Trucks

Delphine Maury
2023-06-05
Driver's World
Author
Delphine Maury
Senior Market Analyst, at Group Truck Technology

3 manieren om vrachtwagenchauffeurs aan te trekken en vast te houden

Een wereldwijd tekort aan vrachtwagenchauffeurs dreigt voor de hele transportindustrie een groot probleem te worden. Maar werkgevers hebben mogelijkheden om vrachtwagenchauffeurs aan te trekken en ook gemotiveerd te houden. Wat zijn de belangrijkste prioriteiten van vrachtwagenchauffeurs en hoe kan kennis hiervan uw dagelijkse wagenparkactiviteiten ten goede komen?
 

Volgens de jaarlijkse enquête onder vrachtwagenchauffeurs van het IRU* uit 2022, konden in 2021 meer dan 2,6 miljoen banen voor vrachtwagenchauffeurs niet worden ingevuld, ondanks algemene loonstijgingen en direct beschikbaar potentieel. Volgens het rapport is de reden hiervoor een algemeen probleem bij het aantrekken van jonge mensen voor de rol van vrachtwagenchauffeur, in combinatie met een groot aantal oudere truckers die bijna met pensioen gaan. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de transporteurs zelf en hun dienstverlening. De gevolgen zijn zichtbaar in de toeleveringsketens en hebben uiteindelijk gevolgen voor bedrijven en consumenten over de hele wereld.
 

Voor een vrachtwagenchauffeur zijn er verschillende redenen om gemotiveerd te blijven in hun werk. Volgens een interne onderzoeksenquête van Volvo (2019) op basis van 151 interviews met voornamelijk langeafstandstruckers van 16 nationaliteiten** die zich bezighouden met internationaal transport, zijn de drie belangrijkste prioriteiten van vrachtwagenchauffeurs comfort en ruimte in de cabine en veiligheid. Het onderzoek wijst ook op een toenemend gezondheidsbewustzijn, vooral bij jongere vrachtwagenchauffeurs, in combinatie met een groeiende belangstelling voor milieuvriendelijke aandrijflijnen.
 

"Comfort, ruimte en veiligheid zijn al jarenlang een prioriteit. Er is dus zeker sprake van enige continuïteit voor deze basiseisen. We zien ook een correlatie tussen de lengte van de reis en het tevredenheidsniveau voor bepaalde merken. Hoe meer tijd u in uw truck doorbrengt, hoe belangrijker ruimte en veiligheid worden", zegt Delphine Maury, Senior Product Intelligence Analyst bij Volvo Group Truck Technology (GTT).

De prioriteiten van vrachtwagenchauffeurs verschillen ook in functie van de nationaliteit en de landen en routes die worden gereden. Niet alle vrachtwagenchauffeurs kunnen betalen voor veilige truckstops", voegt Delphine toe.
 

Wat motiveert een vrachtwagenchauffeur?

CHAUFFEURSCOMFORT: Volgens het onderzoek heeft chauffeurscomfort vooral betrekking op slaap- en rustvoorzieningen, die als zeer belangrijk worden beschouwd, evenals op het comfort van de chauffeursstoel. Op de vraag waar ze naast het basiscomfort van de chauffeursstoel de voorkeur aan geven, geeft meer dan 58 % prioriteit aan een grotere rust- en ontspanningsruimte.

CABINERUIMTE: Ruimte in de cabine is essentieel. 72 % van alle ondervraagde vrachtwagenchauffeurs vond dit erg belangrijk. Elke centimeter kan waarde toevoegen en het gevoel van ruimte is voor langeafstandstruckers nog belangrijker.

VEILIGHEID: Het veiligheidsaspect omvat zowel de veiligheid van de vrachtwagen als die van de chauffeur. Op het gebied van beveiliging zijn de top 3 gevraagde functieprioriteiten waarschuwing voor brandstofdiefstal, alarm voor gasaanvallen en een aanvullende veiligheidsvergrendeling van de cabinedeur. Wat betreft de veiligheid van de vrachtwagenchauffeur, gaf 62 % in een recent (2022) intern online onderzoek van Volvo** aan dat ze de voorkeur gaven aan hulp bij het rijden, zoals rijstrookassistentie, assistentie bij het wisselen van rijstrook, noodremmen enz. De op een na meest gewaardeerde prioriteit voor de veiligheid van de vrachtwagenchauffeur heeft betrekking op verschillende soorten van alarmen: zoals waarschuwing tegen het inslapen en preventie tegen agressie en diefstal (55 %).

