Trucks

Volvo FMX 5-asser hoogtewerker voor Dufour-groep

De afdeling Hijswerk van de Dufour-groep voert in alle veiligheid de meest extreme opdrachten uit. Daarvoor gebruikt het bedrijf onberispelijk materiaal, zoals een Volvo FMX met vijf assen en uitgerust met een hoogtewerker die tot 90 meter hoog reikt.
Volvo FMX 5-asser hoogtewerker voor Dufour-groep
Volvo FMX 5-asser hoogtewerker voor Dufour-groep

Op welke domeinen is de afdeling Hijswerk van de Dufour-groep actief?

Olivier Dufour: “Wij werken in de meest uiteenlopende domeinen. Iedereen denkt in de eerste plaats aan windmolens − en daarmee hebben we inderdaad meer dan 15 jaar  ervaring. Wij doen bijvoorbeeld periodieke controles van windmolens voor rekening van de uitbaters. Maar onze hoogtewerkers en kranen verzorgen ook het onderhoud en de reparatie van pylonen of antennes op grote hoogte. Wij installeren kunstwerken zoals bruggen en sluizen en we verhuizen machines voor de industrie. Wij werken zelfs mee aan de renovatie van kerken…”

Wat is uw actieradius?

O. D.: “Wij hebben vijf vestigingen in Frankrijk, eentje in Luxemburg en natuurlijk onze hoofdzetel in Doornik. Op die manier bestrijken we de volledige Benelux, Frankrijk en Duitsland. In totaal ongeveer 2000 kilometer in doorsnee. In ons wagenpark hebben we bijvoorbeeld 50 machines die meer dan 300 ton kunnen optillen. En we gebruiken telescopische kranen tot en met 750 ton. Ons materiaal is heel gespecialiseerd en dus moeten we vaak grote afstanden over autosnelwegen afleggen om dan meerdere dagen op één plaats aan de slag te blijven. Het totaalgewicht aan machines voor een operatie loopt soms op tot 1000 ton: bij hijswerk komt dus erg veel logistiek kijken.”

Waarom koos u een vrachtwagenchassis voor de installatie van een hoogtewerker die tot 90 meter hoog reikt? Waarom geen telescopische kraan?

O. D.: “Voor de efficiëntie moeten we alle elementen gemakkelijk naar een terrein kunnen vervoeren. Vroeger waren de werven zelf moeilijker toegankelijk, maar tegenwoordig is alles veel beter georganiseerd. Met een vrachtwagenchassis op vijf assen verplaats je je vlotter over de weg. En je hebt dan ook geen speciale toelating nodig om bijvoorbeeld in Frankrijk te rijden.”

Waarom koos u voor een Volvo FMX?

O. D.: “Wij doen enorm veel voor de veiligheid van onze werkzaamheden. Als operatoren op 90 meter hoogte werken, mag je niets aan het toeval overlaten. En op de weg geldt dezelfde regel. Wij hebben een uitstekende band met Volvo Trucks én met de Grand Garage du Nord. Dat is voor ons een echte partner die een voertuig op maat liet assembleren dat perfect beantwoordt aan onze verwachtingen.”

Kunt u ons daarover wat meer vertellen?

O. D.: “We hadden een verlaagde stuurcabine met slaapbank nodig waarop we de arm van de hoogtewerker konden laten rusten, terwijl we toch binnen de maximumhoogte van vier meter bleven. Bovendien wilden we een uiterst wendbaar voertuig. Van de vijf assen zijn er drie sturend. Het geheel heeft een maximumlengte van 15,6 meter en het totaalgewicht op de grond bedraagt 47,8 ton. En omdat we geen extra tegengewicht moeten gebruiken, is het voertuig volledig autonoom. Dat is nóg een groot voordeel qua flexibiliteit.”

HIJSWERK DUFOUR IN HET KORT

De afdeling Hijswerk is goed voor ongeveer 40 procent van de omzet van de Dufour-groep.Er werken 900 mensen op zeven vestigingsplaatsen verspreid over België (Doornik), het Groothertogdom Luxemburg en Frankrijk (Rijsel, Lens, Duinkerke, Parijs en Nantes).