Hoe e-commerce de logistieke sector van China verandert

E-commerce verandert niet alleen de manier waarop China winkelt, maar ook de hele logistieke sector. Inzetbaarheid en efficiency voeren nu de boventoon.

Rijden met de Volvo FH in Shanghai

China’s snelgroeiende e-commercebranche is lucratief voor transportbedrijven als Sanxiao Logistics.

E-commerce verandert niet alleen de manier waarop China winkelt, maar ook de hele logistieke sector. Inzetbaarheid en efficiency voeren nu de boventoon.

De Chinese e-commercemarkt was vorig jaar wereldnieuws toen China het stokje overnam van de VS en ’s werelds grootste e-commercemarkt werd. Van de ene op de andere dag kopen de Chinezen, van kantoormedewerkers, hippe jongeren tot boeren, massaal hun artikelen online. Op één recorddag in november vorig jaar plaatsten de Chinese consumenten 280 miljoen orders bij het grootste e-commercebedrijf van het land. Maar de digitale winkelcentra van China zijn niet de enige verandering in de manier waarop China winkelt. Ook de logistieke sector van het land ondergaat een transformatie.

“Het gaat nu niet eens zozeer om de prijzen, maar om de goederen op tijd op hun bestemming te krijgen”, zegt Zhou Zhili, directeur van Sanxiao Logistics.

Zhou Zhili zit achter een theetafel die is gesneden uit een 1.500 jaar oude boomwortel, in een kantoor in de buitenwijken van Sjanghai. Hij schenkt thee volgens de traditionele Chinese methode. De theebladeren worden natgemaakt en gespoeld, en er wordt meermaals water over de kopjes en de tafel gegoten tot de beste smaak is verkregen. Vanachter deze theetafel ontvangt Zhou zijn leveranciers en klanten.

We hebben ons merk opgebouwd door onze Volvo-trucks. Ze zijn betrouwbaar en dat is belangrijk om zaken te kunnen doen.

Zhou Zhili

Directeur van Sanxiao Logistics

Zhou Zhili

Zhou Zhili, oprichter en eigenaar van Sanxiao Logistics, runt een wagenpark van 500 trucks.

Op het eerste gezicht lijkt Zhou Zhili iemand die van tradities houdt. Al in de 7e eeuw dronken de staatslieden uit de Tang-dynastie thee en ontvingen ze gasten aan soortgelijke tafels. Met zijn ronde gezicht en achterover gekamde zwarte haar lijkt hij ook op Mao Zedong, wiens beeltenis nog steeds prijkt op de pleinen en de bankbiljetten van China.

Maar in werkelijkheid getuigt Zhou van de enorme veranderingen die het moderne China de afgelopen dertig jaar hebben getransformeerd.

Zhou was ooit een keuterboer uit een van de armste gebieden van China, maar hij schraapte geld bijeen bij vrienden en bekenden en kocht begin jaren ’90 zijn eerste truck.

“Die eerste nacht was ik zo gelukkig dat ik in de truck heb geslapen”, zegt Zhou met een brede grijns.

Hij werkte zich op tot wagenparkbeheerder bij Sanxiao, toen een staatsbedrijf. Toen werd de logistieke afdeling van het bedrijf een onafhankelijk logistieke operator en werd Zhou directeur.

Momenteel is Sanxiao Logistics een wijdvertakt bedrijf met ruim 20 logistieke centra in China en een wagenpark van 500 trucks, waaronder een toenemend aantal Volvo-trucks. Zhou kocht als eerste in China de nieuwe Volvo FH. Nu bezit hij acht FH-trucks uit de nieuwe Volvo-reeks.

Het is ook een bedrijf dat illustreert hoe behendig zelfs grote bedrijven zich aanpassen aan de veranderingen in China.

Het is ongelooflijk dat Sanxiao Logistics zes maanden geleden nauwelijks aan e-commerceleveringen deed. Nu maakt dat meer dan 50 procent van de activiteiten uit.

Volvo-trucks waren essentieel voor deze ommekeer, zegt Zhou Zhili: “We hebben ons merk opgebouwd door onze Volvo-trucks. Ze zijn betrouwbaar en dat is belangrijk om zaken te kunnen doen.”

Zhou Zhili schenkt thee in

Zhou Zhili zit achter een theetafel die is gesneden uit een 1.500 jaar oude boomwortel, in zijn kantoor in de buitenwijken van Sjanghai.

