Volvo Trucks

België

×

“Onze zuinigste truckreeks ooit”

| 2 min. om te lezen | 2 min. om te lezen
Met zuinige aandrijflijnen en chassisconfiguraties maakt het nieuwe Volvo Trucks gamma aanzienlijke brandstofbesparingen en een lagere CO2-uitstoot mogelijk. De nieuwe trucks maken ook onderdeel uit van de langetermijnvisie voor zero emission.
Tomas Thuresson, Commercialisation Manager, staat vóór de nieuwe Volvo FH met I-Save
Commercialisation Manager Tomas Thuresson over de nieuwe reeks van Volvo Trucks

Wat kunnen klanten van deze nieuwe trucks verwachten op het gebied van brandstofefficiëntie?
“Ze kunnen onze zuinigste trucks ooit verwachten. Brandstof maakt ongeveer een derde uit van de kosten voor transportbedrijven, dus we blijven er alles aan doen om nieuwe manieren te vinden om het brandstofverbruik in onze trucks te verlagen. Hierdoor zijn het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een kenmerkende Volvo-dieseltruck voor langeafstandstransporten sinds de jaren negentig met ruim 20% verminderd. De nieuwste Euro 6 step D-motoren in het nieuwe gamma bevatten bijvoorbeeld een aantal efficiëntieverbeteringen, waaronder een VDS-5 olietype met lage viscositeit, en nieuwe zuigerolieschraapveren die het brandstofverbruik verlagen. Terwijl nieuwe technologieën, waaronder het op kaarten gebaseerde I-See en de vrijloopfunctie I-Roll, gebruikmaken van de aandrijfkracht van de truck om het brandstofverbruik nog verder te verlagen.”

Hoe kunnen deze trucks worden gespecificeerd voor een extra laag brandstofverbruik?
“De nieuwe Volvo FHFH16FM en FMX kunnen worden afgestemd op een breed scala aan toepassingen en zo een aanzienlijke verlaging van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot realiseren. Voor de lange afstanden combineert de nieuwe Volvo FH met I-Save de D13TC-motor met een pakket functies, wat brandstofkostenbesparingen (diesel en AdBlue) tot 10% kan opleveren.* Tegelijkertijd zijn zowel de Volvo FH als de Volvo FM beschikbaar in LNG-uitvoeringen. Dat levert een verlaging van de brandstofkosten en de CO2-uitstoot op tot 20%. Met bio-LNG worden die emissies tot vrijwel nul teruggebracht.”

Waarom introduceert Volvo Trucks, ondanks alle vooruitgang op het gebied van alternatieve brandstoffen, een dieselreeks?
“Elk type brandstof, van elektriciteit tot LNG, biogas en diesel, heeft zijn specifieke voordelen en zwakke punten, en is geschikt voor verschillende soorten transporttaken. Daarom denk ik dat we nog heel wat jaren verschillende energiebronnen en aandrijflijnen naast elkaar zullen zien. Naast het ontwikkelen van alternatieven blijft Volvo Trucks innoveren om onze dieseltrucks zo efficiënt mogelijk te maken. De nieuwste Volvo FH met I-Save bijvoorbeeld maakt gebruik van een uniek type Turbo Compound-technologie en is het definitieve bewijs van hoe ver we nog steeds de grenzen van brandstofefficiëntie kunnen verleggen.”

Hoe draagt dit bij aan de langetermijnvisie van Volvo naar nul emissies?
“We zitten in een overgangsperiode waarin we na tientallen jaren op olie te hebben vertrouwd, naar alternatieven gaan die efficiënter gebruikmaken van grondstoffen en hernieuwbare brandstoffen. De druk om energiezuinige en alternatieve brandstoffen te ontwikkelen, is een belangrijk onderdeel van de weg naar zero emission.”

FEITEN
Volvo FH met I-Save
Combineert de nieuwe D13TC-motor met een pakket functies, wat een besparing op de brandstofkosten tot 10% oplevert.*

Motor op LNG
De Volvo FH LNG en Volvo FM LNG rijden op vloeibaar aardgas (LNG) dat de CO2-uitstoot tot 20% verlaagt vergeleken met diesel, of op bio-LNG dat de CO2-uitstoot tot 100% verlaagt. Hierbij gaat het om de uitstoot tijdens het gebruik van het voertuig, ook wel tank-to-wheel genoemd.

Vloeibaar aardgas (LNG)
LNG wordt vervaardigd uit aardgas, een fossiele brandstof. Het wordt vloeibaar gemaakt voor transport of opslag door het gas tot lage temperaturen te koelen.

Bio-LNG
Bio-LNG, ook wel LBG (Liquified Biogas) genoemd, is een biobrandstof die wordt vervaardigd uit de verwerking van organisch afval. Het biogas komt vrij bij het afbreken van biologisch materiaal. Het gas wordt vervolgens afgekoeld tot een lage temperatuur.

*De claim voor brandstofefficiency wordt berekend door de kosten van diesel en AdBlue voor D13TC Euro 6 Step D met het LH Fuel-pakket (I-Save) te vergelijken met D13 eSCR Euro 6 Step D zonder het LH Fuel-pakket. Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren, afhankelijk van vele factoren, zoals de ervaring van de chauffeur, het gebruik van cruisecontrol, de voertuigspecificatie, voertuigbelasting, werkelijke topografie, voertuigonderhoud en weersomstandigheden.