Trucks

25 manieren waarop Volvo FH zorgt voor veiligheid op de weg

Veiligheid zit in het DNA van Volvo Trucks. Het hoort gewoon bij wat we doen: voorzieningen en oplossingen ontwikkelen die de veiligheid van alle verkeersdeelnemers verbeteren. Het is onze visie dat geen enkele Volvo-truck betrokken raakt bij een ongeval. Dit zijn 25 manieren waarop Volvo Trucks de wegen veiliger maakt.


25: Connected Safety
Met Connected Safety kunnen Volvo-voertuigen informatie met elkaar uitwisselen. Dit is een belangrijk aspect van verbeterde verkeersveiligheid. Ze kunnen informatie uitwisselen over de verkeerssituatie, waardoor het risico op ongevallen afneemt. Met Connected Safety zet Volvo de deur open naar de toekomst.  


24: Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist
Als de truck onbedoeld de rijbaanmarkeringen nadert, grijpt Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist in. De chauffeur wordt geholpen om de truck terug te sturen naar de rijbaan. Het systeem kan de chauffeur ook waarschuwen met een lichte trilling in het stuur. Het systeem werkt bij snelheden boven 55 km/u.


23: Driver Alert Support
Driver Alert Support is een systeem dat het rijgedrag van de chauffeur volgt. Als het rijgedrag anders is dan normaal en op vermoeidheid duidt, wordt de chauffeur gewaarschuwd door een signaal en een melding op het display met het advies om te pauzeren.


22: Electronic Stability Program

Het Volvo Trucks Electronic Stability Program verkleint het risico van slippen en kantelen. Als zich een gevaarlijke situatie voordoet, helpt het systeem door het motorvermogen te verlagen en elk wiel van de truck en de aanhanger afzonderlijk af te remmen. 


21: Laag geluidsniveau
De Volvo FH heeft een aerodynamisch ontwerp, met dempers en isolatie waardoor de truck een laag geluidsniveau heeft. Dit levert minder stress op voor de chauffeur die zich kan richten op het rijden.  


20: Forward Collision Warning met noodremfunctie
Bij Forward Collision Warning met noodremfunctie worden de objecten voor de truck gedetecteerd met een camera en radar. Als de truck de voorligger te dicht nadert, grijpt Forward Collision Warning met noodremfunctie in en wordt de chauffeur gewaarschuwd. Indien nodig, activeert het systeem de remmen om een botsing te voorkomen.  


19: Stretch Brake
Het Stretch Brake-systeem voorkomt scharen. De Stretch Brake werkt door de aanhanger pulserend af te remmen, waardoor de voertuigcombinatie als het ware wordt uitgerekt. De functie werkt bij snelheden tot 50 km/uur. 


18: Volvo Dynamic Steering met persoonlijke instellingen
Met de persoonlijke instellingen voor Volvo Dynamic Steering kan de chauffeur kiezen uit vier vooraf gedefinieerde instellingen. Deze bepalen hoe licht of zwaar het sturen gaat zodat de chauffeur dit kan aanpassen aan verschillende wegcondities en voorkeuren. Chauffeurs kunnen ook de stuurweerstand nauwkeurig instellen voor comfortabel, relaxed en veilig rijden.


17: Volvo Dynamic Steering met Stability Assist
Volvo Dynamic Steering met Stability Assist helpt het risico van slippen te minimaliseren. Zodra de geringste tendens van slippen wordt gedetecteerd, wordt het systeem geactiveerd. Het helpt de chauffeur om voorzichtig tegen te sturen en de truck te stabiliseren. 


16: See And Be Seen
See And Be Seen is een wereldwijd initiatief van Volvo Trucks om de veiligheid te verbeteren in de interactie tussen voetgangers, fietsers en truckchauffeurs. Met diverse activiteiten wil Volvo Trucks de bewustwording in het verkeer verbeteren zodat de weggebruikers elkaar zien en gezien worden. 


15: Zicht
Beperkt zicht brengt de verkeersveiligheid ernstig in gevaar, niet alleen voor truckchauffeurs maar ook voor andere weggebruikers. De cabines van Volvo-truck zijn ontworpen met grote ruiten en buitenspiegels om maximaal zicht te bieden. 


14: Noodluik
Elke Volvo FH is voorzien van een noodluik dat kan worden gebruikt als de cabinedeuren geblokkeerd zijn. Het noodluik werkt ook als een dakraam om meer licht in de cabine binnen te laten. 


