Trucks

Undercover onderweg: klanten bekijken het nieuwe truck gamma

| 5 min. om te lezen | 5 min. om te lezen
Op de bochtige wegen in het Spaanse Sierra de los Filabres kregen geselecteerde klanten de kans een proefrit te maken met de nieuwe Volvo FH16, Volvo FH en Volvo FM. Dit zijn hun indrukken zes maanden vóór de introductie.
Een testtruck onderweg in Spanje
Klanten van Volvo Trucks hebben altijd al een belangrijke en actieve rol gespeeld bij de ontwikkeling van nieuwe trucks en functies.

De septemberzon begint langzaam achter de bergen omhoog te kruipen en geeft de droge aarde langs de A-349 een warme bruinrode tint. Op de weg die door het woestijngebied van ​​Tabernas tot voorbij de bergketen Sierra Filabres loopt, zijn drie gemaskeerde Volvo-trucks zojuist begonnen aan een van hun vele testritten in het gebied.

De chauffeurs van vandaag zijn klanten van Volvo Trucks die zijn uitgenodigd om feedback en input te geven over deze nieuwe truckmodellen vóór de introductie. In elke cabine zit ook een vertegenwoordiger van het betrokken land. Tijdens de rit beoordelen ze van alles, van de algehele indruk van de cabine tot nieuwe functies zoals Downhill Cruise Control en de dodehoekcamera aan de passagierszijde.

Klanten van Volvo Trucks hebben altijd al een belangrijke en actieve rol gespeeld bij de ontwikkeling van nieuwe trucks en functies. Deze tests hebben een ander doel dan veldtests, waarbij de trucks langere tijd achtereen door klanten worden getest zodat ze belangrijke informatie kunnen leveren voor de productontwikkeling.

“Voor ons in de verkooporganisaties is het belangrijk om het product te begrijpen vanuit het oogpunt van de koper en te weten wat de klanten het meest waarderen. Deze tests geven ons een goed idee van waar we nu staan”, zegt Tommy Aronsson, Sales Argumentation Manager bij Volvo Trucks.

Eerder in 2019 organiseerden Tommy Aronsson en zijn collega's soortgelijke tests bij klanten in Kiruna in het noorden van Zweden. Daar vonden de tests plaats onder zware winterse rijomstandigheden, met besneeuwde, gladde wegen en temperaturen van maar liefst 20 graden onder nul. Hier in Spanje vormen juist de bochtige wegen en steile beklimmingen de grootste uitdagingen.

“Aangezien de klanten bekend zijn met de vorige modellen, kunnen ze gemakkelijk vergelijkingen maken, en de sterke en zwakke punten van de nieuwe trucks beoordelen. Zowel de spontane reacties als de input die we krijgen van de klanten, zijn erg waardevol”, zegt Tommy Aronsson.

De testvloot die langs de marmergroeve en olijfgaarden van Sierra Filabre rijden, bestaat uit een Volvo FM, een Volvo FH en een Volvo FH16. Omdat de trucks zijn afgeplakt en de cabines zijn uitgerust met allerlei meetapparatuur en camera's, ligt de focus nu op het evalueren van de functies van de trucks in plaats van hun ontwerp.

“Dit type evenement wordt altijd zeer gewaardeerd door klanten. Ze voelen zich vereerd om te mogen deelnemen en hun inzichten te delen. We krijgen ook veel vragen van de deelnemers. Je merkt echt dat er veel belangstelling is voor de nieuwe trucks”, zegt Tommy Aronsson.

ROMAN FRANK

Eigenaar
BEDRIJF: Frama.
LAND: Tsjechische Republiek.
ACTIVITEITEN: Transport van uitzonderlijk grote ladingen.
TRUCKS: 35 waarvan 34 Volvo-trucks.

“De algemene indruk is zeer positief. Zo vind ik het nieuwe scherm zeer gebruiksvriendelijk. Het is eenvoudig te bedienen met de knoppen op het stuur en de interface ziet er fraai uit.

