Trucks

Wat is de beste alternatieve brandstof voor heavy-duty trucks?

Lars Mårtensson
2024-04-16
Technologie en innovatie Elektromobiliteit Alternatieve brandstoffen
Author
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director bij Volvo Trucks

De hele transportsector moet overstappen van diesel en fossiele brandstoffen. Toch blijft voor veel bedrijven de vraag: welke van het steeds grotere aantal alternatieve brandstoffen is het beste voor hen – vandaag en in de toekomst.

Over de hele wereld stellen zowel overheden als bedrijven ambitieuze klimaatdoelstellingen. Zowel de Europese Green Deal van de EU als de National Climate Task Force in de VS hebben als doel klimaatneutraliteit te bereiken tegen 2050, terwijl China als doel heeft om in 2060 koolstofneutraal te zijn. Ondertussen hebben ruim 7000 bedrijven hun eigen klimaatdoelen gesteld. Voor de transport- en logistieke sector betekent dit dat een overgang van diesel onvermijdelijk is, en voor eigenaars van trucks zijn er meerdere routes naar een toekomst zonder fossiele brandstoffen.
 

“Er bestaat geen wondermiddel waarmee de hele transportsector koolstofarm kan worden”, zegt Lars Mårtensson, Director Environment & Innovation, Volvo Trucks. “In plaats daarvan zien we dat er een aantal alternatieve brandstoffen beschikbaar zijn en worden ontwikkeld, elk met hun eigen sterke en zwakke punten. Het is belangrijk dat we ze allemaal evalueren en zien welke het beste past.”
 

Voor veel bedrijven zal het antwoord verschillen, afhankelijk van verschillende factoren, waaronder geografie, beschikbaarheid, infrastructuur en hun eigen operationele vereisten.

 

Wat is de werkelijke impact van een brandstof op ons klimaat en waarom is dat zo belangrijk?

De noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen is de belangrijkste drijvende kracht achter de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen. Het is dus uiteraard belangrijk om rekening te houden met de volledige impact ervan op ons klimaat.
 

Het is niet zo eenvoudig als kijken naar de uitlaatgassen die een brandstof produceert (van tank tot wiel) – er moet ook rekening worden gehouden met de manier waarop een brandstof wordt geproduceerd en gedistribueerd (van productie tot wiel). Deze factoren verschillen van markt tot markt en kunnen in de loop van de tijd veranderen.
 

De volledige impact op het klimaat van een elektrische truck op batterij is bijvoorbeeld laag wanneer de gebruikte elektriciteit afkomstig is van een hernieuwbare bron zoals waterkracht, zonne-energie of windenergie. De impact is echter veel hoger als de truck wordt aangedreven met elektriciteit die gewonnen is uit steenkool.
 

Sommige productieprocessen, zoals voor waterstof of synthetische diesel, kunnen energie-intensief zijn, en de bron van die energie zal de totale impact op het klimaat beïnvloeden. Momenteel wordt ongeveer 99% van de waterstof in de wereld geproduceerd met behulp van aardgas (ook wel 'grijze waterstof' genoemd) en kan dit zelfs een grotere ecologische voetafdruk hebben dan veel fossiele brandstoffen, zelfs als de technologie geen uitlaatgassen produceert.
 

Er moet ook rekening worden gehouden met de volledige impact van de brandstof op het milieu. Met waterstof behandelde plantaardige olie (HVO) heeft bijvoorbeeld een zeer lage impact op het klimaat: maar als die wordt geproduceerd met palmolie, kan dat bijdragen aan ontbossing. Er zijn ook vragen over de impact die grootschalige productie van HVO zal hebben op de landbouw en voedselproductie.
 

Om een volledig beeld te krijgen, kan het dus zeer nuttig zijn om een analyse van de levenscyclus (LCA) van de brandstof uit te voeren en ook de impact op het klimaat gedurende de gehele levensduur van het voertuig daarin mee te nemen. Dit omvat alles, van de grondstoffen die worden gebruikt om het voertuig te produceren tot en met de buitengebruikstelling ervan.
 

U kunt dit online berekenen op basis van eerdere LCA's met de ecologische voetafdrukcalculator van Volvo Trucks

We zien dat er een aantal alternatieve brandstoffen worden ontwikkeld, elk met hun eigen sterke en zwakke punten. Het is belangrijk dat we ze allemaal evalueren en zien welke het beste past.”

Wat zijn de recentste ontwikkelingen en trends op het vlak van alternatieve brandstoffen?

Het tempo van de veranderingen blijft toenemen. De EU-verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR), die in 2023 werd geïntroduceerd, bepaalt dat tegen 2030 openbaar toegankelijke snellaadstations voor trucks om de 60 km beschikbaar moeten zijn op de belangrijkste snelwegen van Europa.
 

De verordening beoogt ook de aanleg van een tanknetwerk voor waterstof met stations om de 200 km – voor zowel personenauto’s als trucks – vanaf 2030.
 

Wat LNG betreft, blijft het tanknetwerk in Europa uitbreiden. Vorig jaar waren er al meer dan 700 tankstations (vergeleken met slechts 250 in 2020). Er wordt geschat dat er tegen 2030 meer dan 2000 stations zullen zijn.
 

Ondertussen worden er nieuwe productiefabrieken voor bio-LNG gebouwd in Zweden en Duitsland, en neemt de wereldwijde HVO-productie snel toe. Grootschalige investeringen in de productie van waterstof blijven toenemen, waarbij de Hydrogen Council schat dat er nu wereldwijd meer dan 1.400 projecten in de pijplijn zitten.
 

“Uiteindelijk gaat het erom welke brandstoffen er voor u beschikbaar zijn, wat ze kosten, wanneer en waar u kunt tanken en of dat al dan niet past bij uw bedrijf”, zegt Lars Mårtensson. “Het goede nieuws is dat er steeds meer wordt geïnvesteerd in alternatieve brandstoffen. Het is dus belangrijk om op de hoogte te blijven van lokale initiatieven en plannen.”
 

Voor meer informatie over de status van de verschillende alternatieve brandstoffen in uw regio kunt u contact opnemen met uw lokale Volvo Trucks-dealer, die u advies kan geven over de opties en mogelijkheden.
 

U kunt ook onze ultieme gids voor alternatieve brandstoffen voor trucks downloaden, inclusief:

  • Beschrijvingen van acht verschillende alternatieve brandstoffen die potentieel kunnen worden gebruikt in heavy-duty trucks
  • De voor- en nadelen van elke brandstof
  • Een checklist met overwegingen bij het beslissen welke alternatieve brandstof het beste bij uw bedrijf past
  • Een tabel met het aanbod van Volvo Trucks, met een eenvoudige vergelijking tussen de verschillende alternatieve brandstoffen en de beschikbaarheid ervan.

Download de gids hier:

Format PDF Size 15 MB