Van bakkerijen en brouwerijen tot supermarkten en restaurants: veel voedingsmiddelen- en drankenbedrijven hebben zichzelf ambitieuze doelen gesteld om hun CO2-uitstoot te verlagen. Maar welke rol speelt transport en hoeveel verschil kunnen elektrische vrachtwagens maken voor uw CO2-voetafdruk?
Terwijl veel industrieën en bedrijven streven naar klimaatneutraliteit, ontwikkelt de voedingsmiddelen- en drankensector zich sneller dan de meeste andere. Dat komt omdat klanten in uw sector hier echt om vragen en velen zelfs bereid zijn om iets meer te betalen voor duurzame producten.
De uitdaging is dat het lastig kan zijn om de CO2 -uitstoot binnen uw eigen bedrijfsvoering te verlagen (scope 1-uitstoot). Er wordt bijvoorbeeld geschat dat, voor grote supermarktketens, 93% van de uitstoot buiten hun rechtstreekse controle valt.
Uit sommige rapporten blijkt dat ongeveer 19% van de emissies van de voedingsmiddelen- en drankenindustrie afkomstig is van transport. Daarom is het voor de hand liggend om samen te werken met transporteurs met duurzamere wagenparken om de emissies te verminderen.
Door over te stappen van conventionele dieselvrachtwagens naar elektrische vrachtwagens (of een andere brandstof met lage emissies, zoals biogas, HVO of biodiesel) kunt u direct en tastbaar de CO2-uitstoot verminderen. Maar dat is niet het enige voordeel van het gebruik van elektrische vrachtwagens.
In tegenstelling tot dieselvrachtwagens kunnen ze worden gebruikt voor leveringen in lage-emissiezones. En omdat ze zo stil zijn, kunnen ze ook voor nachtelijke leveringen worden gebruikt. Dit geeft uw transporteurs ook meer flexibiliteit, vooral in een sector waar stipte leveringen essentieel zijn om producten vers te houden.
Elektrische vrachtwagens kunnen ook goed zijn voor uw merkimago, omdat ze een duidelijk bewijs zijn van uw toewijding aan duurzaamheid.
Om uw vervoerders te ondersteunen bij de overstap, kunt u overwegen om contracten met een langere looptijd af te sluiten. Zo hebben uw vervoerders meer zekerheid over hun langetermijninvesteringen in elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur.
Ook de laadinfrastructuur vormt voor veel vervoerders een uitdaging. U kunt hieraan bijdragen door te investeren in laadpunten bij uw faciliteiten. Als elektrische vrachtwagens tijdens het laden en lossen kunnen opladen, kan dit de potentiële actieradius aanzienlijk vergroten en het voor transporteurs gemakkelijker maken om te bezorgen.
Het is nu tijd om te beginnen. Veel bedrijven hebben 2030 als deadline gesteld voor hun CO2-doelstellingen, en dat is niet ver weg. Er zijn veel factoren waarmee u rekening moet houden bij de overstap naar elektrische vrachtwagens. Begin daarom nu met het laaghangende fruit. Als u bijvoorbeeld vaste routes tussen twee punten heeft, kan dit een optimaal startpunt zijn voor een elektrische vrachtwagen.
Ja, de technologie is er al: en kan al een hoop CO2 voor u besparen. Er bestaan veel mythes en misvattingen over elektrische vrachtwagens, met name over hoe ver ze kunnen rijden en hoeveel ze kunnen vervoeren. De waarheid is dat elektrische vrachtwagens al een aantal jaar in gebruik zijn en dat Volvo Trucks alleen al zo'n 6.000 elektrische vrachtwagens in 42 landen heeft verkocht. Tot op heden zijn ze net zo betrouwbaar en productief gebleken als hun dieselequivalenten.
Ga op zijn minst in gesprek met uw leveranciers en transporteurs en bekijk hoe u elkaar kunt helpen om uw transport koolstofarm te maken. U kunt zelfs rechtstreeks contact opnemen met een fabrikant van elektrische vrachtwagens om te zien of zij u kunnen helpen. Hoe sneller u de overstap maakt, hoe sneller u tastbare CO2-reducties kunt realiseren en stappen kunt zetten richting uw doelstellingen voor netto nuluitstoot.
Wilt u meer weten over elektrische vrachtwagens? Dan bent u wellicht geïnteresseerd in: