De nieuwe lichtgewicht midliftas van Volvo Trucks is bijna nog eens 50 kilo lichter. Niet alleen verbetert dit het laadvermogen, maar het verkort ook de doorlooptijden. De truck kan nu rechtstreeks worden geleverd vanaf de Volvo Trucks-fabriek in plaats van via een toeleverancier.

“Omdat de meeste van onze voertuigen twee ladingen per dag leveren, winnen we in feite een ton aan laadvermogen vergeleken met de standaard voorloopas”, zegt Peter Conway. Hij voegt eraan toe: “Eigenlijk is de lichtgewicht midliftas Volvo Trucks de ideale oplossing voor ons. Het betekent een kortere doorlooptijd en alles valt onder de Volvo-paraplu als het gaat om garantie, beschikbaarheid van onderdelen enzovoort. Volvo voldoet volgens mij nu aan alle criteria en alles wat we nodig hebben, is al ingebouwd in het huidige voertuig.”

 

De zandgroeve van de Bathgate Group.

De zandgroeve van de Bathgate Group ligt in Cheshire in noordwest-Engeland. Hiervandaan vervoeren Arclid Transport’s trucks zand door het gehele VK.

Arclid Transport

GESCHIEDENIS: Opgericht in 1972 als een zelfstandige dochteronderneming binnen de Bathgate Group. Arclid werkte eerst exclusief voor andere bedrijven binnen de groep, maar werkt de laatste jaren ook voor externe klanten. Momenteel werkt Arclid nog voor 50 procent voor de Bathgate Group.

SERVICES: Transporten van droge bulk, voornamelijk zand uit de zandgroeve van Bathgate Group in Cheshire. Andere ladingen zijn cement, klei, dolomiet, fosfaten en zout.

Gerelateerde inhoud

Een perfecte mix leveren

Volgens de Australische transportondernemer Craig Fox komt zijn succes in de transportindustrie door twee dingen: lonende ladingen vervoeren en veel verschillende goederen meenemen....

Roadtrain van 175 ton door de Australische outback

Door de Australische outback rijdt een Volvo FH 16 Tri drive roadtrain van 175 ton. Achter het stuur zit Maxine Taylor, 52 jaar oud en oma. Ze heeft vier trailers achter zich en een lange, warme dag voor de boeg. Maxine Taylor is de dochter en de ...

Diep graven in Kopenhagen

Er wordt een nieuwe metro gebouwd in Kopenhagen. Het vervoeren van grond door een stad met ruim één miljoen inwoners vormt een flinke uitdaging voor chauffeurs. Johnny Olsen is zo'n chauffeur en hier volgt zijn relaas....

Artikelen filteren

5 true 5