Trucks

Het Volvo Flexi-Gold Contract zorgt ervoor dat de trucks van Michael Vermaak onderweg blijven

| 5 min. om te lezen | 5 min. om te lezen
Voor de Zuid-Afrikaanse boer Michael Vermaak draait het allemaal om uptime. Hij heeft een eigen wagenpark met Volvo FH-trucks. Dankzij het Flexi-Gold Contract kan hij zijn winstgevendheid veiligstellen en zijn concurrenten voor blijven.

Ik kijk naar drie dingen wanneer ik een vrachtwagen koop: service, brandstofverbruik en inruilwaarde. Maar service is voor mij het belangrijkst”, zegt Michael Vermaak terwijl hij naar de grote silo's loopt waar zijn maïs ligt opgeslagen. 

Het is vroeg in de ochtend en de zon komt net op achter de bergen die de grens markeren van de uitgestrekte 2.000 hectare van deze boer van de vierde generatie. Stuk voor stuk worden zijn zeven trucks geladen met producten voor levering aan klanten over de hele Oost-Kaap. Grote stofwolken vullen de lucht wanneer de trucks vertrekken over de bochtige grindwegen.

Het is het droge seizoen in Zuid-Afrika en de Oost-Kaap is getroffen door ernstige droogte. Voor een boer als Michael kan dit rampzalig zijn omdat zijn bedrijf werkt met tijdvensters waarbinnen irrigatie, oogst, verpakking en levering moeten plaatsvinden. Michael heeft de enorme klimaatuitdaging van Zuid-Afrika weten op te lossen door het installeren van twee waterturbines en de aanleg van een groot reservoir om water uit het nabijgelegen Fish River-kanaal op te slaan. Zo is zijn boerderij volledig zelfvoorzienend voor wat betreft de energievoorziening. 

Vertrouwen is iets dat je moet verdienen. De verkoop is slechts het eerste deel. Je moet er te allen tijde voor je klant zijn.

Tijdens periodes van droogte worden zijn landerijen bevloeid vanuit het reservoir en kan hij opbrengstverlies voorkomen. Dezelfde wens om efficiënter te werken lag ook ten grondslag aan zijn besluit om 17 jaar geleden zijn eigen producten te gaan transporteren.

“Een groot voordeel van het bezit van eigen trucks is dat we tijdige leveringen kunnen waarborgen. Betere service voor onze klanten betekent ook dat we betere prijzen voor onze producten krijgen”, zegt Michael en hij voegt eraan toe: “Omdat we akkerbouwers zijn, is ons werk erg seizoensgebonden. In de zomer oogsten we tot 600 ton tarwe per dag gedurende een korte periode van zes tot acht dagen. Elke uitval tijdens die periode kan een verlies van miljoenen rand betekenen.”

 

Het garanderen van uptime heeft de hoogste prioriteit en Michael is verheugd over zijn langdurige samenwerking met Volvo Trucks en verkoopmanager Koos Van Rooyen. De twee werken al samen vanaf 2004, toen Michael via-via over Koos hoorde. 

Michael legt uit dat Koos anders is dan de meeste verkopers die hij heeft ontmoet, omdat hij er altijd is om te helpen, van begin tot eind. “Wanneer we een probleem hebben, lost hij het voor ons op. We krijgen uitstekende service en daarom blijven we hem en Volvo trouw”, zegt Michael.

 

Voor Koos Van Rooyen vormen eerlijkheid en altijd een stapje extra zetten de basis voor een succesvolle samenwerking. “Vertrouwen is iets dat je moet verdienen. De verkoop is slechts het eerste deel. Je moet er altijd voor je klant zijn, en elke dag volledige ondersteuning bieden,” zegt hij.

Koos legt uit dat de seizoensgebonden aard van Michaels activiteiten kenmerkend is voor Zuid-Afrikaanse transporteurs. Dit heeft ertoe geleid dat Volvo Trucks een nieuw servicecontract heeft ontwikkeld genaamd
Flexi-Gold. Met het nieuwe contract volgen de geplande services en contractkosten het rijpatroon, zodat zowel onderhoud als betalingen worden afgestemd op de cashflow van de klant.

“Het Flexi-Gold Contract maakt een groot verschil uit voor mijn transportactiviteiten. De activiteiten zijn gemakkelijker geworden en veel verantwoordelijkheden worden mij uit handen genomen. Er is ook een cashflowvoordeel voor ons: als we minder rijden, betalen we ook minder. En Volvo zorgt voor alle planning en het onderhoud van de vrachtwagens, zodat ik me kan concentreren op het ontwikkelen van mijn bedrijf en het voorop lopen met nieuwe technologie”, zegt Michael.

