Het nieuwe batterijsysteem heeft twee afzonderlijke batterijsets, een om de motor te starten en een andere voor alle elektrische voorzieningen in de cabine. De startbatterij wordt enkel gebruikt om de motor te starten en wordt niet beïnvloed door het stroomverbruik in de rest van de vrachtwagen. Alle andere functies, zoals de parkeerverwarming, de parkeerkoeling, de koelkast, het mediasysteem en persoonlijke uitrusting zoals laptops, mobiele telefoons en tablets, worden aangedreven door afzonderlijke gelbatterijen.
Dankzij deze geltechnologie voldoet de nieuwe batterijoplossing aan de alsmaar hogere energievereisten van hedendaagse klanten. In tegenstelling tot conventionele loodzuurbatterijen heeft de geltechnlogie het vermogen om hoge energieconcentraties langer vast te houden.
"Die voordelen komen voornamelijk tot uiting bij langeafstandstransport en in erg warme of koude klimaten. Zelfs tijdens winternachten kan de bestuurder genieten van een aangename slaaptemperatuur zonder dat hij moet opstaan om de motor te starten en de batterijen weer op te laden," legt Samuel Nerdal uit.
Doordat het systeem de motor minder moet starten, dalen ook het brandstofverbruik en de milieu-impact. "Een geparkeerde vrachtwagen met stationair draaiende motor verbruikt ongeveer 3 liter brandstof per uur. Met onze oplossing kunnen we het stationair draaien tot het minimum beperken, waardoor de brandstofkosten gevoelig dalen," aldus Samuel Nerdal.
De nieuwe gelbatterijen bieden bovendien een veel langere levensduur en meer laadcycli dan klassieke loodzuurbatterijen. Bij extreme cycli gaan gelbatterijen tien tot vijftien keer langer mee.
"Ons batterijsysteem voldoet niet alleen aan de hoge eisen voor een veilige elektriciteitslevering, maar draagt ook bij tot de bedrijfszekerheid en verlaagt zo de gebruikskosten. Dit is een oplossing die heel wat klanten ten goede zal komen," aldus Samuel Nerdal.
Feiten over het nieuwe batterijsysteem van Volvo Trucks