Vervang na 5 oliewissels de DPF filter
Wist u dat u best na 5 oliewissels de DPF filter laat vervangen? De DPF filter is de Diesel Particle Filter die er voor zorgt dat alle uitlaatstoffen en roetdeeltjes volledig volgens alle normen worden verwerkt. Met een correct onderhouden filter rijdt uw voertuig zuiniger, voorkomt u ongeplande stilstand en beantwoordt uw voertuig aan alle milieuvereisten.
Wat als u de DPF filter niet vervangt?
Het brandstofverbruik neemt aanzienlijk toe. Een truck met een propere filter verbruikt tot 2% minder brandstof. En met een schone DPF filter moet het voertuig veel minder vaak regenereren wat op zich een extra besparing betekent. Elke regeneratie verbruikt namelijk extra brandstof. In het ergste geval komt uw truck zelfs volledig tot stilstand en moet hij mogelijks afgesleept worden.
Betaalbaar ruilsysteem
Om de kost beperkt te houden, hebben we een speciaal ruilsysteem ingevoerd, waarbij de vervuilde DPF filter wordt vervangen door een andere. De ‘oude’ filter wordt volledig gecontroleerd en gereinigd volgens de strengste Volvo-normen, zodat hij vergelijkbaar is met een nieuwe en dit tegen een lagere prijs. Maar dat doen we slechts één keer, zodat u zeker bent dat u altijd een perfect werkende filter heeft. Bij de vervanging worden steeds nieuwe dichtingen en klemmen gebruikt, zodat er geen lekkage zal optreden.
De Volvo-dieselpartikel filter vermindert emissie en roetdeeltjes
De DPF filter past in de uitlaatdemper (geluiddemper) en bestaat uit een metalen buitenkant en een interne keramische matrix dat deeltjes uit de uitlaat verwijdert voordat deze worden uitgestoten. De DPF vangt fijnstof om ervoor te zorgen dat er geen zichtbare zwarte rook wordt uitgestoten door de uitlaatpijp.
Hoe het werkt:
De DPF heeft twee functies: enerzijds het verzamelen van fijn stof en anderzijds de resterende as opvangen nadat het roet is geoxideerd.
De DPF heeft een filter met kleine kanalen die in tegengestelde richtingen open en gesloten zijn. Wanneer de uitlaatgassen de DPF binnenkomen, hopen de roetdeeltjes zich op langs de wanden van de inlaatkanalen. De gereinigde uitlaatgassen worden dan door de wanden naar de externe uitlaatkanalen geforceerd. Na de regeneratie worden de roetdeeltjes geoxideerd tot koolstofdioxide (CO₂) en water (H₂O). Andere onbrandbare stoffen, voornamelijk zwavel uit de brandstof, en olie-additieven, blijven over als as.
De DPF moet regelmatig worden ontdaan van koolstofroetdeeltjes om te voorkomen dat deze geblokkeerd worden. Tijdens de regeneratie (reiniging) worden de opgehoopte deeltjes in de DPF verbrand (geoxideerd).
Bespaar brandstof
EIGENSCHAPPEN | VOORDELEN |
Ontworpen om meer dan 95% van PM van de motor op te vangen en bij te dragen aan een vermindering van CO en koolwaterstoffen | Naleven Euro 6 emissiewetgeving |
Ontworpen om een lage tegendruk te bieden boven de DPF | Geminimaliseerd brandstofverbruik |
Aangepast aan elke motor, inclusief regeneratie strategie | Minimalisering van het risico op storingen |
Een originele gereinigde Volvo DPF met correcte specificaties is beschikbaar wanneer het voertuig in de werkplaats aankomt | Geminimaliseerde stilstand |
Reinigingsproces bestaat uit: controleren op scheuren, reinigen tot minimaal 90% capaciteit, regeneratie uitgevoerd in oven om roet te verbranden, gescand op tekenen van barsten, coatingkwaliteit gecontroleerd | Zorgt voor naleving van de Euro 6-emissiewetgeving. Minimaliseert risico op schade aan de DPF tijdens het reinigen. Minimaliseert het risico op motor prestatieproblemen. Geoptimaliseerde brandstofefficiëntie. Onderhoud dat niet op tijd gedaan wordt, kan overmatige tegendruk veroorzaken en bijgevolg het brandstofverbruik met 2% verhogen |
Nieuwe pakkingen en klemmen zijn inbegrepen om te zorgen voor de juiste afdichting van het systeem | Houdt DPF strak, voorkomt uitlaatlekkage, verzekert veiligheid en voorkomt brandgevaar |