Trucks

Waarom het aantal LNG-tankstations zo snel groeit

Volvo Вантажівки
2025-06-04
Technologie en innovatie Alternatieve brandstoffen
Author
Volvo Вантажівки

Door diverse investeringen en overheidsstimulansen breidt de LNG-infrastructuur in Europa zich razendsnel uit. Nu ook de productie van Bio-LNG toeneemt, blijkt vloeibaar gas steeds meer een haalbaar alternatief voor diesel bij langeafstandstransporten.

 

LNG biedt als brandstof veel voordelen, zoals rijcomfort, laag verbruik en een aanzienlijke vermindering van CO₂-uitstoot en kosten. Tanken gaat even snel als bij diesel, en de actieradius van een LNG-truck is uitstekend, waardoor vloeibaar gas een praktisch alternatief is voor langeafstandstransport. Tot voor kort was het gebrek aan LNG-infrastructuur de grootste belemmering — maar dat verandert nu snel.

 

Snelle groei van LNG-tankstations

Sinds 2024 is het aantal LNG-stations in Europa verviervoudigd en bedraagt het inmiddels meer dan 800, inclusief geplande locaties. Als het huidige tempo aanhoudt, zullen er in 2030 meer dan 2000 stations zijn. Deze groei is het gevolg van steun van de EU en diverse nationale overheden, die LNG en Bio-LNG beschouwen als effectieve middelen om CO₂-uitstoot in de logistieke sector te verminderen.

 

De sterkste groei zien we momenteel in Duitsland, waar de overheid sinds 2019 aantrekkelijke regelingen heeft ingevoerd, zoals vrijstelling van tolheffing voor LNG-trucks. Inmiddels telt Duitsland al 150 LNG-stations, tegenover slechts drie in 2018.

 

"Wat er in Duitsland gebeurt, is echt een gamechanger," zegt Henrik Persson, Business Manager Long Haul bij Volvo Trucks.

"Gezien de omvang van de Duitse truckmarkt en de strategische ligging als knooppunt tussen oost en west, beïnvloedt dit rechtstreeks het aantal LNG-trucks op de Europese wegen."

 

Bio-LNG haalt het volledige milieupotentieel naar boven

Een LNG-truck van Volvo Trucks stoot standaard tot 20-25% minder CO₂ uit dan een vergelijkbare Europese dieseltruck (tank-to-wheel). Met Bio-LNG gecombineerd met HVO (gehydrogeneerde plantaardige olie) kan die reductie zelfs oplopen tot 100% (tank-to-wheel). Bio-LNG wordt geproduceerd uit afvalstromen, zoals huishoudelijk afval, landbouwafval en rioolslib. Qua prestaties is Bio-LNG niet te onderscheiden van gewoon LNG: dezelfde infrastructuur voor opslag, transport en tanken kan gebruikt worden, en een LNG-truck schakelt moeiteloos tussen beide soorten gas. Sommige gasleveranciers mengen nu al biogas met LNG — een goede eerste stap om de voordelen van biogas breder beschikbaar te maken.

 

Een snel groeiend alternatief

Naarmate er meer tankstations worden geopend, wordt LNG voor steeds meer transportbedrijven een haalbaar alternatief. Daarmee kunnen ze op korte termijn al direct CO₂ besparen, en dankzij de groei van Bio-LNG kunnen ze op lange termijn zelfs net zero CO₂-emissie realiseren.