Trucks

Dranken Pede gaat voor Volvo FE CNG

Met de aankoop van een Volvo FE CNG willen Mark en Luc Pede een duidelijk statement afgeven: “Het milieu speelt een steeds belangrijkere rol, en wij gaan voor milieuvriendelijke alternatieven!”.
Dranken Pede gaat voor Volvo FE CNG
Dranken Pede gaat voor Volvo FE CNG

Mark en Luc Pede beheren het bedrijf dat ze in 2002 overnamen van hun ouders. Dat was op zich al een voortzetting van de huis-aanhuis drankenverdeling waarmee

de grootouders in 1950 van start gingen. Dranken Pede is zich onder de leiding van de broers meer gaan specialiseren in de bevoorrading met dranken van horecabedrijven, ziekenhuizen, openbare besturen en instellingen. Een recentere aanvulling daarop is het beleveren van evenementen, niet alleen met dranken, maar tevens tapinstallaties, koelcellen, glazen en alles wat op zo’n evenement nodig is.

Het administratieve centrum en de centrale opslagplaats zijn ondergebracht in Wetteren, waar het bedrijf beschikt over 7000 m2 gebouwen. Van hieruit worden de klanten in Oost- en West-Vlaanderen en Brabant en de vijf eigen Pede Drinks winkels bediend.

“Wij hebben altijd een grote belangstelling gehad voor het milieu.”, steekt Mark Pede van wal. “In feite zouden we daar allemaal wat meer moeten voor doen. Van onze kant investeerden we onder meer in zonnepanelen op al onze vestigingen en elektrische heftrucks. De kroon op het werk is uiteraard onze eerste distributietruck op CNG. Het is een welbewuste keuze voor het milieu, want voor het rendement moet je het niet doen. De truck kostte ons circa 30% meer dan een vergelijkbare vrachtwagen met dieselmotor. Maar wij willen het voorbeeld geven en tegelijkertijd voorzien zijn op de steeds strengere milieunormen in de steden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de CNG truck vooral in Gent en omgeving wordt ingezet. Zo konden we een gunning verkrijgen voor het beleveren van verschillende rusthuizen in het Gentse, waarbij het feit dat we dat met een CNG truck zouden doen, doorslaggevend was. We hielden daarbij ook rekening met de kilometerheffing, die voor ons overigens duurder uitvalt dan het voorgaande vignet. Dat terzijde, zijn we zeer tevreden over onze aankoop. Van de betrouwbaarheid van Volvo Trucks hoefden we niet meer overtuigd te worden en deze FE CNG laat zich net zo gemakkelijk inzetten als een dieselvrachtwagen. Het laadvermogen van de 6x2 bedraagt ruim 14 ton en met de meesturende achteras kan hij overal komen, zelfs in de nauwe straten van de stad.”

“Onze CNG truck heeft nu al ongeveer 6000 km gereden en uit de praktijk weten we dat we met één tankbeurt gemakkelijk een week toekomen en de lage prijs van zo’n tankbeurt is mooi meegenomen. De overstap op aardgas heeft er natuurlijk ook mee te maken dat we dichtbij (in Melle nvdr) aardgas kunnen tanken. Onze chauffeur is bovendien zeer te spreken over het comfort, vooral over het bedieningsgemak van de automaat, de stille motor en de vlotte prestaties. We rekenen er wel op dat hij net zoals onze andere vrachtwagens 15 jaar zal meegaan en daar waken ze bij Nebim, onze concessiehouder, nauwlettend op. Ook Volvo Trucks zelf verleent steun, vandaar dat we, zeker in het begin, om de zes maanden een technische controle laten uitvoeren in plaats van één keer per jaar.”

Het totale wagenpark van Dranken Pede telt twaalf vrachtwagens voor distributie en één Volvo FH460 trekker/oplegger. Vijf van de vrachtwagens zijn van Volvo, naast de FE CNG is er nog een gelijkaardige FE 6x2 met dieselmotor en enkele FL distributietrucks.

Het bedrijf is overigens al 35 jaar klant bij Volvo Trucks, eerst bij Modern Trucks in Dendermonde, daarna bij Malfroot en nu bij Nebim. “We zijn bijzonder tevreden over de service en medewerking bij Nebim. Reginald Malfroot is er nog steeds ons vaste aanspreekpunt. Hij is voor ons van groot belang bij de begeleiding van onze aankopen. Het was ook met hem dat we alles regelden voor de aankoop van een CNG vrachtwagen.”, voegt Mark Pede er nog aan toe. “Onze vrachtwagens leggen in de distributie jaarlijks tussen de 20.000 en 25.000 km af. Dat betekent dat ze slechts één keer per jaar naar de werkplaats moeten voor onderhoud en daarvoor kunnen we zowel in Gent terecht, als in Ninove of Dendermonde. De service van Nebim is er overal zeer correct.”

Volvo FE CNG

Onder de motorkap van de Volvo FE CNG zit een Euro 6 motor die werkt op gecomprimeerd aardgas volgens het Otto-principe. Standaard wordt die uitgerust met een automatische transmissie. De truck is speciaal ontwikkeld voor korte ritten met frequent stoppen en starten, zoals stedelijke distributie.

De verbranding van aardgas (methaan) is geheel reukloos met zeer lage niveaus van schadelijke deeltjes. Er is geen deeltjesfilter nodig noch AdBlue om de strengere milieunormen te halen.

De G9K320 motor is een 8,9-liter zescilinder met 239 kW (320 pk) en 1356 Nm koppel. De tanks voor gecomprimeerd gas leveren een actieradius op van 250 tot 400 km.