Een intern onderzoek uit 2021 in het Engels, Duits, Frans en Zweeds concludeert dat transporteurs zich zowel moeten richten op huidige als op nieuwe vrachtwagenchauffeurs om het tekort aan te pakken.

Nieuwe vrachtwagenchauffeurs worden aangetrokken door de lage toelatingseisen en voor 36 % van hen is salaris de hoogste prioriteit, gevolgd door opleiding (16 %) en reizen (11 %). Voor ervaren vrachtwagenchauffeurs noemt 42 % salaris als een belangrijke motivator, gevolgd door autonomie, de vrijheid van onderweg zijn (19 %) en een gewaardeerde werkgever (16 %) als waardevoller.

Ook wordt duidelijk aangegeven wat vrachtwagenchauffeurs demotiveert. Voor 49 % van de nieuwe vrachtwagenchauffeurs is de onzekerheid over het vinden van een baan een groot probleem, ook al stellen transportbedrijven hoge eisen aan hun vaardigheden. Bijgevolg is er hier een potentieel voor transporteurs om vroeg te beginnen met een positief onboardingproces om een langdurige relatie met hun potentiële vrachtwagenchauffeurs veilig te stellen. De nieuwe vrachtwagenchauffeurs maakten zich zorgen over het vinden van een baan, maar ook als ze eenmaal in dienst zijn, hebben ze het gevoel dat ze bij het beëindigen van hun opleiding onvoldoende klaar waren om te voldoen aan de eisen van het beroep. Door de intense druk van een werkgever om snel te leveren, gecombineerd met onzekerheden over het manoeuvreren van een vrachtwagen in druk verkeer en de angst voor ongelukken, overwogen ze vanwege stress vroegtijdig te stoppen.

Voor ervaren vrachtwagenchauffeurs hebben kwaliteit van de werkgever en de arbeidsomstandigheden een grote invloed op hun werk. Een werkgever die vrachtwagenchauffeurs slecht behandelt, heeft voor gevolg dat ze het beroep minder interessant vinden. Werkomstandigheden zijn een hoge werkdruk, stress en risico op ongevallen, die allemaal worden gezien als redenen om te stoppen of van baan te veranderen.

Hoe kunnen vrachtwagenchauffeurs aantrekken en vasthouden

Er zijn verschillende aspecten die de van invloed zijn op de tevredenheid van vrachtwagenchauffeurs: ze zijn afhankelijk van ervaring, maar ook van waar, hoe en hoe lang vrachtwagenchauffeurs werken. Volgens Delphine Maury zijn er in dit verband enkele algemene aanbevelingen.

1. Communicatie en proactiviteit. Een dialoog en directe interactie met uw vrachtwagenchauffeur zijn heel belangrijk.  "Vrachtwagenchauffeurs geven vaak graag feedback en willen hun bijdrage leveren. Aandacht besteden aan de feedback van de vrachtwagenchauffeur is essentieel, om te voelen dat naar hen wordt geluisterd en dat ze worden begrepen. Vooral met betrekking tot het soort moeilijkheden en uitdagingen waarmee ze tijdens hun werkdag worden geconfronteerd", zegt Delphine.

2. Keuze en functies van de vrachtwagen. Advies en aanbevelingen van vrachtwagenchauffeurs met betrekking tot vereisten voor de nodige functies en de algemene productiekeuzes van de vrachtwagen zijn cruciaal. Besteed aandacht aan wat er mogelijk ontbreekt en geef constructieve suggesties over wanneer en waarom wel of niet kan worden voldaan aan suggesties van de vrachtwagenchauffeurs.

3. Beloningen en incentives. Incentives zijn de sleutel. Als het bijvoorbeeld gaat om brandstof- of batterijverbruik, hebben de meeste transporteurs hoge doelen en ambities. "We zien een algemeen gebrek aan incentives en positieve feedback. Vrachtwagenchauffeurs krijgen vaak kritiek als ze de doelen niet halen, maar er wordt minder gezegd als ze hun doelen blijven halen of overtreffen", zegt Delphine. 

