Trucks

Lars Mårtensson
2022-09-09
5.5 min
Elektromobiliteit
Author
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director at Volvo Trucks

7 veelvoorkomende mythes over batterijen van elektrische voertuigen

Tegenwoordig zijn er veel misvattingen en misverstanden over elektrische voertuigen. Veel daarvan hebben betrekking op de batterijen en de impact ervan op het milieu. Om goed geïnformeerde beslissingen te nemen en investeringen te doen, is het belangrijk feiten van mythes te onderscheiden

 

De transportsector op een duurzame manier transformeren in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs is een uitdaging en hiervoor zijn de komende tien jaar zowel beslissingen als regelgeving van de overheid vereist. Ondertussen blijven de overstap naar elektriciteit in de transportsector en het aanbod van emissievrije modellen voor zware voertuigen maar uitbreiden. Batterijen zijn daar een belangrijk onderdeel van, maar hoe duurzaam zijn ze nu?
 

Hier is een lijst met veelvoorkomende mythes over batterijen van elektrische voertuigen:
 

1. Batterijen van elektrische voertuigen hebben zo'n grote impact op het klimaat in vergelijking met dieselvoertuigen, dat het nog niet de moeite waard is om in elektrische voertuigen te investeren.

Een elektrisch voertuig heeft een zeer kleine impact op het milieu tijdens het gebruik. De productie ervan heeft een iets grotere milieu-impact. Dat komt omdat het productieproces van de batterijcellen meer energie-intensief is en als gevolg daarvan is de impact van het produceren van een elektrisch voertuig op het klimaat aanzienlijk hoger dan het equivalent op diesel. Maar als het elektrische voertuig met batterij rijdt op elektriciteit die is opgewekt uit een hernieuwbare bron, is de impact op het klimaat al na slechts 100.000 km kleiner dan die van het dieselvoertuig, vaak dus al in minder dan een jaar.

 

 

Daarom is het belangrijk om een levenscyclusanalyse te maken, die rekening houdt met de milieu-impact gedurende de totale levensduur van het voertuig en niet alleen met de productiefase. Tegelijkertijd wordt er geïnvesteerd om batterijen te produceren met 100% hernieuwbare energie en de afgelopen jaren is er veel meetbare vooruitgang geboekt.

2. Door de beperkte beschikbaarheid van groene stroom is het opladen van elektrische voertuigen niet milieuvriendelijk.

Het klimaatvoordeel van een elektrisch voertuig is afhankelijk van de toegang tot groene stroom. Er is geen klimaatvoordeel in landen zonder toegang tot groene stroom. Maar er zijn verschillende andere belangrijke omgevingsfactoren waarmee u rekening moet houden bij elektrische voertuigen. Zoals bijvoorbeeld geen uitlaatemissies, geluidsreductie, betere werkomgeving, substantiële verbetering van de lokale luchtkwaliteit en de mogelijkheid om goederen te vervoeren in emissievrije zones.

 

En de toegankelijkheid van groene stroom neemt toe over de hele wereld. In 2020 steeg het aandeel van hernieuwbare energie in de EU tot 37%, komende van 34% in 2019, en het wereldwijde aandeel van hernieuwbare energie was 29%, ten opzichte van 27% in 2019. In 2021 versnelde de groei van hernieuwbare elektriciteit wereldwijd sneller dan ooit. Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) zullen hernieuwbare energiebronnen tegen 2026 verantwoordelijk zijn voor bijna 95% van de toename van de wereldwijde elektriciteitscapaciteit.

3. Het is niet mogelijk om batterijen van elektrische voertuigen opnieuw te gebruiken en te recycleren.

Beide zijn vandaag mogelijk en de ontwikkeling en investeringen op dit vlak nemen samen met de batterijvolumes toe. Er is ook nieuwe wetgeving wereldwijd, waaronder de Batterijrichtlijn in Europa, waarin de verantwoordelijkheid van een producent wordt geschetst op het vlak van hergebruik en recyclage. Zodra de capaciteit van een voertuigbatterij een bepaalde drempelwaarde bereikt, kan deze worden ingezet op een route waar een kortere actieradius voldoende is of kan deze worden verplaatst naar een voertuig met lichtere activiteiten.

