De komende jaren krijgt het Europese infrastructuurnetwerk voor alternatieve brandstoffen een duw in de rug door de nieuwe AFIR EU-verordening. Dit betekent dat er nu wettelijk bindende doelstellingen zijn voor het aantal openbare laadpunten voor vrachtwagens en waterstoftankstations.
De Europese Unie heeft in april 2024 de Verordening alternatieve brandstofinfrastructuur (AFIR) aangenomen als onderdeel van het Fit for 55 pakket, dat tot doel heeft de emissies in de EU tegen 2030 met 55% te verminderen.
De verordening heeft betrekking op een reeks alternatieve brandstoffen en op vervoerswijzen zoals personenauto's, zware voertuigen, zeeschepen en vliegtuigen. Het is uniek vanwege de reikwijdte en het feit dat het juridisch bindende doelstellingen introduceert voor de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen in alle EU-lidstaten.
De grootste impact die AFIR op elektrische vrachtwagens zal hebben, is dat er in 2030 langs het belangrijkste snelwegennet van Europa elke 120 km laadstations voor zware vrachtwagens beschikbaar moeten zijn (zie onderstaande afbeelding). In 2025 moet minimaal 15% van het netwerk hieraan voldoen, oplopend tot 50% in 2027. Bovendien moeten er in 2030 elke 200 km waterstoftankstations beschikbaar zijn.
"AFIR draagt bij aan het opzetten van een essentieel laadnetwerk waardoor bestuurders van de ene naar de andere plaats in Europa kunnen rijden", aldus Henrik Engdahl, Business Development Director bij Volvo Trucks. "Het biedt ook zekerheid aan eigenaren van elektrische vrachtwagens en het laat zien dat er op dit gebied flink wordt geïnvesteerd."
Door een minimumbasis voor laadinfrastructuur in de hele Europese Unie te creëren, zal AFIR helpen extra investeringen te versnellen. Ten eerste creëren de subsidies die door de lidstaten beschikbaar worden gesteld nieuwe kansen voor exploitanten van laadstations, waaronder ook de exploitanten die momenteel laadstations voor personenauto's bouwen. Dit zal op zijn beurt de schaalvoordelen verbeteren en een nog sterkere businesscase creëren voor meer openbare laadpunten.
"Net als bij personenauto's hebben we hier te maken met een kip-en-ei-dilemma", legt Henrik uit. "Zonder adequate infrastructuur is het moeilijk om in elektrische vrachtwagens te investeren, maar zonder een groot aantal vrachtwagens is het net zo moeilijk om in laadinfrastructuur te investeren. Wat AFIR gaat doen, is dit dilemma oplossen en het ei als het ware laten uitkomen. Het zal niet al onze behoeften op het gebied van laadinfrastructuur oplossen, maar het zal de kar wel vooruit stuwen en de boel op gang brengen."
Dankzij het geplande netwerk van laadstations van de EU kunnen elektrische vrachtwagens aanzienlijk grotere afstanden afleggen en een veel breder scala aan toepassingen en industrieën elektrificeren. Het geplande waterstofnetwerk maakt het bovendien gemakkelijker om in de toekomst vrachtwagens op waterstof in te zetten, zodra deze beschikbaar zijn.
"Op dit moment laden veel klanten van elektrische vrachtwagens hun vrachtwagens in hun thuisbasis op, en daarom zijn ze nog beperkt in hun afstanden", zegt Henrik. "Als je maar één keer per dag kunt opladen, wat waarschijnlijk is met een goed netwerk van openbare laadpunten, kun je de actieradius aanzienlijk vergroten."
Als je maar één keer per dag kunt opladen, wat waarschijnlijk is met een goed netwerk van openbare laadpunten, kun je de actieradius aanzienlijk vergroten.
Een van de belangrijkste resultaten van AFIR is dat alle EU-lidstaten op één lijn zitten en er consensus ontstaat over de toekomstige richting van alternatieve brandstoffen. Het kan worden gezien als een intentieverklaring voor de implementatie van infrastructuur en een bevestiging dat er aanzienlijke investeringen op stapel staan. Voor zowel huidige als toekomstige eigenaren van elektrische vrachtwagens bevestigt AFIR bovendien dat elektrische vrachtwagens voor steeds meer transportopdrachten ingezet kunnen worden.
Wilt u meer weten over alternatieve brandstoffen en toekomstige trends in infrastructuurontwikkelingen? Dan hebt u mogelijk ook interesse in deze artikels:
● Wat is de beste alternatieve brandstof voor zware vrachtwagens?
● Verschillende routes naar een toekomst zonder fossiele brandstoffen voor vrachtwagens
● 7 veelgestelde vragen over waterstoftrucks
● Hoe een bedrijf kan worden aangepast aan elektrische trucks