Uw vrachtwagenchauffeurs zijn uw visitekaartje. Ze zijn voor uw klanten elke dag het gezicht van uw bedrijf. Uiteindelijk bepalen de beste vrachtwagenchauffeurs de globale groei van uw bedrijf. Maar het is net zo belangrijk dat ze weten wat ze kunnen verwachten.

Waarom is het belangrijk om rekening te houden met de prioriteiten van vrachtwagenchauffeurs

Het eerste en belangrijkste aspect is het toenemende tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Geen aandacht besteden aan de prioriteiten en de pijnpunten van vrachtwagenchauffeurs betekent niet alleen dat ze onder druk komen te staan, maar ook dat potentiële klanten moeten worden afgewezen. Het kan problemen opleveren bij de planning en uiteindelijk leiden tot verlies aan omzet.

Volgens Delphine Maury zijn er nog andere incentives die u zullen helpen de beste vrachtwagenchauffeurs te behouden. Het is de bedoeling om die vrachtwagenchauffeurs in dienst te houden die moeite doen en een betrouwbare en veilige optie zijn voor uw klanten. Sommige ritten zijn moeilijker dan andere en klanten geven wellicht de voorkeur aan bepaalde vrachtwagenchauffeurs boven andere.


"Uw vrachtwagenchauffeurs zijn uw visitekaartje. Ze zijn voor uw klanten elke dag het gezicht van uw bedrijf. Uiteindelijk bepalen de beste vrachtwagenchauffeurs de globale groei van uw bedrijf. Maar het is net zo belangrijk dat ze weten wat ze kunnen verwachten. Geef vrachtwagenchauffeurs voldoende ondersteuning en begeleiding en geef ze de kans om beter te worden", zegt Delphine.
 

Houd rekening met de belangrijkste prioriteiten van vrachtwagenchauffeurs om tekorten te voorkomen

Gevraagd naar de belangrijkste of de grootste zwakte van hun vrachtwagen, hebben vrachtwagenchauffeurs het vaak over comfort***. Het kan gaan om het comfort van de vrachtwagenchauffeurs zelf (zetel, houding), het werkcomfort (sturen, schakelen) en het rustcomfort (bed, opbergruimte). Deze aspecten leveren op dit moment niet de hoogste tevredenheidsniveaus op voor vrachtwagenchauffeurs: De belangrijkste zorgen zijn toegang tot de cabine, zichtbaarheid en veiligheid.

Veiligheid wordt door vrachtwagenchauffeurs gezien als het belangrijkste onderwerp dat hun werk in de toekomst zal bepalen. Dit onderwerp kan meerdere vormen aannemen, zoals veiligheid van vrachtwagenchauffeur zelf en de beveiliging van vrachtwagens: sommige aspecten, zoals persoonlijke veiligheid, lijken meer van belang voor internationale vrachtwagenchauffeurs.  

"Om deze pijnpunten, die in onderzoeken telkens weer worden aangehaald, aan te pakken, is het belangrijk om een continue dialoog aan te gaan met uw vrachtwagenchauffeurs. Feedback, proactiviteit en de verwachtingen van vrachtwagenchauffeurs mogen niet worden onderschat", zegt Delphine.  

Hier kunt u meer lezen over de ondersteuning en ontwikkelingsmogelijkheden van de vrachtwagenchauffeur.
 

*International Road Transport Union. Landen die in de enquête zijn betrokken: de Verenigde Staten, Mexico, Argentinië, Europa (Spanje, Italië, Frankrijk, VK, Ierland, Duitsland, Polen, Roemenië, België, Nederland), Eurazië (Rusland, Oezbekistan, Oekraïne), Turkije, Iran, China
 

**Respondenten van 16 nationaliteiten: Portugal, Spanje, Frankrijk, Duitsland, België, Nederland, Zweden, Denemarken, Polen, Tsjechië, Slovenië, Litouwen, Estland, Roemenië, Bulgarije, Hongarije.

*** Intern online onderzoek van Volvo Research onder 517 vrachtwagenchauffeurs in Frankrijk, Duitsland en Engeland.

insight.template.relatedInsights