Volvo Trucks

België

×

Transportbedrijf EG Eriksson test de nieuwe Volvo FMX in de praktijk

| 7 min. om te lezen | 7 min. om te lezen
De nieuwe Volvo FMX is speciaal ontworpen om het werk van een chauffeur in de bouw eenvoudiger, veiliger en comfortabeler te maken. De Zweedse firma voor bouwtransporten EG Eriksson stelt de truck op de proef.
Voor EG Eriksson is de nieuwe Volvo FMX een welkome aanvulling op het wagenpark.

Er heerst een drukte van belang in de betonfabriek in Slind net buiten Skellefteå, aan de noordoostkust van Zweden. Drie trucks van EG Eriksson zijn bezig met het laden van beton voor de leveringen van vandaag. Met hun blauwe cabines, retro-merkaanduiding en rode betonmixers zijn de trucks van de transporteur gemakkelijk te herkennen.

Maar één cabine valt extra op. In plaats van de kenmerkende blauwe lak met grijze letters is de cabine bedekt met zwarte en witte tape. Eronder bevindt zich een testtruck: een gloednieuwe Volvo FMX.

We keken al lang uit naar de nieuwe Volvo FMX omdat deze een groot verschil zal uitmaken, niet in de laatste plaats als het gaat om de werkomgeving van de chauffeur.
Joakim Eriksson, eigenaar

“Toen ons werd gevraagd testklant te worden, zeiden we natuurlijk ‘ja’. We stellen nieuwe technologie op prijs en zijn meestal de eerste hier in Skellefteå die nieuwe truckmodellen kopen. De Volvo FMX is eigenlijk het meest geschikte model voor ons type opdrachten, maar omdat alleen de oude uitvoering beschikbaar was, kozen we voor de aankoop van Volvo FH”, zegt Joakim Eriksson, een van de twee eigenaren van EG Eriksson.

De transporteur is gespecialiseerd in transport van beton, en werkt zowel voor de bouw- als de mijnbouwsector. Als veldtestklant heeft het bedrijf nu ook een belangrijke rol gekregen bij het testen en ontwikkelen van de nieuwe producten en diensten van Volvo Trucks. Speciale apparatuur registreert alle gegevens van de truck en elke twee maanden wordt een visuele inspectie uitgevoerd in de werkplaats. De chauffeur spreekt regelmatig met de veldtesttechnicus om feedback te geven over het product en informatie te krijgen over nieuwe functies. Het doel hiervan is om het productontwikkelingsteam van Volvo Trucks de kans te geven om eventuele fouten zo snel mogelijk op te sporen en op te lossen.

De nieuwe FMX die door EG Eriksson wordt getest, is uitgerust met een betonmixer met een inhoud van ongeveer acht kubieke meter beton. In 15 minuten kan de betonmixer worden vervangen door een laadplatform voor grind, indien nodig.

Voor EG Eriksson is de nieuwe Volvo FMX een welkome aanvulling op het wagenpark. In de thuisstad Skellefteå wordt momenteel gewerkt aan de bouw van de batterijfabriek van Northvolt, het grootste industriële project van Zweden. Op een terrein dat zo groot is als 100 voetbalvelden, produceren bijna 3.000 mensen binnenkort lithium-ionbatterijen voor de elektrische auto-industrie.

Voor de gemeenschap betekent de nieuwe fabriek nieuwe werkgelegenheid, maar er zijn ook veel nieuwe huizen, scholen en wegen nodig: “Ze bouwen hier nu echt veel en dat valt ons ook op. In de winter hebben we meestal minder leveringen, maar dat ziet er dit jaar niet naar uit”, zegt Joakim Eriksson.

Terwijl leveringen aan bouwlocaties van dag tot dag kunnen verschillen, zijn opdrachten voor groeves voorspelbaarder. Twee van de transporttrucks rijden in ploegendiensten, zeven dagen in de week en het hele jaar door, naar de mijn van Renström, ongeveer 40 km ten noordoosten van Skellefteå. “We zijn in 2008 begonnen met het vervoeren van beton naar de groeve. Deze leveringen zijn belangrijk omdat ze ons continu werk bieden. In de groeve heb je altijd beton nodig, ongeacht het weer. Dat is niet het geval bij andere opdrachten. Als het begint te regenen, bestaat de kans dat er die dag geen leveringen aan bouwlocaties nodig zijn”, zegt Joakim Eriksson.

Elke dag, het hele jaar door, levert EG Eriksson beton aan de groeve Renström in de buurt van Skellefteå. Het beton wordt gebruikt om de wanden van de groeve te versterken zodat scheuren worden voorkomen.

Joakim Eriksson is de derde generatie van zijn familie die in het bedrijf werkt dat door zijn grootvader in 1953 werd gestart. Het bedrijf begon als een eenmanszaak voor het vervoeren van grind en boomstammen en heeft de activiteiten langzaam uitgebreid. Momenteel heeft het bedrijf ongeveer 20 werknemers en 12 trucks, en nog een paar trucks voor andere opdrachten. Voor Joakim Eriksson was het altijd een logische keus dat hij bij het familiebedrijf zou gaan werken.

Volvo Trucks-dealer Eric Åström werkt al bijna 15 jaar samen met het bedrijf van Joakim Eriksson.

“Ik begon met een truck te rijden de dag nadat ik van school kwam. Naarmate het bedrijf groeide, kwamen er een hoop andere taken bij. Dus nu zit ik alleen achter het stuur als iemand ziek is of als we het echt druk hebben. Maar ik vind het rijden met een truck nog steeds een van de leukste dingen om te doen”, zegt hij.

