Trucks

Fietsers en voetgangers beschermen in het stadsverkeer

Het aantal dodelijke ongevallen met vrachtwagens neemt af. Toch toont onderzoek van Volvo Trucks aan dat die afname niet geldt voor ongevallen met fietsers en voetgangers. Er moet dan ook actie worden ondernomen om deze ongevallen terug te dringen. De combinatie van nieuwe technologieën, een gemoderniseerde wetgeving, een betere infrastructuur, een hoger veiligheidsbewustzijn en een betere zichtbaarheid kan het verkeer in onze steden veiliger maken.
Fietsers en voetgangers beschermen in het stadsverkeer

Wereldwijd groeien de steden: elke week verhuizen 3 miljoen mensen naar de stad. 

"Steden brengen mensen samen maar wanneer zoveel mensen en voertuigen dezelfde ruimte moeten delen, neemt het aantal ernstige en dodelijke ongevallen met voetgangers en fietsers toe. Er moeten dan ook op alle fronten maatregelen worden genomen in de vorm van technologische evoluties en samenwerking," zo verklaarde Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks.

Doorheen zijn negentigjarige geschiedenis heeft Volvo Trucks veiligheid tot een van zijn kernwaarden gemaakt en heeft de constructeur altijd een veelzijdige benadering gehanteerd op het gebied van verkeersveiligheid.

Dat gaat van onderzoek naar verkeersveiligheid over de ontwikkeling van veiligheidstechnologieën, zoals de rijstrookassistent en de botswaarschuwing met noodremhulp, tot bestuurdersopleidingen en de ontwikkeling van veiligere voertuigen. Ook programma's zoals ‘Stop Look Wave' en ‘See and be seen' vallen onder die noemer en maken zowel kinderen als fietsers bewust van de verkeersveiligheid.

"Aangezien bestuurders, fietsers en voetgangers de weg samen gebruiken, moeten ze op de hoogte zijn van elkaars behoeften en beperkingen. Als constructeur kunnen we heel wat doen om ervoor te zorgen dat niemand gewond raakt bij ongevallen met onze voertuigen en om het algemene bewustzijn rond verkeersveiligheid te verhogen. We streven er dan ook naar alle ongevallen te vermijden," legt Carl Johan Almqvist uit. 

Vandaag de dag krijgen we daarbij de hulp van steden die deze uitdaging op heel wat fronten aangaan. Tientallen grote steden over de hele wereld hebben zich inmiddels geëngageerd om het aantal verkeersslachtoffers tot nul te herleiden. Zo streeft de Londense vervoersautoriteit ‘Transport for London' ernaar om ernstige letsels en dodelijke slachtoffers op zijn wegen te vermijden en om ervoor te zorgen dat inwoners van de stad tegen 2041 maar liefst 80 procent van al hun trajecten in de stad te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer afleggen. 

Om die visie te realiseren, implementeert Londen diverse maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen, van het reduceren van de toegelaten snelheid tot het verbeteren van de naleving ervan en het hertekenen van de gevaarlijkste wegen en kruispunten in de stad.

Transport for London stelt het reduceren van verkeersgevaren centraal in zijn beslissingen en werkt nauw samen met groeperingen die opkomen voor de zwakke weggebruikers, alsook met voertuigconstructeurs, zoals Volvo Trucks, om oplossingen te vinden.

"We moeten transportbedrijven aanzetten om hun wagenpark veiliger te maken," verklaarde Will Norman, Walking and Cycling Commissioner bij Transport for London. 

Een belangrijk initiatief van Transport for London bestaat erin om ‘s werelds eerste DVS-norm (Direct Vision Standard) uit te werken voor vrachtwagens in de stad. Om vanaf 2020 in Londen te mogen rondrijden, zullen alle zware vrachtwagens van meer dan 12 ton volgens het voorlopige voorstel een uitstekend direct zicht vanuit de cabine of vergelijkbare veiligheidsmaatregelen moeten kunnen voorleggen. 

"Onderzoek heeft uitgewezen dat een direct zicht vanuit de vrachtwagencabine de gevaren voor voetgangers en fietsers gevoelig kan terugdringen aangezien de dode hoek nog steeds een belangrijke factor is bij aanrijdingen," aldus Will Norman.

