Trucks

Anna Wrige Berling
2023-03-02
Veiligheid
Author
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks

Waarom het hedendaagse stadsverkeer een grotere uitdaging is voor vrachtwagenchauffeurs

Vrachtwagenchauffeurs worden op onze drukke stadswegen steeds vaker geconfronteerd met uitdagingen op het vlak van veiligheid. Hoe komt dat en hoe wordt de veiligheid van vrachtwagens in onze groeiende steden aangepakt?
 

Er is geen twijfel dat onze steden exponentieel groeien. Volgens de VN woonde in 2018 55% van de wereldbevolking in stedelijke gebieden, een percentage dat naar verwachting zal toenemen tot 68% in 2050. In veel steden is de verkeersinfrastructuur niet in hetzelfde tempo geëvolueerd, wat leidt tot meer files en moeilijke rijomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs en de steeds meer uiteenlopende mix van weggebruikers wereldwijd.
 

Hoewel er momenteel weinig bekend is over de impact van elektrische scooters op verkeersongevallen, heeft de recente verspreiding ervan een extra dimensie toegevoegd aan het stijgende aantal voetgangers en fietsers op de weg. Ook is dit soort kwetsbare weggebruikers zich vaak niet bewust van dode hoeken van vrachtwagens.
 

Smartphones kunnen een grote afleiding zijn voor alle weggebruikers en kunnen de situatie verergeren. Volgens de National Highway Traffic Safety Administration is afleiding achter het stuur een belangrijke oorzaak geworden van auto-ongelukken in de VS, waarbij veel van de afleiding op de wegen wordt toegeschreven aan sms'en tijdens het rijden. Vaak zien we ook dat voetgangers – en zelfs fietsers – zich verplaatsen terwijl ze naar muziek luisteren of hun telefoon gebruiken, met een beperkt bewustzijn van hun omgeving. Uit studies blijkt dat bijna een vijfde (17%) van alle voetgangers die een weg oversteken niet op het verkeer letten omdat ze hun smartphone gebruiken (Volvo Trucks 2017 Safety Report).
 

De toename van e-commerce en de impact ervan op vrachtwagenleveringen

De opkomst van e-commerce zorgt voor andere uitdagingen op het vlak van veiligheid voor vrachtwagenchauffeurs. Deze omvatten de noodzaak om te voldoen aan snellere levertijden en een gebrek aan geschikte parkeerplaatsen om leveringen veilig te kunnen uitvoeren op steeds meer stedelijke locaties. Een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door het American Transportation Research Institute laat zien hoe de opkomst van e-commerce het parkeerprobleem voor vrachtwagens in de stad heeft vergroot.
 

“Tegenwoordig krijgen vrachtwagenchauffeurs in steden dagelijks te maken met moeilijke rijomstandigheden: vaak krappe deadlines om de klus te klaren, uitdagende verkeersinfrastructuur om het voertuig veilig te manoeuvreren en de noodzaak om alert te blijven voor de vele risico's van aanrijdingen op onze drukke stadswegen”, zegt Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director, Volvo Trucks.
 

Veiligheid van vrachtwagens in steden krijgt de erkenning die het verdient

Met de toenemende verstedelijking en een meer diverse mix van weggebruikers die ruimte innemen, staat verkeersveiligheid hoog op de agenda van veel stedelijke beleidsmakers. Het feit dat vooral jonge weggebruikers risico lopen – volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de belangrijkste doodsoorzaak voor 5-29-jarigen wereldwijd verkeersongevallen – heeft ook de nood aan meer verkeersveiligheid in onze steden vergroot.
 

Een van de grootste problemen voor vrachtwagenchauffeurs is zichtbaarheid, vooral als het gaat om kwetsbare weggebruikers. In Londen zijn vrachtwagens veel vaker betrokken bij dodelijke aanrijdingen met deze groep. Terwijl vrachtwagens slechts vier procent van het totale aantal afgelegde kilometers in de hoofdstad uitmaken, waren zware vrachtwagens van 2015 tot 2017 betrokken bij 63 procent van de dodelijke aanrijdingen met fietsers en bij 25 procent met voetgangers (Transport for London). Daarom heeft Londen nu een Direct Vision Standard gebaseerd op hoeveel een chauffeur rechtstreeks door de cabineruiten kan zien. Vrachtwagens moeten voldoen aan de vereiste norm om het stadscentrum binnen te mogen.
 

