Trucks

Jerouville gaat voor 100% Volvo Trucks

Werken aan het spoorwegnet? Dat is een heel gespecialiseerde niche die niet voor iedereen is weggelegd. Flexibiliteit en veiligheid zijn de twee belangrijkste pijlers. En dat zijn precies de kernwaarden voor Jerouville uit Libramont. Stéphane Lemaire is er verantwoordelijk voor het materiaal. Hij heeft uitstekende redenen om te kiezen voor een wagenpark met 100% Volvo Trucks. Het bedrijf heeft 8 nieuwe Volvo FMX besteld.
Jerouville gaat voor 100% Volvo Trucks
Jerouville gaat voor 100% Volvo Trucks

Welke werken voert u uit aan het spoorwegnet?
“Het spoor is goed voor ongeveer drie vierde van onze omzet. Wij werken overal in Wallonië. Verder doen we ook wegeniswerken, maar dat is een sector waar de concurrentie constante druk zet op de prijzen. Met uitzondering van bovenleidingen, voeren we alle soorten werken aan de spoorweg uit: wij vervangen of vernieuwen de sporen, plaatsen wissels, vervangen de houten dwarsliggers door betonnen exemplaren, enzovoort.”

Hoeveel gespecialiseerde bedrijven zijn er voor dit soort werken?
“Een tiental, maar er komen wel nieuwe concurrenten bij. Al is het geen gemakkelijke markt om te veroveren. Je moet echt fors investeren. Een hydraulische graafmachine voor spoorwerken kost twee en een halve keer zoveel als een klassieke graafmachine.”

Hoeveel gespecialiseerde bedrijven zijn er voor dit soort werken?
“Een tiental, maar er komen wel nieuwe concurrenten bij. Al is het geen gemakkelijke markt om te veroveren. Je moet echt fors investeren. Een hydraulische graafmachine voor spoorwerken kost twee en een halve keer zoveel als een klassieke graafmachine.”

Uw rechtstreekse klant is dan Infrabel…
“Dat klopt. En zij homologeren al onze materialen en procedures. Een voorbeeld: wij werken heel vaak onder bovenleidingen. Daarom moet al het materieel uitgerust zijn met sensoren die verhinderen dat de kranen de draden raken. De beveiliging is van extreem hoog niveau en de veiligheidscultuur is voor ons een absolute waarde.”

Wat verwacht u van uw vrachtwagens?
“Absolute beschikbaarheid. Om het spoorverkeer niet te storen, werken we meestal ’s nachts of tijdens het weekend. Onze planning wijzigt soms naargelang de weersomstandigheden. Bovendien hebben we voertuigen nodig waarmee we alle werven zonder problemen kunnen bereiken. En het is soms echt wel moeilijk om tot bij de sporen te geraken.”

En in die context werkt u met Volvo Trucks…
“De eerste Volvo namen we 17 jaar geleden in gebruik. Momenteel zijn 12 van onze 13 vrachtwagens Volvo’s. En de laatste vrachtwagen van een ander merk verdwijnt binnenkort uit ons wagenpark. Dat heeft alles te maken met de kwaliteit van het product en de service bij Arnould – op tien minuten rijden van bij ons. Zo’n service is onbetaalbaar. Bovendien heb ik alle vertrouwen in hun korte interventietijden.”

Er zal dus niet snel een einde komen aan uw samenwerking met Volvo Trucks…
“We hebben zopas acht nieuwe Volvo FMX’en besteld. En het wagenpark bestaat binnenkort voor de volle 100 procent uit Volvo Trucks. Wij waarderen vooral het comfort van de I-Shiftversnellingsbak – zeker omdat die offroadprogrammering mogelijk maakt –, de pneumatische ophanging en de Volvo Dynamic Steering. Dat systeem zit zogoed in elkaar dat de chauffeurs niets anders meer willen, vooral niet als ze met een aanhangwagen de baan op gaan