Trucks

Anna Wrige Berling
2022-05-18
4.5 min
Veiligheid
Author
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks

Wat u moet weten over de bijgewerkte veiligheidsvoorschriften voor vrachtwagens van de EU

Vanaf juli 2024* moeten alle nieuwe vrachtwagens die in de EU worden verkocht, voldoen aan de bijgewerkte Algemene veiligheidsvoorschriften (GSR). De regelgeving vereist een reeks verplichte geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Wat zijn dat en hoe zullen ze uw transportbedrijf beïnvloeden?

 

In 2019 is de GSR bijgewerkt als gevolg van nieuwe innovaties op het gebied van autoveiligheid die het risico op ongevallen door menselijke fouten kunnen helpen verminderen. De aanpassing betekent dat een reeks actieve veiligheidssystemen die chauffeurs ondersteunen vanaf juli 2024 verplicht worden in nieuwe vrachtwagens.
 

Het doel is de EU te helpen ‘Vision Zero’ te bereiken - haar langetermijndoelstelling van nul doden en zwaargewonden op de Europese wegen tegen 2050.
 

De actieve veiligheidsvoorzieningen zijn er grotendeels op gericht om de chauffeur aandachtig en alert te houden. Sommige ervan zijn tegenwoordig al in een of andere vorm in veel vrachtwagens aanwezig.
 

Wat zijn de Algemene veiligheidsvoorschriften voor zware vrachtwagens?

Er zijn in totaal 11 actieve veiligheidsvoorzieningen vereist. Acht daarvan worden vanaf juli 2024 verplicht in nieuwe vrachtwagens. De andere drie volgen in 2026 en 2029. De kenmerken zijn onder meer:


1. Noodstopsignaal: Een knipperend remlicht (of soortgelijk) dat aan andere weggebruikers achter de vrachtwagen signaleert dat de vrachtwagen snel vertraagt of krachtig remt. 

2. Informatie over achteruitrijden: Technologie, zoals camera of sensoren, om de chauffeur een overzicht te geven van objecten en personen achter de vrachtwagen.

3. Systeem voor opvolging van bandenspanning: Een systeem dat de bandenspanning bewaakt en het bandenspanningsverlies in realtime meldt aan de chauffeur.

4. Intelligente snelheidsondersteuning: Een systeem dat de snelheid actief bewaakt en chauffeurs waarschuwt als ze de snelheidslimiet overschrijden, om ze aan te moedigen om te vertragen.

5. Informatiesysteem dode hoek: Een systeem dat de chauffeur waarschuwt voor fietsers die naast de vrachtwagen rijden of vooraan oversteken.

6. Informatiesysteem bij vertrek: Een systeem dat de chauffeur waarschuwt voor kwetsbare weggebruikers voor het voertuig voor vertrek of bij langzaam rijden.

7. Inrichting voor installatie van alcoholslot: De gewijzigde regelgeving vereist een gestandaardiseerde interface voor alcoholische startblokkering (ademtesters) in voertuigen.

8. Detectie van slaperigheid en aandacht: Veiligheidssystemen om de alertheid van de chauffeur te beoordelen, die bijvoorbeeld bewaken hoe lang iemand heeft gereden en de chauffeur waarschuwen om een pauze te nemen wanneer dat nodig is.

9. Herkenning en preventie van afleiding: Een veiligheidswaarschuwingssysteem dat in staat is te herkennen hoeveel aandacht een chauffeur aan een situatie besteedt en de chauffeur indien nodig te waarschuwen. Wordt in een latere fase in 2026 geïmplementeerd.

10. Verbeterd direct zicht vanuit de chauffeurspositie: Specifieke eisen om “direct zicht” (wat chauffeurs direct door de ramen van hun voertuig kunnen zien) te verbeteren en dode hoeken te verwijderen. De nieuwe normen zijn bedoeld om chauffeurs in staat te stellen fietsers en voetgangers sneller en gemakkelijker te zien. Wordt in een latere fase in 2029 geïmplementeerd.

11. Gegevensrecorder bij gebeurtenissen (ongevallen): Een gegevensrecorder bij ongevallen met een “zwarte doos”. Wordt in een latere fase in 2029 geïmplementeerd.

 

Waarom zijn de Algemene veiligheidsvoorschriften belangrijk?

Ze zullen levens redden. De EU schat dat de nieuwe regelgeving in 2038 minstens 25.000 verkeersdoden zal voorkomen.


Een belangrijke doelstelling is het reduceren van het aantal ongevallen tussen vrachtwagens en kwetsbare weggebruikers. Drie van de voorgestelde functies voor vrachtwagens – informatiesystemen bij vertrek en dode hoek – en de nieuwe norm voor direct zicht – zijn bedoeld om ze te beschermen.


De normen voor direct zicht (punt 10 hierboven), die vanaf 2025 gefaseerd worden ingevoerd, bevatten specifieke vereisten om te verbeteren hoeveel chauffeurs vanuit de cabine kunnen zien. Het is aangetoond dat beter direct zicht vanuit de cabine het aantal ongevallen reduceert en de reactietijden van de chauffeur verkort. De nieuwe norm voor direct zicht is rechtstreeks geïnspireerd op een soortgelijke regelgeving in Londen, waarbij vrachtwagens worden beoordeeld op basis van direct zicht vanuit de cabine. Hier mogen alleen vrachtwagens die voldoen aan een gestelde norm de stad in.

 

Veiligheid van chauffeurs en vrachtwagens in de toekomst

De GSR maakt deel uit van een bredere inspanning om het verkeer veiliger te maken, met inbegrip van beter in kaart brengen van risico's en bijgewerkte regels voor de verkeersinfrastructuur, met name voor onze meest kwetsbare weggebruikers - voetgangers en fietsers - in onze groeiende steden.

 

Soortgelijke veiligheidsvoorschriften zullen de komende jaren waarschijnlijk in andere landen worden ingevoerd. Buiten de EU zijn Noorwegen, Zwitserland, Turkije, het VK en Israël al klaar om de nieuwe GSR te volgen.
 

“We kunnen in de toekomst meer actieve veiligheidstechnologie verwachten die vrachtwagenchauffeurs ondersteunt, evenals veiligere verkeersinfrastructuur in steden. Verder in de toekomst zullen vrachtwagens intelligenter en actiever worden op het gebied van veiligheid, met meer functies die ingrijpen in plaats van alleen informeren. Er zal echter nog steeds een duidelijke behoefte zijn om dit te balanceren met goed opgeleide chauffeurs. Hoewel actieve veiligheidssystemen die de chauffeur ondersteunen en de gevolgen van menselijke fouten verminderen, essentieel zijn, is de chauffeur nog steeds het belangrijkste veiligheidssysteem in de truck”, zegt Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director, Volvo Trucks.
 

*Voor nieuwe soorten vrachtwagens vanaf juli 2022 en voor nieuwe registraties van vrachtwagens vanaf juli 2024.

Hier vindt u meer informatie over de bijgewerkte Algemene veiligheidsvoorschriften van de EU