Het lijkt misschien dat het vrij eenvoudig is een bedrijf te ontwikkelen in een grote, bloeiende economie zoals China. Maar ondanks de omvang van de markt en het hoge tempo van de economische groei in het land, heeft de transportsector te kampen met overcapaciteit en inefficiency, waardoor vele operators met moeite winst maken.

Na de grote infrastructurele projecten die door de overheid werden geïntroduceerd om het effect van mondiale, financiële crisis op China te dempen, groeide de transportsector gigantisch naar 1,3 miljoen verkochte trucks in het topjaar 2010.

Momenteel is er zeker geen tekort aan trucks op de wegen in China. Ten gevolge hiervan staan trucks vaak stil buiten de steden in afwachting van hun lading, en een derde van de trucks rijdt leeg terug na een aflevering.

Sanxiao Logistics slaagde er op deze moeilijke markt in om winstgevend te zijn door de nadruk te leggen op goederen van hoge kwaliteit, e-commerceproducten en het aannemen van tijdgevoelige opdrachten.

Het is mijn filosofie om voorop te lopen bij veranderingen, niet er alleen maar achteraan te lopen.

Zhou Zhili

Directeur van Sanxiao Logistics

Om de efficiency van deze activiteiten te verhogen en de complexiteit ervan te beheren, trok Sanxiao talenten aan. Daaronder is de huidige wagenparkbeheerder van het bedrijf, die logistieke ervaring van het multinationale TNT inbracht. En terwijl veel concurrenten hard met hun trucks blijven rijden tot de motoren niet meer efficiënt lopen of het onderweg laten afweten, investeerde Sanxiao in Volvo Gold Contract voor alle Volvo-trucks, om maximale beschikbaarheid en een laag brandstofverbruik te waarborgen.

“Tegenwoordig gaan we uit van 40.000 km per maand voor onze trucks: ze rijden non-stop”, zegt Zhou.

Gedeeltelijk is het te danken aan de enorme omvang van China dat de e-commercesector zo sterk kon groeien. Door het internet hebben de burgers in het afgelegen westen nu toegang tot dezelfde moderne goederen als de mensen in een wereldstad als Sjanghai.

Het bedienen van zo´n grote markt vormt een uitdaging. Maar juist ook de grote afstanden zorgden dat Sanxiao kon floreren. Vooral op lange ritten betalen de investeringen van het bedrijf in voertuigen met een laag brandstofverbruik en een hoge inzetbaarheid zich terug.  Zo legt de eerste nieuwe zwarte FH die het bedrijf kocht, 4.000 kilometer af op de route van Sjanghai naar het verre westen van China.

Zhou zelf haalt zijn schouders op over de uitdagingen bij het ontwikkelen van zijn bedrijf. “Uitdagingen geven ook kansen”, benadrukt Zhou. “Het is mijn filosofie om voorop te lopen bij veranderingen, niet er alleen maar achteraan te lopen.“

 

Zhou Zhili met een Volvo-truck.

In slechts zes maanden groeiden de e-commerceleveringen van Sanxiao van nagenoeg nul naar 50 procent.

HET WAGENPARK

Uitsluitend Volvo

Voertuigen:  8 FH 440 6×2 trekkers, 6 FH 480 6×2 trekkers en 8 FH 460 6×2 trekkers uit de nieuwe reeks.
Werkomgeving: Langeafstandsritten door verschillende klimaten. Het zuiden van China is subtropisch, terwijl in het noordwesten van China de temperaturen tot –20 C kunnen dalen.
Toepassingen: Alle Volvo-trucks zijn voorzien van I-Shift en twee bedden. De acht FH 460 6×2-trekkers zijn uitgerust met geavanceerde functies als Volvo Dynamic Steering, Lane Keeping Support en Adaptive Cruise Control.
Brandstofverbruik: 37 liter/100 km voor voertuigen met een treingewicht van 55 ton.

ec040747-d7ed-456b-9e63-f6cb7c0d6473

Gerelateerde inhoud

De IT-benadering

In real-time weten waar je trucks zich bevinden en wat ze precies vervoeren, is van essentieel belang. Dat is wat Ben van Leeuwen van Frigolanda bereikte....

Uptime Express in de VS

Taylor White, vice-president van AMX, kiest voor Volvo Trucks om meerdere redenen. Het nieuwe Uptime Center in Greensboro, North Carolina, bespaart zijn bedrijf tijd en geld....

De eerste Volvo FH16 in Griekenland

De uitwerking van de Griekse schuldencrisis trok een zware wissel op de logistieke sector. Maar ondanks lastige omstandigheden wist Marinos Vasilopoulos International Transport uit te breiden....

Artikelen filteren

5 true 5