De test werd uitgevoerd door een technieker bij Volvo Truck Center Brussels en het Uptime Center van Volvo Trucks in Gent. De technicus, die een Microft Hololens droeg, kon tegelijk zijn omgeving met zijn eigen ogen zien en, in Augmented Reality, instructies en uitleg om een bepaalde situatie op te lossen.
De 1ste lijnsupport aan de andere kant kon precies op zijn pc zien en horen wat de technieker zag. Bovendien kon hij de technieker duidelijke uitleg geven, niet alleen door met hem te praten, maar ook door instructies op zijn scherm te tekenen of te schrijven. De technicus zag deze markeringen in Augmented Reality, als een soort laag bovenop wat hij normaal zou zien.
Martin Lundstedt, CEO van Volvo Group, testte zelf de hololens tijdens zijn bezoek aan het Volvo Trucks Uptime Center in Gent en was duidelijk onder de indruk van de ervaring.
Volvo Trucks Center Brussel, Volvo Trucks Belux, Volvo IT en Technical and Connected Services in Gent zijn oprechte voorstanders van deze nieuwe technologie en hebben al veel situaties erkend waarin deze technologie de efficiëntie zou kunnen verbeteren.
De uitkomst van deze eerste test was veelbelovend. De tests worden voortgezet en indien succesvol kan dit leiden tot een uitrol bij de dealers. Pieter Heyndrickx, Director Technical and Connected Services Support: '' We zien verschillende voordelen in Augmented Reality om ons netwerk in realtime te ondersteunen en hierdoor de uptime voor onze klant te vergroten ''.
''Door de Microsoft Hololens in dit vroege stadium te gebruiken, willen we samen met onze techniekers leren hoe we onze efficiëntie en klanttevredenheid kunnen verhogen. Tegelijkertijd verbinden we mensen doorheen het bedrijf. Tijdens deze test hebben we Technical Dealer Support in Gent verbonden met Thomas, een technicus bij Volvo Truck Center Brussel '', zegt Frank Kimpe, Managing Director Volvo Truck Center Belgium.
'Ik kan me voorstellen dat we meer afdelingen in het bedrijf over de hele wereld met elkaar verbinden om problemen in realtime op te lossen. Ik zie een geweldige kans om een belangrijke stap te zetten om het serviceniveau naar onze klanten te verhogen '', besluit hij.
Wat is Augmented Reality?
Augmented Reality (AR) is de integratie van digitale informatie in realtime in de gebruikersomgeving. In tegenstelling tot Virtual Reality (VR), dat een volledig kunstmatige omgeving creëert, gebruikt Augmented Reality de bestaande omgeving en overlapt daarboven nieuwe informatie. Het voegt een extra dimensie toe aan hoe we de wereld ervaren. Augmented Reality zal zeker van invloed zijn op de manier waarop we leren, hoe we omgaan met mensen en hoe we omgaan met bepaalde situaties.
De Augmented Reality-oplossing die in deze test wordt gebruikt, de Microsoft Hololens, maakt het mogelijk om te communiceren met stem, gebaar en blik, en geeft het gevoel van een echte digitale wereld.
Bekijk de film van de test op YouTube >