Trucks

Anna Wrige Berling Anna Theander
2022-06-02
4 min
Veiligheid
Authors
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks
Anna Theander
Leader of Volvo Trucks Accident Research Team

5 manieren om het risico op ongevallen met voertuigen en kwetsbare weggebruikers te verkleinen

Jaarlijks komen wereldwijd ongeveer 1,35 miljoen mensen om in het verkeer. Meer dan de helft van hen zijn kwetsbare weggebruikers (voetgangers, fietsers, brom- en motorrijders). Wanneer bij dit type ongeval een zwaar voertuig is betrokken, is de kans groot dat de gevolgen ernstig zijn. Hoewel de redenen voor deze ongevallen complex en gevarieerd zijn, kunnen acties van een vrachtwagenchauffeur in het verkeer helpen om levens te redden.

 

Bijna een derde* van de dodelijke slachtoffers bij ongevallen met zware voertuigen in de EU zijn voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders. Verkeersongevallen met kwetsbare weggebruikers (KWG's) en zware voertuigen zijn een emotioneel en uitdagend gebied.


"Door het hoe en waarom te begrijpen van deze specifieke soorten verkeersongevallen, kunnen verbeteringen in de verkeersveiligheid worden geïdentificeerd en kunnen ernstige verwondingen worden vermeden", zegt Anna Theander, verantwoordelijke van het Onderzoeksteam voor vrachtwagenongevallen van Volvo.


Uit veiligheidsonderzoek van Volvo blijkt dat verbeteringen in de actieve veiligheidssystemen voor voertuigen, een betere weginfrastructuur en een verhoogd risicobewustzijn bij KWG's enkele van de meest kritieke elementen zijn om het aantal ongevallen te verminderen.


De menselijke factor, die geldt voor alle weggebruikers, is een belangrijk element waarmee rekening dient te worden gehouden. Hoe een chauffeur anticipeert en reageert op situaties met KWG's, vooral in drukke stedelijke gebieden, kan een belangrijke invloed hebben op het ontstaansrisico van dit type ongevallen.


"Vandaag is de chauffeur nog steeds het belangrijkste veiligheidssysteem in het voertuig. Een goed opgeleide, aandachtige chauffeur die de risico's begrijpt, kan een enorm verschil maken", zegt Anna Wrige Berling, Traffic and Product Safety Director bij Volvo Trucks.


Hier zijn enkele praktische tips die chauffeurs kunnen helpen het risico op dit soort ongevallen te verkleinen:   

 

5 tips om het risico op een aanrijding waarbij voetgangers, fietsers en bromfietsers betrokken zijn, te verkleinen:

1. ga er altijd vanuit dat KWG's zich niet bewust zijn van de dode hoeken van voertuigen

Onderzoek naar de veiligheid van voertuigen waarbij KWG's betrokken zijn, heeft aangetoond dat voetgangers, fietsers en bromfietsers zich gewoon niet bewust zijn van de moeilijkheden waarmee chauffeurs worden geconfronteerd wanneer ze in drukke steden proberen om alles rondom het voertuig waar te nemen. Verder weten de meeste KWG's niet hoe een voertuig met een lange oplegger zich zal gedragen bij het afslaan in het verkeer. Ga er daarom nooit van uit dat KWG's risicogebieden en blinde vlekken zullen vermijden.


2. hou rekening met veelvoorkomende ongevalsituaties waarbij KWG's betrokken zijn

Het is belangrijk om zich voor te bereiden op het onvoorspelbare en risicovolle gedrag van een KWG. Er zijn drie opvallende omstandigheden. Ze komen meestal voor in verstedelijkte gebieden:

  • voertuigen die rechtsaf slaan bij rechtsrijdend verkeer en linksaf slaan bij linksrijdend verkeer en in aanrijding komen met een KWG, meestal een fietser.
  • aanrijdingen aan de voorkant van het voertuig wanneer voetgangers de weg oversteken.
  • aanrijdingen met voetgangers bij het achteruitrijden.


3. anticipeer op de weg die voor u ligt

Denk na over hoe u een kruispunt nadert en beslis hoe u de afslag zo veilig mogelijk kunt maken. Blijf alert en beweeg uzelf fysiek om beter te kunnen kijken en beter te zien. Pas uw snelheid aan in een drukke verstedelijkte omgeving - de kans is klein dat dit gevolgen heeft voor uw leveringsplanning.


4. bereid u voor op veiliger rijden in de steden

Neem de tijd om uw stoel en spiegels correct af te stellen. Zorg ervoor dat spiegels en ramen schoon zijn, belemmer uw zicht niet met beeldschermen en persoonlijke spullen. Controleer voor u de weg op gaat of alle veiligheidssystemen van het voertuig werken en zijn ingeschakeld. Vergeet vooral de camera's aan boord niet.


5. vergeet nooit dat u het belangrijkste veiligheidssysteem bent

De veiligheidssystemen en camera's van uw voertuig zijn voor de chauffeur een waardevolle ondersteuning. Maar een chauffeur die de wegomstandigheden en gevaren actief inschat en beoordeelt, is en blijft het belangrijkste veiligheidssysteem in het voertuig.


Wat wordt er gedaan om het risico op ongevallen met voertuigen en kwetsbare weggebruikers te beperken?

Er komen een aantal grote veranderingen aan. De bijgewerkte Algemene veiligheidsvoorschriften van de EU zullen vanaf juli 2024 meer actieve veiligheidssystemen verplichten op elk nieuw voertuig dat in het verkeer wordt gebracht. De systemen zullen de dode hoeken van vrachtwagens aan de voor-, zij- en achterkant aanpakken en de chauffeur waarschuwen wanneer er een KWG opduikt in het risicogebied. Vanaf januari 2029 zullen voertuigproducenten ook worden verplicht om chauffeurs een beter direct zicht te bieden.


Bovendien wordt de wetgeving betreffende geavanceerde noodremsystemen herzien om ook automatisch remmen op te nemen wanneer voetgangers de weg oversteken en het risicogebied betreden. Er worden ook bredere initiatieven ontwikkeld, zoals het verbeteren van de wegeninfrastructuur, samenwerking met de sector en grondiger onderzoek naar verkeersveiligheid dat rekening houdt met de complexe oorzaken van ongevallen waarbij KWG's zijn betrokken.


"Over het algemeen zijn de vooruitzichten positief. Met de hulp van veiligheidsbewuste chauffeurs zullen we samen het aantal dodelijke en zwaargewonde slachtoffers als gevolg van dit soort ongevallen kunnen beperken", zegt Anna Wrige Berling, Traffic and Product Safety Director bij Volvo Trucks. 


Europees Observatorium voor Verkeersveiligheid, Feiten en cijfers: Bussen / touringcars / vrachtwagens - 2020