13: Energieabsorberende cabine
Als de truck betrokken raakt bij een kantelongeval of frontale botsing, absorbeert onze versterkte cabine de energie die daarbij vrijkomt. Dit betekent dat de chauffeur voldoende ruimte overhoudt in de cabine om te overleven.  


12: Frontaal onderrijbeveiligingssysteem
Het verschil in hoogte tussen een personenauto en een truck is altijd een veiligheidsprobleem geweest in het verkeer. Om bij een frontale botsing tussen een auto en een truck ernstige verwondingen te voorkomen heeft Volvo Trucks het frontaal onderrijbeveiligingssysteem voor trucks ontwikkeld. Bij een botsing wordt de kreukelzone van de truck 200 millimeter ingedrukt. Zo hebben de chauffeur en de inzittenden van de auto een grotere overlevingskans.  


11: Adaptive Cruise Control
De Adaptive Cruise Control zorgt dat u een veilige afstand houdt tot uw voorligger. De functie waarschuwt ook als een bedreiging voor de truck wordt gedetecteerd en schakelt de noodrem in wanneer u een obstakel te dicht nadert. 


10: Lane Keeping Support
Het onbedoeld verlaten van de rijstrook is een belangrijke oorzaak van ernstige ongevallen die worden veroorzaakt door truckchauffeurs. Lane Keeping Support houdt de wegmarkeringen met een camera in de gaten. Het systeem stuurt de chauffeur een waarschuwing wanneer deze markeringen onbedoeld worden overschreden.


9: Strenge kwaliteitstesten
Tijdens het ontwikkelen wordt de Volvo FH aan strenge kwaliteitstesten onderworpen. Hier op het testterrein van Hällered in Zweden doet Volvo Trucks verschillende testen.  


8: Bewustwording vergroten
Voor Volvo Trucks is het belangrijk om de bewustwording omtrent veiligheid te vergroten. In Nederland zijn Volvo Safety Trucks door dealers bijvoorbeeld ingezet als demotrucks. De trucks werden gebruikt om klanten te informeren over de veiligheidssystemen van Volvo Trucks, zoals Electronic Stability Program, Lane Keeping Support, Driver Alert Support, Lane Change Support en Adaptive Cruise Control. 


7: Stop, look, wave
Kinderen zijn de meest kwetsbare weggebruikers. In 2015 is Volvo Trucks daarom gestart met de Stop, look, wave-campagne die beoogt om de kennis van de kinderen over de dagelijkse gevaren in het verkeer te vergroten.


6: Accident Research Team

Wist u dat Volvo Trucks een eigen Accident Research Team heeft?
Het Accident Research Team heeft sinds 1969 meer dan 1.700 ongevallen met trucks bestudeerd en geanalyseerd. Er wordt gekeken naar de verschillende variabelen die de botsing beïnvloeden. De informatie is van onschatbare waarde voor toekomstig onderzoek en voor de ontwikkeling van nieuwe oplossingen op het gebied van veiligheid.  


5: Botstest
Volvo Trucks heeft duizenden gesimuleerde botstesten en circa 100 echte crashtesten uitgevoerd. Met deze testen konden ingenieurs van Volvo Trucks een van de veiligste truckcabines ter wereld ontwikkelen. 


4: Airbag
In 1995 introduceert Volvo Trucks als eerste fabrikant van zware trucks de chauffeursairbag. De airbag is bedoeld om de chauffeur te beschermen tegen de krachten van een frontale botsing. 


3: Veiligheidsgordel
De veiligheidsgordel is een eenvoudige manier om jezelf te beschermen bij een ongeval. In de jaren '70 van de vorige eeuw werd de veiligheidsgordel geïntroduceerd in voertuigen van Volvo Trucks. 


2: De Zweedse botstest voor cabines
Barrièrebotsproef. Kanteltest. Glijtest. Frontale impacttest. De Zweedse botstest voor cabines is zwaar maar zorgt dat alle onderdelen van de Volvo FH zo veilig mogelijk zijn. Zelfs het koffiezetapparaat is crashproof zodat u zich bij een ongeval nergens aan verwondt in de cabine. 


1: Cabineconstructie
Elke cabine en slaapcabine van Volvo Trucks is gemaakt van High Strength Steel (HSS). Daarmee hebben Volvo-truckcabines de hoogste kracht-gewichtverhouding in de branche. En hierdoor zijn wij de enige fabrikant die ruim voldoet aan de normen van de Zweedse botstest.