Trucks

Brandstofverbruik gereduceerd met 10%: Waarom de Volvo FH met I-Save 'voorop loopt' voor het Franse transportbedrijf

| 4 min. om te lezen | 4 min. om te lezen
Het toonaangevende Franse transportbedrijf Gautier Fret Solutions (GFS) was koploper bij het testen van de nieuwe Volvo FH met I-Save. Een jaar later zijn de resultaten indrukwekkend. Het brandstofverbruik is gedaald met drie liter per 100 verbruikte liters.

Gautier Fret Solutions (GFS) is nog geen jaar oud, maar Jean-Yves Gautier brengt zijn leven al door in de sector en het erfgoed van zijn familie dateert van nog veel eerder. Zijn vader Rémy Gautier richtte in 1949 Société des Transports Gautier (STG) op met een bescheiden wagenpark van twee veewagens en een tankwagen. Vorig jaar toen Jean-Yves het bedrijf verkocht aan een groep investeerders, had STG ongeveer 3.500 werknemers. 

Begin 2019 richtte Jean-Yves Gautier GFS op, dat gespecialiseerd is in het vervoer van reserveonderdelen, banden, olie en meubels in Noordwest-Frankrijk. Zijn nieuwe bedrijf heeft ruim 450 werknemers en een wagenpark van 220 trucks. “Ons doel is marktleider te zijn in westelijk Frankrijk voor het leveren van industriële producten”, legt Jean-Yves Gautier uit. “De sleutel tot ons succes is de bereidheid te luisteren naar klanten en ons aan te passen aan veranderingen, en het feit dat we onze medewerkers altijd vertrouwen en hen voorzien van de allerbeste apparatuur.”

Net als de meeste transportbedrijven vormt brandstof een van de grootste kostenposten van GFS: ongeveer 25-30 procent. “We moeten ons wagenpark optimaliseren en onze voertuigen zo veel mogelijk in beweging houden”, zegt Jean-Yves Gautier terwijl hij de drie belangrijkste factoren benadrukt voor het verminderen van het brandstofverbruik. “Ten eerste gaat het om de keuze van het voertuig. Het is belangrijk de juiste aandrijflijn te kiezen. Ten tweede is het zaak de chauffeur de juiste training te geven. En ten derde draait het om de technologie waartoe we nu toegang hebben.” 

Door de recente ontwikkelingen bij Volvo Trucks kunnen we een brandstofverbruik behalen dat een paar jaar geleden nog niet mogelijk was.

Toen Volvo Trucks een klant nodig had voor het testen van de nieuwe Volvo FH met I-Save onder werkelijke bedrijfsomstandigheden, was GFS een voor de hand liggende kandidaat. Het afgelopen jaar legde het bedrijf met een Volvo FH met I-Save circa 15.000-20.000 km per maand af, met een gemiddeld bruto combinatiegewicht van 30 ton. 

Na 12 maanden had de truck 140.000 km afgelegd en had GFS een brandstofreductie van 7-10 procent gehaald, vergeleken met de andere voertuigen, en een reductie van 30-40 procent in de kosten voor AdBlue. “Door de recente ontwikkelingen bij Volvo Trucks kunnen we een brandstofverbruik behalen dat een paar jaar geleden nog niet mogelijk was”, zegt Jean-Yves Gautier. “Met deze nieuwe motor en nieuwe technologie loopt Volvo voorop.” 

De chauffeurs van GFS zijn al even onder de indruk van de Volvo FH met I-Save, en velen beweren dat de wagen meer koppel levert, minder geluid produceert en het makkelijker maakt om brandstofzuiniger te rijden. “De wegen waarop ik rijd, dwingen mij om vaak cruisecontrol en I-See te gebruiken”, zegt Stéphane Huchet, die al 26 jaar truckchauffeur is. “Met I-Save en de turbocompound-technologie kan ik in een lage versnelling met gemiddelde snelheid blijven rijden en nog meer brandstof besparen.”

Naast nieuwe voertuigen en technologie kijkt GFS ook naar alternatieve brandstoffen en ziet het bedrijf grote mogelijkheden voor LNG. Het bedrijf is momenteel zelfs in gesprek met de gasleverancier Air Liquide en de lokale instanties over het bouwen van een LNG-tankstation dicht bij hun terrein. Als langdurige partner van Volvo Trucks bekijkt GFS ook de Volvo FH LNG.

“We zagen enkele demonstraties en de Volvo LNG-trucks zijn ook erg goed”, legt Jean-Yves Gautier uit. “Met de dieseltechnologie is het een van de beter presterende LNG-trucks, dus het is zeker een investering die we overwegen. Kijk eens naar die ruimte!”

 

Gautier Fret-oplossingen (GFS)
Opgericht in:
2019
Eigenaar: Jean-Yves Gautier
Locatie: Rennes, Frankrijk
werknemers: 450 (waarvan 290 chauffeurs)
Wagenpark: 220 trucks
Jaarlijkse omzet: €50 miljoen
Grootste klanten: Michelin, TOTAL, Pirelli en Good Year
Geschiedenis: Rémy Gautier richtte Société des Transports Gautier (STG) op in 1949 en vervoerde in eerste instantie levende dieren tussen Rennes en Parijs. De zoon van Rémy Gautier, Jean-Yves, verkocht het bedrijf in 2018 en richtte Gautier Fret Solutions (GFS) op.
Diensten: GFS is gespecialiseerd in het vervoer van industriële producten in westelijk Frankrijk, waaronder auto-onderdelen, banden, olie en goederen voor de papierindustrie.


Volvo FH met I-Save

De Volvo FH met I-Save is het zuinigste voertuig voor de lange afstand van Volvo Trucks tot nu toe. De D13TC-motor en de verbeterde brandstofbesparingsfuncties zijn ontworpen om tot wel 7% op de brandstofkosten te besparen. De D13TC-motor maakt gebruik van de Turbo Compound-technologie afkomstig van krachtige vliegtuigmotoren. Deze is aangepast voor de weg, waarbij de TC-eenheid overtollige warmte en energie uit de uitlaatgassen van de truck hergebruikt. De hele aandrijflijn is ook gekalibreerd voor maximale brandstofefficiëntie, met een nieuw zuigerontwerp waardoor er minder warmte-energie verloren gaat. Bovendien bevat I-Save geavanceerde technologieën van Volvo Trucks zoals op kaarten gebaseerde I-See software en I-Cruise met I-Roll. Dit is met name geschikt voor transportbedrijven voor de lange afstand die gewoonlijk meer dan 120.000 km per jaar rijden.