 

Wanneer de batterijcapaciteit onder de drempel voor bruikbaarheid is gezakt, zijn er verschillende opties. Bijvoorbeeld het reviseren van de batterij om deze weer in nieuwstaat te brengen. Het opknappen van de batterij of het hergebruiken ervan in residentiële of industriële energieopslag zal naar verwachting ook een belangrijke toepassing zijn. Recycleren is de laatste stap om gebruik te maken van de waardevolle materialen van de batterij.   

4. Het is beter om te wachten op toekomstige investeringen in groene voertuigen of tot voertuigen met waterstofbrandstofcellen de elektrische voertuigen met batterij vervangen.

Een elektrisch voertuig met batterij en een elektrisch voertuig met brandstofceltechnologie vullen elkaar aan en beide technologieën zullen nodig zijn om toekomstige uitdagingen aan te pakken. De beste oplossingen verschillen naargelang van het soort transport, klantbehoeften en lokale vereisten zoals infrastructuur.

Voor de meest energieverbruikende opdrachten, zoals zware ladingen en langeafstandstransporten, zijn elektrische voertuigen met waterstofbrandstofcellen een alternatief zonder emissies dat voldoet aan de langetermijnvraag naar productiviteit en duurzaamheid. Elektrische voertuigen met brandstofcellen zijn echter nog niet volledig beschikbaar, ze zullen de komende jaren in toenemende mate beschikbaar worden. Elektrische voertuigen met batterij daarentegen zijn al zeer concurrentieel en kunnen binnen een paar jaar al winstgevender zijn dan diesel.

De energiecapaciteit van de batterijen is een belangrijke factor voor de actieradius van het elektrisch voertuig met batterij. Met de voortdurende ontwikkeling van batterijen en uitbreidende laadinfrastructuur kan een groot deel van het goederenvervoer in Europa tegenwoordig worden uitgevoerd met elektrische voertuigen op batterijen. Om verschillende redenen, waaronder het klimaat, is het beter dat we niet wachten op verdere groene investeringen.

5. De mensenrechten worden geschonden tijdens het productieproces van batterijen

Een elektrische batterij wordt gemaakt met verschillende grondstoffen en veel daarvan komen uit mijnen. Een belangrijk onderdeel dat veel voorkomt in lithium-ionbatterijen is kobalt. De herkomst van dit materiaal heeft de afgelopen jaren tot controverse geleid als gevolg van arbeids- en mensenrechtenschendingen in landen zoals de Democratische Republiek Congo, zoals gerapporteerd door Amnesty International. De auto-industrie werkt al jarenlang samen om de traceerbaarheid in de toeleveringsketen te waarborgen en ervoor te zorgen dat leveranciers de mensenrechten, het milieu en de bedrijfsethiek naleven en respecteren.

6. De efficiëntie van batterijen neemt af bij koud weer, waardoor elektrische voertuigen een minder haalbare optie zijn.

De impact is minder dan je zou denken. Voor sommige voertuigen zijn er functies die ervoor zorgen dat de batterijen bij het begin van de dag op hun optimale temperatuur (+25 graden Celsius) blijven.
Voor Volvo Trucks bijvoorbeeld is het verlies aan actieradius bij -10 graden Celsius ongeveer 3%. Bij -20 graden Celsius daalt het met ongeveer 10%. Het is goed om in gedachten te houden dat koud weer het energieverbruik verhoogt, ongeacht de aandrijflijn, vanwege de verwarming van de cabine en daardoor altijd van invloed is op de actieradius van het voertuig.

7. Er zijn niet genoeg mineralen voor batterijen als alles elektrisch gaat worden.

Fabrikanten hebben een goede reden om zich zorgen te maken over de toegang tot veel mineralen. Op de korte termijn zal dit naar verwachting geen probleem zijn, maar op de lange termijn moeten we naar alternatieve mineralen kijken, de benodigde hoeveelheden verminderen en meer gerecycleerde materialen gebruiken.

Veel bedrijven stellen ambitieuze doelen voor emissies van broeikasgassen, rekening houdend met de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs. Door elektrische voertuigen met batterijen te gebruiken, kunnen ze deze doelen bereiken.

Hier kunt u meer lezen over batterijen en elektrische voertuigen en ook de totale ecologische voetafdruk van uw voertuig berekenen.