Tijdens de meer dan 65 jaar dat EG Eriksson bestaat, heeft het bedrijf vrijwel alleen maar Volvo trucks in zijn vloot. De Volvo dealer zit slechts een paar honderd meter verderop en de deuren van de werkplaats staan nagenoeg altijd open. De tijdmarges zijn krap voor het leveren van beton, dus problemen moeten snel worden verholpen zodat de truck weer snel de weg op kan. “We werken goed samen met de werkplaats en krijgen altijd hulp wanneer dat nodig is. Ze weten dat we soms echt haast hebben”, zegt Joakim Eriksson.

Tegenwoordig bestaat het wagenpark uit twee Volvo FMX- en tien Volvo FH trucks. “We keken al lang uit naar de nieuwe Volvo FMX omdat deze een groot verschil zal uitmaken, niet in de laatste plaats als het gaat om de werkomgeving van de chauffeur. Wanneer je beton vervoert, spring je in één dienst 50 tot 70 keer in en uit de truck. De FMX heeft echt een lage instap. Als je niet elke keer die extra stap hoeft te zetten, is dat veel minder belastend voor je lichaam”, zegt Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman is de chauffeur van de nieuwe Volvo FMX. “Een van de belangrijkste verbeteringen is het zicht”, zegt hij.

Er wordt veel gereden in het stadsverkeer, waar goed zicht een beslissende factor is. In de nieuwe FMX zijn de ramen groter en zitten de zijspiegels op een nieuwe positie. “Het zicht in de nieuwe truck is fantastisch. Je hebt goed zicht zowel naar voren als naar de zijkanten en er zitten geen spiegels in de weg”, zegt Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman is de chauffeur die de meeste tijd achter het stuur van de nieuwe FMX heeft doorgebracht. Elke week meldt hij zich bij de afdeling veldtests van Volvo Trucks om te bespreken hoe de truck en veel van de nieuwe functies werken. Hij vindt het een grote upgrade ten opzichte van de truck waarin hij gewoonlijk rijdt.

“Naast het betere zicht is de nieuwe cabine ruimer; zowel boven als rondom de chauffeur is er meer ruimte. Het is ook belangrijk dat het werk niet te zwaar is voor je lichaam. Ik ben echt gek op mijn werk en wil zo lang mogelijk blijven doorrijden. Het feit dat de Volvo FMX-cabine een lage instap heeft, maakt een groot verschil uit. Dat geldt ook voor Volvo Dynamic Steering (VDS). Door deze voorziening is de truck gemakkelijker te besturen, vooral op nauwe plaatsen”, zegt hij.

Torbjörn Forsman is een relatief nieuwe werknemer bij EG Eriksson, maar hij werkt al sinds het begin van de jaren tachtig in verschillende functies bij het familiebedrijf. En ongeveer net zo lang rijdt hij met betonwagens. Als chauffeur brengt Torbjörn Forsman het grootste deel van zijn tijd in de truck door. “De cabine wordt een soort collega. Het is dus belangrijk dat alles werkt zoals het hoort, dat er voldoende ruimte is met genoeg opbergvakken en up-to-date functies die het werk vergemakkelijken. De nieuwe FMX heeft dat allemaal”, zegt hij.

De explosieve groei in de bouw in Skellefteå zal de komende jaren nog wel aanhouden. Maar wat er daarna gebeurt, weet niemand. Voor Joakim Eriksson is het een grote uitdaging om de ontwikkelingen een stap voor te blijven, zowel op korte als op lange termijn. “Op dit moment zijn we zo druk met het plannen van de leveringen, dat het moeilijk is de tijd te vinden om na te denken over de toekomst, en over hoeveel trucks en hoeveel mensen we nodig hebben. De betonsector is vrij onvoorspelbaar, dus misschien zou het wel goed zijn het bedrijf te verbreden. Ik hoop dat het bedrijf blijft groeien en dat mijn kinderen het op een dag willen overnemen”, zegt hij.

De explosieve groei in de bouw in Skellefteå zal de komende jaren nog wel aanhouden. Maar wat er daarna gebeurt, weet niemand. Voor Joakim Eriksson is het een grote uitdaging om de ontwikkelingen een stap voor te blijven, zowel op korte als op lange termijn. “Op dit moment zijn we zo druk met het plannen van de leveringen, dat het moeilijk is de tijd te vinden om na te denken over de toekomst, en over hoeveel trucks en hoeveel mensen we nodig hebben. De betonsector is vrij onvoorspelbaar, dus misschien zou het wel goed zijn het bedrijf te verbreden. Ik hoop dat het bedrijf blijft groeien en dat mijn kinderen het op een dag willen overnemen”, zegt hij.

EG ERIKSSON HAULIERS
Geschiedenis: 
Het familiebedrijf werd in 1953 opgericht door Erik Gustav Eriksson in Klutmark buiten Skellefteå, in het noordoosten van Zweden. In de beginjaren had het bedrijf slechts één truck voor het vervoer van grind en boomstammen.
Activiteiten: Het bedrijf is gespecialiseerd in het transport van beton, voornamelijk voor de bouw- en mijnbouwsector, maar het vervoert ook grind naar betonfabrieken. Het bedrijf heeft ook enkele laders voor andere opdrachten. 
Gevestigd: 1953.
Eigenaren: Joakim Eriksson en Urban Eriksson.
Aantal werknemers: 20.
Aantal trucks: 10 Volvo FH en 2 Volvo FMX. Sinds maart 2019 test het bedrijf ook een nieuwe Volvo FMX.
Transportopdrachten: Transport van beton en grind.
Grootste klant: Byggbetong John Dahlgren.