"In tegenstelling tot Nederland, waar vijfassige bakwagens een MTM tot 50 ton mogen hebben, is België veel restrictiever. Bij ons heeft een vijfasser eenzelfde maximumgewicht als een vierasser, met name 32 ton. Wanneer een dergelijk voertuig als een ‘machinewerktuig' wordt ingeschreven, dan mag men tot 54 ton gaan. In dat geval gebruikt men ze om heel speciale, zeer zware opbouwen en uitrustingen te monteren. Voorbeelden zijn zware kranen, betonpompen, gondels voor hoogwerkers en dergelijke meer", legt Eric Mulkienls, key accountmanager bij Volvo Trucks, uit. Hij kent de speciale voertuigen als geen ander en heeft zeer veel ervaring terzake.
De vijfassige chassis worden af fabriek geleverd door Volvo Trucks, die ze in Göteborg samenstelt. "Het gaat eigenlijk om een ‘huwelijk' tussen een normaal 8x4-chassis en een 8x4 tridem-chassis. Om het simpel te stellen: we combineren de twee voorste assen van de eerste met de drie achterste assen van de tweede. Van de tridem zijn de twee eerste assen aangedreven en de achterste gestuurd", zegt Mulkienls. Het resultaat is een uiterst robuust voertuig dat zeer zware opbouwen kan torsen en toch bijzonder wendbaar is.
De jongste maanden heeft Volvo Trucks België een aantal van deze vijfassige giganten geleverd, waarvan drie goed aantonen hoe divers de toepassingen wel kunnen zijn.
Dufour
Mulkienls geeft het voorbeeld van een vijfasser geleverd aan Dufour uit Doornik. Dat bedrijf is onder andere gespecialiseerd in het monteren en onderhouden van windturbines. "Het gaat om een FMX 540 crawler VDS 10x4, dat is uitgerust met een Bronco werkgondel. Met deze hoogwerker is het mogelijk om turbinemotoren te onderhouden tot op een hoogte van bijna 100 meter. Diens tarra is bijna 48 ton", legt Mulkienls uit.
Lenz Gerüstbau
Volvo Trucks Belgium leverde ook een reuzenkraanwagen aan Lenz Gerüstbau. Dat Duitse bedrijf, net over de Belgische grens gevestigd, is gespecialiseerd in stellingbouw en hijswerken. "Hier gaat het om een FH 750 10x4 waarop een Palfinger-kraan is gemonteerd met een capaciteit van maar liefst 220 t/m. Ze kan hydraulisch lasten tot 49 meter hoog tillen. Op haar maximale hoogte, mag ze tot 1,4 ton heffen. Ze wordt onder andere gebruikt voor het monteren van zware betonnen balken in gebouwen, op zeer grote hoogte. In dit geval is de tarra ‘slechts' 44 ton", aldus Mulkienls.
Paesen Beton
Een andere toepassing is die van Paesen Beton uit Houthalen. Het vijfassige chassis van een FMX 540 is uitgerust met één van de grootste betonpompen op de markt, de SERMAC 6RZ65. De capaciteit bedraagt 150 m³ per uur. De arm bestaat uit zes secties en laat de giek verticaal stijgen tot meer dan 64 meter. Horizontaal strekt deze zich uit tot iets meer dan 60 meter. En ze kan zelfs dalen tot 35 meter onder nul," zegt Mukienls. De tarra van dit indrukwekkende voertuig is maar liefst 50.650 kg.
Geen nuttige lading
Deze voertuigen, die voor 100% ‘made by Volvo Trucks' zijn, verlaten de fabriek als een naakt chassis met een gewicht van ongeveer 12.500 kg. De apparatuur die erop gemonteerd wordt, mag tot 41,5 ton wegen. In de praktijk komt het zelden voor dat de tarra van 54 ton bereikt wordt. Maar pas op: het is verboden om nog iets als lading mee te nemen onder het voorwendsel dat men nog steeds reserve heeft tot het maximaal technisch gewicht dat door de wet is voorzien. Anders zouden ze niet langer machinewerktuigen zijn," waarschuwt Mulkienls tot slot.