Hoewel hij zijn jongensdroom van het bezitten van 2.000 hectare landbouwgrond al heeft waargemaakt, plant hij nog steeds om uit te breiden. De komende jaren wil hij nog twee turbines installeren om meer zuivelinstallaties op te zetten en van 1.500 naar 5.000 koeien te gaan. Maar in 1992, toen hij het land overnam dat zijn vader slechts een paar maanden voor zijn overlijden had gekocht, en hij aardappelen ging kweken op 10 hectare grond, dachten veel mensen dat het hem niet zou lukken.

Het Flexi-Gold Contract maakt een groot verschil uit voor mijn transportactiviteiten. De activiteiten zijn gemakkelijker geworden en veel verantwoordelijkheden worden mij uit handen genomen.

“Ze waren ervan overtuigd dat aardappelen kweken een slecht idee was, en vertelden me dat ik binnen een jaar failliet zou gaan. In plaats daarvan bleek het mijn doorbraak te zijn. Ik denk dat ik wel een beetje wilde laten zien dat ze het verkeerd hadden. Misschien doe ik dat nog steeds wel”, zegt hij.

Hij voegt eraan toe: “Ik mag graag landbouw bedrijven. Ik zeg altijd dat ik geen baan heb maar een hobby, dus heb ik nooit de behoefte om op vakantie te gaan. En ik ben erg trots op mijn trouwe medewerkers. Ze maken een groot deel uit van mijn succes.” 

Michael is optimistisch over de toekomst van zijn boerderij. Op de lange termijn hoopt hij dat de veiligheid in Zuid-Afrika verbetert, dat de raciale geschillen worden opgelost en dat zijn kinderen met hem gaan boeren. 

Maar hij geeft ook toe dat er andere beproevingen zijn, en dat de wegen op dit moment de grootste zijn. Niet alleen wat betreft de slechte wegkwaliteit, maar ook vanwege recente bedreigingen tegen vrachtwagenchauffeurs. “Het is de laatste tijd gevaarlijker geworden”, zegt hij.

Een paar uur rijden van de boerderij is Michaels wagenparkbeheerder Nardus Rademeyer onderweg met een levering. Het is een hobbelige rit, aangezien de truck vaak over kleinere, onverharde wegen rijdt van verschillende kwaliteit. Het stof zit overal, zelfs binnenin de cabine. 

“Bij elke onderhoudsbeurt moet Volvo nieuwe luchtfilters in de truck zetten”, zegt Nardus, wijzend op het droge landschap net op het moment dat er een aapje in zijn gezichtsveld opduikt. Het is een gewoon beeld in Zuid-Afrika, ondanks de hekken die de meeste wegen scheiden van de omringende natuur. 

Hij legt uit dat om vele redenen elke dag een uitdaging is bij het rijden op deze wegen, en dat hij zijn ogen wijd open moet houden. Hij moet zich ook aanpassen aan de wegkwaliteit om brandstof te besparen, terwijl hij toch op tijd moet leveren.

“Ik ben blij dat we met Volvo FH-trucks rijden. Niet alleen omdat het een gebruiksvriendelijke truck is om mee te rijden, maar ook vanwege de service. Ik weet dat de mensen van Volvo ons nooit in de steek laten en dat ze me bij pech meteen zullen helpen.” 

 

Michael Vermaak Boerdery
Opgericht in: 
1992.
Eigenaar: Michael Vermaak.
Aantal werknemers: 200 (waaronder 7 chauffeurs).
Vracht: Maïs, aardappelen, tarwe, luzerne, zuivelproducten.
Aantal trucks: 7 (allemaal Volvo FH 440 6x4).
Geschiedenis: Michael Vermaak Boerdery is gestart als een kleinschalige aardappelboerderij in 1992 en uitgebreid door aangrenzend land op te kopen. Tegenwoordig heeft het bedrijf 2.000 hectare en is het een van de grootste boerderijen van de Oost-Kaap.
Diensten: Productie en levering van landbouwproducten, waaronder aardappelen, maïs, tarwe en zuivelproducten aan klanten in de Oost- en West-Kaap.   


Volvo Flexi-Gold Contract
Met het Volvo Flexi-Gold Contract volgen de geplande services en contractkosten het rijpatroon, zodat zowel onderhoud als betalingen worden afgestemd op de cashflow.