Een uitstekend zicht vanuit de cabine is dan ook een belangrijk aspect van de veiligheidsfilosofie van Volvo Trucks. Dat is met name erg belangrijk bij de ontwikkeling van stadsvoertuigen, zoals de gemoderniseerde Volvo FE Low-Entry Cab, die een extra laag chassis kreeg, evenals extra grote ruiten (optie) die een groot deel van de deuren bedekken. Die extra ruiten bieden de bestuurder een rechtstreeks zicht op de zone naast het voertuig. 

"Dit is de beste keuze om het directe zicht te verbeteren omdat je als bestuurder nagenoeg op ooghoogte zit met voetgangers en fietsers op de weg," verduidelijkt Claes Avedal, Safety Manager bij Volvo Trucks.

Vrachtwagens die in steden worden ingezet, zullen ook veiliger worden dankzij betere technologieën om zwakke weggebruikers rond het voertuig te detecteren. In het kader van het door de EU gefinancierde Xcycle-project werkt Volvo Trucks samen met technologiebedrijven en onderzoeksinstellingen om onder meer een detectiesysteem voor fietsers uit te werken. 

"Nagenoeg 40 procent van de ongevallen met vrachtwagens en fietsers gebeurt aan de passagierszijde van de vrachtwagen. Dit is de meest kritieke zone wanneer de vrachtwagen afslaat in de richting van de passagierszijde. In het Xcyle-project willen we onderzoeken hoe we dit type van ongevallen kunnen vermijden door detectiesystemen in het voertuig te laten samenwerken met intelligente verkeerssystemen met wifi in de stad. Zowel de vrachtwagenbestuurder als de fietser worden dan gewaarschuwd voor de gevaarlijke situatie," aldus Jerome Vigneron, Xcycle Project Manager bij Volvo Trucks.

De resultaten van het project zullen in november van dit jaar bekend worden gemaakt.

"Dit project is de ideale gelegenheid om onze doelstelling van ‘zero accidents' te versterken," bevestigt Jerome Vigneron.

In de toekomst zullen de veiligheidseisen enkel toenemen. Tegen 2023 wil de Europese Commissie technologische normen voor de detectie van zwakke weggebruikers implementeren. Daar zullen ook zichtbaarheidsnormen voor zware voertuigen toe behoren.

"Het is zeer positief om te zien dat er hogere eisen op het vlak van verkeersveiligheid worden geïmplementeerd. We zijn allemaal mee verantwoordelijk: alle weggebruikers moeten bijdragen tot een veiliger verkeer in de stad," besluit Carl Johan Almqvist.

Terminologie:
‘Zwakke weggebruikers' verwijst naar een groep van weggebruikers die een hoger risico op letsels heeft, zoals voetgangers, fietsers en motorrijders.


Feiten: 4 manieren om zwakke weggebruikers in steden te beschermen
1. Een beter wegontwerp
De rijsnelheid verlagen en gemotoriseerde voertuigen van zwakke weggebruikers scheiden door verhoogde voetpaden en afgeschermde fietsstroken maken een groot verschil voor de veiligheid. Bij het ontwerpen van kruispunten moet er speciale aandacht worden besteed aan conflicten tussen fietsers en afslaande voertuigen.

2. Bewustzijn rond verkeersveiligheid
Alle weggebruikers bewuster maken van de gevaren door een betere rijopleiding voor bestuurders en bewustmakingsacties voor zwakke weggebruikers. De bewustmakingsprogramma's ‘Stop Look Wave' en ‘See and Be Seen' van Volvo Trucks werden ontworpen om ongevallen te voorkomen door een beter veiligheidsbewustzijn en worden in meer dan 20 landen gebruikt. 
3. Nieuwe technologie
Er wordt reeds technologie ontwikkeld om zwakke weggebruikers te detecteren in scenario's waarbij een voertuig bijvoorbeeld de weg van een fietser kruist bij het vertrekken. Voertuigen met zijdelingse beschermingen kunnen voorkomen dat zwakke weggebruikers gewond raken bij een aanrijding.
4. Grotere zichtbaarheid
Een beter direct en indirect zicht via de ruiten en betere spiegels kan een groot verschil maken voor de veiligheid in steden, net als camera's en voertuigen met een lager chassis. Logistieke bedrijven kunnen bijdragen tot de veiligheid door voor elke opdracht de juiste vrachtwagen te kiezen en zware vrachtwagens of te veel vrachtwagens in steden te vermijden.

Link naar hogeresolutiefoto's:https://bit.ly/2IqlH6q

6 juli 2018