“Wat betreft de rijeigenschappen, vind je de grootste vooruitgang in het Volvo FM-segment. Deze Volvo FM is een volledig nieuwe truck, het is een heel ander verhaal.

“In de vragenlijst heb ik de hoogste score gegeven aan de voor- en zijspiegels. Het zicht is geweldig en de dodehoekcamera aan de passagierszijde werkt erg goed. Ik hou ook van de nieuwe LED-binnenverlichting, ook omdat je die met slechts één aanraking kunt inschakelen.”

DANIEL MCNULTY

Eigen rijder
BEDRIJF: Danjak Ltd.
LAND: Groot-Brittannië.
ACTIVITEITEN: Transporten met diepladers.
TRUCKS: 5 Volvo-trucks.

“De trucks zijn duidelijk nog niet af, maar het was geweldig om er vandaag mee te rijden. De wegen zijn heel anders dan waar ik normaal op rijd in Groot-Brittannië.

“Ik heb heel weinig ervaring met trucks waarbij het stuur links zit, dus ik moest snel leren. Wat ik vooral mooi vond aan de trucks is het nieuwe dashboard. Ik vond het oude dashboard ook prettig, maar dit is nog beter. Het is heel modern en het voelt alsof je in een gloednieuwe wagen zit.

“Hoewel de Volvo FM niet geschikt zou zijn voor de werkzaamheden die wij uitvoeren, heb ik vandaag echt genoten van de rit met deze truck. Het zicht in de nieuwe cabine is geweldig en je zit lager. Ik snap waarom deze truck aantrekkelijk is voor bepaalde activiteiten.

CHRISTOFFER ELAMSSON

Chauffeur en verkeersleider
BEDRIJF: Hedenskogs Åkeri AB.
LAND: Zweden.
ACTIVITEITEN: Transporten met tankcontainers.
TRUCKS: 6 Volvo-trucks.

“De algemene indruk is zeer positief. Zo vind ik het nieuwe scherm zeer gebruiksvriendelijk. Het is eenvoudig te bedienen met de knoppen op het stuur en de interface ziet er fraai uit.

“Wat betreft de rijeigenschappen, vind je de grootste vooruitgang in het Volvo FM-segment. Deze Volvo FM is een volledig nieuwe truck, het is een heel ander verhaal.

“In de vragenlijst heb ik de hoogste score gegeven aan de voor- en zijspiegels. Het zicht is geweldig en de dodehoekcamera aan de passagierszijde werkt erg goed. Ik hou ook van de nieuwe LED-binnenverlichting, ook omdat je die met slechts één aanraking kunt inschakelen.”

OLLI HAAPANEN

Wagenparkbeheerder
BEDRIJF: Simeon Group.
LAND: Finland.
ACTIVITEITEN: Transport van vloeibare goederen.
TRUCKS: 230 waarvan ongeveer 100 Volvo-trucks.

“Alle nieuwe trucks waren erg fijn om mee te rijden. De Volvo FH16 is een supertruck op wegen zoals deze. Maar voor onze activiteiten is de Volvo FM beter geschikt en we kijken uit naar het nieuwe model. De nieuwe FM-cabine verschilt van het oude model als dag en nacht. Het zicht is erg goed en volgens mij is de dodehoekcamera aan de passagierszijde een van de belangrijkste veiligheidsfuncties van de afgelopen jaren.


“Vandaag gebruikte ik Adaptive Cruise Control op 98% van de rit, het werkt zo soepel en goed dat ik bijna niets hoefde te doen. Ik vind het ook mooi dat de Downhill Cruise Control terug is in de nieuwe trucks.

“Ik vind het heel goed dat Volvo Trucks klanten uitnodigt om aan dit soort tests deel te nemen. Als eindgebruikers weten we wat we nodig hebben en wat het beste werkt voor onze bedrijven. Als wagenparkbeheerder is het ook heel goed te weten welke nieuwe functies we kunnen verwachten.”