Trucks

Is LNG de alternatieve brandstof voor langeafstandstransport?

Volvo Вантажівки
2025-06-04
Technologie en innovatie Truck aerodynamics Alternatieve brandstoffen
Author
Volvo Вантажівки

LNG zou wel eens een echte gamechanger kunnen worden voor de transportsector. Het succes ervan hangt echter af van verschillende factoren die moeilijk te voorspellen zijn. In bepaalde regio’s biedt LNG alvast een realistisch alternatief voor diesel: het zorgt voor 20 tot 25% minder CO₂-uitstoot en kan gebruikt worden in efficiënte motoren met compressieontsteking.

 

Het netwerk van LNG-tankstations groeit bovendien in snel tempo. Vandaag zijn er naar schatting al zo’n 850 stations in Europa. Landen als Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en de Scandinavische landen investeren actief in de verdere uitbouw van deze infrastructuur. Tegelijkertijd hebben diverse grote vrachtwagenfabrikanten LNG-modellen ontwikkeld en op de markt gebracht, met krachtigere motoren die perfect geschikt zijn voor langeafstandstransport.

 

Ik ben er dan ook van overtuigd dat we nu een punt hebben bereikt waarop LNG in heel Europa een haalbaar brandstofalternatief vormt. Uiteraard verschilt de situatie van land tot land. Wat in Scandinavië de meest logische keuze is, werkt mogelijk minder goed in Duitsland — en omgekeerd. Veel zal afhangen van de brandstofprijzen en van de bereidheid van overheden om verder te investeren in de LNG-infrastructuur.

 

Eén ding staat echter vast: met de strenge CO₂-doelstellingen die de Europese Unie en andere internationale organisaties opleggen, worden dieselvoertuigen steeds vaker uit steden geweerd.