Trucks

Dieter De Waele
2023-09-11
Driver's World
Author
Dieter De Waele
Driver Development Manager

Nieuwe chauffeurs aantrekken en tekorten aan chauffeurs aanpakken

Vrachtwagenchauffeurs zijn zeer gewild vanwege het tekort aan chauffeurs in de transportsector. Uit recent onderzoek blijkt dat nieuwe chauffeurs die net uit de opleiding komen, hindernissen tegenkomen bij het zoeken naar werk, vaak vanwege hun beperkte beroepservaring. Dit ondanks het feit dat het tekort aan chauffeurs een groot probleem is. Hoe komt dat en wat kunnen vrachtwagenchauffeurs eraan doen?

Het aantrekken van nieuwe chauffeurs is cruciaal voor de transportsector wereldwijd. De jaarlijkse chauffeursenquête van 2022 van het IRU benadrukt het tekort aan chauffeurs wereldwijd. Maar tegelijkertijd, zo blijkt uit intern onderzoek uit 2021 in het Engels, Duits, Frans en Zweeds, kijkt 22 procent van de chauffeurs negatief aan tegen tewerkstelling.  Een nieuwe chauffeur verwoordt het als volgt:

“Ik heb mijn cursus gevolgd om een carrièreswitch te maken, omdat ik dacht dat het vrij gemakkelijk zou zijn om werk te vinden, terwijl het tekort aan chauffeurs vanuit elke hoek wordt geschreeuwd. De realiteit was een schok, ik moest me inschrijven bij bureaus, cv's versturen en overal solliciteren, maar het algemene antwoord dat ik krijg is geen antwoord, of er is minstens twee jaar ervaring vereist”.

Wanneer de transportsector de prijzen laag houdt en bij voorkeur de levertijden wil verlagen, heeft dit vooral gevolgen voor nieuwe en potentiële chauffeurs. Dieter De Waele is Driver Development Manager en hij wijst erop dat iedereen natuurlijk goed opgeleide chauffeurs met 10 jaar ervaring wilt, maar dat strookt niet met de werkelijkheid.

“Het is gemakkelijk om afgeschrikt te worden door de vacatures. Focus meer op wat u als operator de chauffeur kunt bieden in plaats van vooral te focussen op wat u van hem of haar verwacht. Zorg er bij het rekruteren voor dat chauffeurs zich veilig en geïnformeerd voelen en bied hen vervolgens een gastvrije werkomgeving. Wees ook bereid om te investeren in een goede opleiding, want dat loont op de lange termijn”, zegt Dieter.

Opleiding gebruiken als een manier om veilige en loyale chauffeurs te creëren

Uit onderzoek blijkt* dat stageprogramma's en door het bedrijf gefinancierde opleidingen zowel populair als relevant waren voor nieuwe chauffeurs, omdat ze bepaalden wie hun eerste werkgever zou worden. Betaalde training maakte het economisch mogelijk om jezelf op te leiden en gemakkelijker om in de branche aan de slag te gaan, maar sommigen voelden angst en onzekerheid over de opleiding.

“De opleiding levert je misschien je rijbewijs op, maar het geeft je slechts een beperkte tijd achter het stuur en het zal je niet altijd voorbereiden op de echte wereld en de mentale en fysieke uitdagingen waarmee je te maken kunt krijgen. Leren van en praten met een ervaren chauffeur in echte verkeers- en werkomstandigheden kan een deel van de oplossing zijn”, zegt Dieter De Waele.

Het meest gevraagde onderwerp voor nieuwe chauffeurs (30 procent) was trouwens advies, inclusief algemene vragen over de branche en het beroep van vrachtwagenchauffeur. Ook al speelde het loon een belangrijke rol (11 procent gaf hier prioriteit aan), opleiding en inzetbaarheid waren een nog grotere zorg.

Sommige chauffeurs waren van mening dat ze niet goed waren uitgerust om te kunnen omgaan met de eisen die hun job net na hun opleiding met zich meebracht. Door de intense druk van de werkgever om snel te leveren, gecombineerd met onzekerheden over het manoeuvreren van een vrachtwagen in druk verkeer en de angst voor ongelukken, overwogen ze vanwege mentale stress vroegtijdig te stoppen.

“Ik kan begrijpen dat nieuwe chauffeurs zich zorgen maken over alle eisen en zich onzeker voelen. Het is belangrijk dat de rijopleiding en de oefeningen aansluiten bij de realiteit, en dat het management de verschillende voordelen van de opleiding ziet. Dat het uw bedrijf zowel financieel als qua behoud van chauffeurs ten goede kan komen”, aldus Dieter.

De vrachtwagencombinatie en het merk die tijdens de opleiding worden gebruikt, zijn wellicht niet altijd wat in de echte werksituatie wordt gebruikt en dat kan volgens Dieter stress veroorzaken. Het beveiligen van de lading, manoeuvreren en parkeren in lastige situaties, mogelijke opleiding in administratie die nodig is voor de job, samen met ervaringen van een bestaande chauffeur, zijn aspecten die de introductie van een chauffeur in zijn of haar eerste job kunnen vergemakkelijken en ervoor kunnen zorgen dat hij of zij blijft.

 

De belangrijkste drijfveren voor nieuwe chauffeurs

Het is geen verrassing dat een aspect dat als een belangrijke drijfveer voor nieuwe chauffeurs werd gezien, een competitief loon was. Een onbevredigend loon, samen met andere demotiverende factoren zoals stress en een gebrek aan opleiding, creëerden gemakkelijk prikkels om op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever. Maar verschillende jongere chauffeurs vroegen ook hoe ze hun loon door de jaren heen konden verhogen en een goed inkomen konden verdienen, waarbij ze blijk gaven van hun verlangen om een carrière in de sector op te bouwen en daar voor de lange termijn te blijven. Opleiding was de tweede belangrijkste drijfveer en uit het onderzoek bleek dat toegankelijke opleidingen konden helpen om personen met een grote verscheidenheid aan achtergronden de sector te betreden en een goed inkomen te verwerven.

“Salaris speelt een belangrijke rol, maar het is ook belangrijk welke merken je hebt, de staat van je vrachtwagen en of je ervoor kunt zorgen dat je chauffeurs zich welkom, veilig en goed geïnformeerd voelen. Aangezien nieuwe chauffeurs in het begin de neiging hebben om gestrest te zijn, tonen zowel onderzoek als ervaringen aan dat opleiding niet alleen helpt om veilige, kalme chauffeurs te creëren, maar dat ze zich daardoor ook eerder loyaal voelen en op hun werk blijven”, zegt Dieter.

Hier kunt u meer te weten komen over chauffeursondersteuning en chauffeursontwikkeling of neem contact op met uw lokale contactpersoon van Volvo Trucks.

* Intern onderzoek van Volvo Trucks uit 2021 in het Engels, Duits, Frans en Zweeds.