Volvo Trucks

België

×

“Het maakt een enorm verschil uit”: Forse besparingen op brandstof en AdBlue over de lastige wegen van Finland

| 4,5 min. om te lezen | 4,5 min. om te lezen
Het Finse bedrijf Kuljetusliike Antti Airaksinen gebruikt sinds kort een Volvo FH met I-Save voor de distributie van levensmiddelen. Het brandstofverbruik is sindsdien met 4,5 liter per 100 kilometer gedaald, wat van grote invloed is op de winstgevendheid van het bedrijf.

Een Volvo FH rijdt op een stille, mistige middag over een kronkelende weg door de afgelegen, met sneeuw bedekte bossen van oostelijk Finland. Achter het stuur zit Toni Korhonen, op weg om diepgevroren voeding te leveren aan winkels in de dorpjes rond Kuopio, een stad met zo´n 120.000 inwoners. 

“Het zijn lastige wegen hier, met een dikke laag sneeuw die de vele heuvels bedekt en scherpe bochten. Ik moet regelmatig stoppen, soms wel meer dan tien keer in één kleine stad. Dat kost veel brandstof.”

Medio 2018 kocht Kuljetusliike Antti Airaksinen (wat Antti Airaksinen Transport betekent) de eerste Volvo FH met I-Save als onderdeel van een veldtestprogramma. Met zijn D13 Turbo Compound-motor die overtollige energie gebruikt om meer koppel te leveren, is het resultaat een krachtige en zuinige truck.

“De nieuwe truck had een enorme impact op onze activiteiten”, zegt Antti Airaksinen, die CEO is van het familiebedrijf dat hij in 1990 oprichtte.

“Het verschil in brandstofverbruik is 4,5 liter per 100 kilometer. Als een truck 4,5 liter minder diesel verbruikt wanneer er goed mee wordt gereden, dan betekent dit een enorm verschil bij een totaal verbruik van twee miljoen liter per jaar.” 

Elke truck van het bedrijf klokt zo´n 180.000-250.000 kilometer per jaar. Antti richt zich daarom sterk op het brandstofverbruik en houdt de brandstofprestaties en rijstijl van elke chauffeur in de gaten via Dynafleet, het wagenparkbeheersysteem van Volvo Trucks. Het bedrijf hecht vooral belang aan het verminderen van de tijd dat stationair wordt gedraaid, om het maximale uit de brandstof te halen. Motoruitschakeling bij stationair draaien is slechts één van de functies van I-Save en volgens Antti een belangrijk pluspunt.

De nieuwe Volvo FH met I-Save is nu al populair bij het team. “Onze chauffeurs zijn gek op de nieuwe truck”, zegt Antti Airaksinen met een grote glimlach. “Het koppel bij lage toeren wordt alom geprezen. Er zijn minder schakelmomenten nodig op hellingen. Ons team van drie chauffeurs is zo verzot op de truck dat ze die niet graag aan vervangende chauffeurs willen overdragen.”

Zo'n 90 procent van Antti’s bedrijfsomzet komt uit de voedingsmiddelenindustrie. De trucks van het bedrijf zijn voornamelijk actief in Finland, hoewel één truck ook op de Benelux rijdt. De rit van de Finse hoofdstad Helsinki naar Kuopio is een route die de chauffeurs regelmatig afleggen. Leveringen worden gedaan vanuit Kuopio naar kleine steden en dorpen in de buurt.

De nieuwe Volvo FH met I-Save maakt lange dagen in drie ploegen, zes dagen per week. “Het oosten van Finland is hartje winter zeker een uitdaging”, zegt Antti Airaksinen. “Het bezit van zo'n krachtige en toch zuinige truck maakt een groot verschil uit voor onze leveringen. We zijn ook erg verheugd dat de gecentraliseerde service en het onderhoud wordt verzorgd door Volvo in Kuopio. Lokale garages werken uiterst flexibel, wat voor ons erg handig is.”

Een andere gewaardeerde functie van de D13TC-motor is een gekoeld uitlaatgasrecirculatiesysteem, waardoor de hoeveelheid stikstofoxide tijdens het verbrandingsproces afneemt. Dit zorgt weer voor een daling van het AdBlue-verbruik. “De motor verbruikt 50 procent minder AdBlue dan eerdere modellen, wat uiteraard een factor is in onze totale besparingen”, zegt Antti Airaksen. “Bij grotere afstanden verwachten we dat I-Save nog meer winstgevendheid oplevert voor het bedrijf.” 

Terug op de weg rijdt chauffeur Toni naar het dorpje Kaavi met een lading diepgevroren broodproducten. 

Hij rijdt al vijf jaar met trucks, waarvan vier jaar voor Kuljetusliike Antti Airaksinen. En vaak doet hij nachtelijke leveringen aan de kleinere plaatsen rond Kuopio. “Het is hier heel mooi en afgelegen, en ik geniet ervan om achter het stuur van zo'n betrouwbare truck te zitten. Ik heb met andere merken gereden, maar het mooie van Volvo is de goede rijpositie en het comfort”, zegt hij en voegt eraan toe: “Ik werk nu zes maanden met de Volvo FH met I-Save. Mijn collega's en ik zijn grote fans van het koppel bij lage toeren, en hoe dit de truck bergopwaarts blijft trekken. Mijn team wil deze truck voor onszelf; we willen niet dat iemand anders ermee rijdt!”

 

Close-up van de Volvo FH met I-Save die een besneeuwde weg op draait

Kuljetusliike Antti Airaksinen Oy
Opgericht in:
1990
Eigenaar: Antti Airaksinen
Aantal werknemers: 80, waarvan 50 chauffeurs
Vracht: Diepgevroren en temperatuurgeregelde goederen
Aantal vrachtwagens: 27, waarvan 23 Volvo's
Grootste klant: Kesko
Geschiedenis: Het familiebedrijf werd opgericht in maart 1990 in het Finse Kuopio. Aanvankelijk actief met zowel binnenlandse als internationale leveringen, maar in 1997 werd de focus verlegd naar hoofdzakelijk de binnenlandse markt.
Diensten: Het bedrijf is gespecialiseerd in de distributie van diepgevroren en gekoelde voeding, en rijdt met 26 bakwagen-trailercombinaties, die bijna alle Volvo's zijn.

Volvo FH met I-Save
De Volvo FH met I-Save is het zuinigste voertuig voor de lange afstand van Volvo Trucks tot nu toe. De D13TC-motor en de verbeterde brandstofbesparingsfuncties zijn ontworpen om tot wel 7% op de brandstofkosten te besparen. De D13TC-motor maakt gebruik van de Turbo Compound-technologie afkomstig van krachtige vliegtuigmotoren. Deze is aangepast voor de weg, waarbij de TC-eenheid overtollige warmte en energie uit de uitlaatgassen van de truck hergebruikt. De hele aandrijflijn is ook gekalibreerd voor maximale brandstofefficiëntie, met een nieuw zuigerontwerp waardoor er minder warmte-energie verloren gaat. Bovendien bevat I-Save geavanceerde technologieën van Volvo Trucks zoals op kaarten gebaseerde I-See software en I-Cruise met I-Roll. Dit is met name geschikt voor transportbedrijven voor de lange afstand die gewoonlijk meer dan 120.000 km per jaar rijden.