Voor Europa wordt ook de Algemene veiligheidsverordening van de EU van kracht in 2024. Alle vrachtwagens in Europa moeten onder andere beschikken over actieve veiligheidstechnologie om chauffeurs te informeren als er zich een kwetsbare weggebruiker in het risicogebied aan de voor-, zij- of achterkant van het voertuig bevindt. De vereisten voor de Direct Vision Standard volgen in 2029. Om aan de norm voor direct zicht te voldoen, zal het cabineontwerp, dat van toepassing is op alle markten, veranderen.
 

Bovendien zijn aanvullende systemen met 360 graden camera - vier camera's aan elke zijde van de vrachtwagen om een volledig zicht op de gebieden rond het voertuig te garanderen - nu goedkoper en toegankelijker in landen met lage inkomens. In landen met hogere inkomens hebben ze al een plek op veel vrachtwagens in steden.

“Tegenwoordig krijgen vrachtwagenchauffeurs in steden te maken met moeilijke rijomstandigheden: strakke deadlines, uitdagende verkeersinfrastructuur en de noodzaak om alert te blijven op de vele risico's op aanrijdingen op onze overvolle stadswegen”

Op weg naar nul en een meer holistische benadering van verkeersveiligheid in de stad

De langetermijndoelstelling van de EU, de zogenoemde 'Vision Zero', is nul doden en zwaargewonden op de Europese wegen te bereiken tegen 2050.
 

De Verenigde Naties hebben ook een ambitieus doel: het bevorderen van de vermindering van het aantal verkeersdoden en -gewonden wereldwijd met 50% tegen 2030.
 

Matts-Åke Belin, WHO Global Lead Decade of Action for Road Safety, zegt: “Door het gewicht en het formaat van vrachtwagens is de uitkomst van ongevallen met vrachtwagens bijna altijd ernstig. Veiligheid van vrachtwagens is daarom een belangrijk onderdeel van deze wereldwijde doelstelling.”
 

De WHO moedigt ook meer wandelen en fietsen aan om de impact op het milieu te verminderen en de gezondheidsvoordelen te vergroten. Om dat te verwezenlijken, zegt Belin dat veiligheid meer geïntegreerd moet worden in hoe we steden ontwerpen en mobiliteit organiseren.
 

“Vroeger was veiligheid een 'extra' vereiste en werden ongevallen meestal toegeschreven aan menselijke fouten. Nu begrijpen we dat we rekening moeten houden met menselijke fouten en een meer systematische benadering van verkeersveiligheid moeten hanteren. Een onderdeel hiervan is veiligheid in gedachten te hebben wanneer we wegen ontwerpen en de innovatieve technologie gebruiken die ons ter beschikking staat om vrachtwagenchauffeurs en andere weggebruikers te ondersteunen.

Hoe vrachtwagens veranderen voor veiliger rijden in de stad

Tegenwoordig maken veiligheidsgordels, geautomatiseerde transmissies en, meer recentelijk, automatisch noodremmen, waarschuwing bij rijbaanafwijking en technologie om aanrijdingen te voorkomen, evenals dodehoekcamera's, een veiligere rijervaring met vrachtwagens in de stad mogelijk. De situatie is verbeterd - de voorbije decennia blijkt uit statistieken in de VS en de EU dat het aantal dodelijke ongevallen met zware voertuigen aanzienlijk is afgenomen, ondanks het feit dat het totale aantal vrachtwagens is toegenomen.
 

Weldra kunnen chauffeurs ook de volgende stap verwachten: wetgeving die ervoor zorgt dat de recentste ontwikkelingen op het gebied van actieve veiligheidssystemen voor vrachtwagens worden nageleefd.
 

“Het is heel duidelijk dat het rijden met vrachtwagens in onze steden steeds uitdagender wordt op het vlak van veiligheid. Maar nu Vision Zero boven aan de agenda staat, zullen vrachtwagenchauffeurs uitgebreidere, verplichte veiligheidsondersteuning gaan opmerken, niet alleen via verbeterd direct en indirect zicht, maar ook via intelligente waarschuwingssystemen die de chauffeur waarschuwen als er een risico op een aanrijding bestaat. Verkeersveiligheid gaat echter niet alleen over wetgeving. Het gaat om een mindset van samenwerken waarbij autoriteiten, weggebruikers en spelers uit de industrie moeten samenwerken om het aantal verkeersdoden terug te dringen en naar nul toe te werken”, zegt Anna Wrige Berling.

Lees meer over de veiligheidsdoelstellingen voor de EU en de Verenigde Naties of ontdek alles wat u moet weten over de toekomstige Algemene veiligheidsvoorschriften (GSR). Hier vindt u ook meer informatie over Veiligheidsdoelstellingen van Volvo Trucks en huidige kenmerken. 

insight.template.relatedInsights