Het is geen geheim dat brandstof de grootste kostenpost van een transportbedrijf is. Voor veel operatoren is het goed voor minstens 1/3 van hun totale kosten. Hoe verbetert u dus het brandstofverbruik? Het gaat erom te weten wat de belangrijkste factoren zijn en hoe ze een rol spelen. Op deze pagina leest u waar u aan moet denken als u uw brandstofrekening wilt verlagen - van vrachtwagenspecificatie en onderhoud tot rijprestaties en wagenparkbeheer.
Een inleiding tot de belangrijkste factoren die van invloed zijn op het brandstofverbruik.
De aandrijflijn is een van de grootste factoren in het brandstofverbruik van een vrachtwagen. Als dit eenmaal is gespecificeerd, ligt een groot deel van het brandstofverbruik van uw vrachtwagen vast - dus het is van cruciaal belang om dit goed te doen. Hoewel elk onderdeel van de aandrijflijn het verschil maakt – van de achteras tot de olie in de transmissie – zijn de drie onderdelen met de grootste impact de motor, versnellingsbak en cruisecontrol.
Tegenwoordig brengen recente technologische ontwikkelingen elk van deze componenten naar nieuwe hoogten van efficiëntie. Turbocompound-motoren (zoals de D13TC) leveren veel vermogen en een lager brandstofverbruik dan eSCR's, en verminderen ook aanzienlijk het AdBlue-verbruik. Een geautomatiseerde versnellingsbak zoals I-Shift gebruikt realtime rijgegevens om elke shift uiterst nauwkeurig te maken. En de introductie van voorspellende cruisecontrol (I-See) betekent dat chauffeurs zelfs op heuvelachtig terrein hun gas kunnen loslaten en nog meer brandstof kunnen besparen.
Ontdek deze oplossingen voor de optimale aandrijflijn.
Aerodynamica is een andere specificatiefactor met een grote impact op het brandstofverbruik van vrachtwagens. De prestaties kunnen door alles worden beïnvloed, van externe accessoires tot spiegels en voorspoilers, maar de belangrijkste zijn:
Dus, hoe verbetert u de aerodynamische prestaties van een vrachtwagen? Als het om cabines gaat, maken de hoogte, de dakhoek en het ontwerp allemaal een verschil. Wat de dakspoiler, zijgeleiders van de cabine, chassisskirts en spatbordverbreders betreft? Ze zorgen allemaal voor een lager brandstofverbruik, maar zorg ervoor dat de dakspoiler vanaf het begin af fabriek is gemonteerd - zelfs 5 cm te laag of 10 cm te hoog monteren kan de potentiële brandstofbesparing beïnvloeden. En wat opleggers betreft: ze in topconditie houden en de wielen uitgelijnd houden is de sleutel. Met onze Trailer Service kunt u uw gehele voertuig in één keer onderhouden.
Rolweerstand is de op twee na grootste specificatiefactor die van invloed is op de brandstof. Dit wordt vooral bepaald door:
Gebruik voor brandstof geoptimaliseerde banden in plaats van "multifunctionele" banden om de rolweerstand te minimaliseren. En zorg ervoor dat u niet rijdt met banden met te lage spanning of slecht uitgelijnde assen. Een verkeerde uitlijning leidt tot instabiliteit bij het sturen en zorgt ervoor dat de vrachtwagen meer ruimte op de weg inneemt, omdat de wielen niet in dezelfde baan rijden. Dit verhoogt de luchtweerstand, wat het brandstofverbruik verslechtert.
Met de juiste services kunt u het brandstofverbruik eenvoudig volgen en verbeteren en uw wagenpark in topconditie houden.
Investeren in uw chauffeurs is net zo belangrijk als investeren in uw vrachtwagens. Waarom? Omdat bewezen is dat bekwame en gemotiveerde chauffeurs productiever, efficiënter en veiliger zijn. Als het gaat om brandstofbesparing, is het belangrijkste dat een bestuurder goede gewoonten kan ontwikkelen met betrekking tot:
Andere factoren zijn anticiperend rijden, stationair draaien en rijden in stadsverkeer.
De zekerste manier om de prestaties van chauffeurs – en uw winst – te verbeteren, is door gebruik te maken van onze rijopleidingen. Ze besparen niet alleen brandstof, maar kunnen ook de productiviteit verhogen, de branchekennis van uw chauffeurs vergroten, de veiligheid verbeteren en u helpen de beste chauffeurs aan te trekken en te behouden.