Tekort aan chauffeurs direct aanpakken

De truckbranche wordt momenteel geplaagd door een tekort aan chauffeurs. In Australië is dit probleem zeer acuut. Peter Voorhoeve, voorzitter en CEO van Volvo Group Australia, en zijn collega's besloten dan ook tot een proactieve benadering.

Peter Voorhoeve.

We willen onze nek uitsteken om chauffeurs te motiveren die in de branche willen werken”, zegt Peter Voorhoeve.

Wanneer bepaalde Volvo Group Australia dat het tekort aan chauffeurs een probleem werd?
“Het was al een aantal jaren een sluimerend probleem. Twee jaar geleden sprak ik op het Victorian Transport Association President’s Dinner over het belang van de chauffeurs, en dat bij het ontwerpen van de nieuwe FH de chauffeur centraal stond. Ik kreeg spontaan applaus van de toehoorders. Ze waren aangenaam verrast om een dergelijke uitspraak te horen van een truckfabrikant en ze wilden hulp bij het aantrekken van nieuwe chauffeurs. Toen realiseerden we hoe ernstig de kwestie was.”

Hoe heeft u hierop gereageerd?
“We spraken in eerste instantie met klanten. De feedback die we ontvingen was dat de professionele vrachtwagenchauffeurs vooral wat ouder waren. Bijzonder weinig jongeren kozen voor dit beroep en er was een gebrek aan diversiteit. We hielden toen een uitgebreider onderzoek, waarbij we bijna 600 bedrijven en 35.000 truckers betrokken. We beschouwen onze klanten in hoge mate als bedrijfspartners, dus alles wat we kunnen doen om te helpen bij deze kwestie helpt hen uiteindelijk. Maar als de koploper op de Australische markt voor zware trucks, wilden we iets terug doen voor de sector en de maatschappij in het algemeen.”

Waarom denkt u dat jongeren van een carrière als vrachtwagenchauffeur afzien?
““Het werk wordt niet als bijzonder “cool” gezien. De beeldvorming rond vrachtwagenchauffeurs en de transportsector als geheel is nog steeds vrij ongunstig. Een probleem is ook het gebrek aan gestructureerde scholing en een landelijk erkende kwalificatie binnen de sector. De realiteit is dat chauffeurs tegenwoordig zeer professioneel moeten zijn. Ze zijn ambassadeurs voor hun bedrijven. En dat willen we kenbaar maken met verbeterde communicatie. De truckdealers hier in Australië zijn zeer behulpzaam geweest in het overbrengen van onze boodschap. Maar als toonaangevend producent willen we van onze positie gebruikmaken om dit op een groter publiek over te brengen.”

Welke specifieke initiatieven vinden er plaats?
“In 2017 begint Volvo Group Australia met een Driver Academy die licentiehouders voor zware voertuigen de noodzakelijke training en ervaring zal geven om professionele vrachtwagenchauffeurs te worden. We willen onze nek uitsteken om chauffeurs te motiveren die in de branche willen werken. Dit wordt een door de sector erkend certificaat dat chauffeurs kunnen gebruiken bij het zoeken naar werk. Met behulp van ons uitgebreide dealernetwerk willen we alle belangrijke locaties in heel Australië bereiken.”

Een tekort aan vrouwelijke chauffeurs is ook nog steeds een probleem. Hoe moedigt u meer vrouwen aan om achter het stuur plaats te nemen?
“We zijn erg trots op ons partnerschap met de Pilbara Heavy Haulage Girls. Dat is een rijschool die vrouwen een ingang geeft tot de sector. We sponsoren twee trucks en werken voortdurend met hen samen. Er zijn veel vrouwen die vrachtwagenchauffeur willen worden en een trucklicentie bezitten, maar niet over ervaring beschikken. Dit initiatief maakt echt een positief verschil uit.”

Tekort aan chauffeurs in Australië in cijfers

  • 75 procent van het binnenlandse non-bulktransport gaat over de weg. De vraag naar wegtransport zal naar verwachting in 2030 zijn verdubbeld.
  • 46 procent van de transportbedrijven heeft al te kampen met een tekort aan professionele vrachtwagenchauffeurs.
  • 88 procent denkt dat truckers in Australië een negatief imago hebben.
  • Gemiddelde leeftijd van vrachtwagenchauffeurs in Australië: 47 jaar.
  • Slechts 15 procent van de chauffeurs is onder de 30 jaar.
  • Bij de bedrijven die Volvo Group Australia onderzocht, was slechts 3 procent van de chauffeurs een vrouw.

De cijfers zijn afkomstig uit het rapport Professional Truck Driver Shortage dat Volvo Group Australia in mei 2016 uitbracht

f127c66d-c8f4-4ab6-beb2-6fe39853bcda

Gerelateerde inhoud

Roadtrain van 175 ton door de Australische outback

Door de Australische outback rijdt een Volvo FH 16 Tri drive roadtrain van 175 ton. Achter het stuur zit Maxine Taylor, 52 jaar oud en oma. Ze heeft vier trailers achter zich en een lange, warme dag voor de boeg. Maxine Taylor is de dochter en de ...

Een perfecte mix leveren

Volgens de Australische transportondernemer Craig Fox komt zijn succes in de transportindustrie door twee dingen: lonende ladingen vervoeren en veel verschillende goederen meenemen....

Zo hoog mogelijke vaardigheidsniveaus

Chauffeurs met eersteklas vaardigheden zijn belangrijk. Voor het Zweedse transportbedrijf Jardlers Åkeri zijn zij absoluut essentieel....

Artikelen filteren

5 true 5