Trucks

Volvo Trucks vereenvoudigt dagelijkse activiteiten met nieuwe interface voor digitale diensten Volvo Connect

Met de lancering van Volvo Connect, een nieuwe portal voor klanten die één enkele interface biedt voor digitale diensten en functies, maakt Volvo Trucks het nog eenvoudiger voor klanten om toegang te krijgen tot alle voordelen van digitalisatie en verbindingsmogelijkheden. België is één van de eerste landen die start met dit project.
Met de lancering van Volvo Connect

Truckeigenaars en transporteurs maken steeds meer gebruik van telematica en digitale diensten om de productiviteit en de efficiëntie in hun bedrijf te verbeteren. Dat betekent echter ook dat er steeds meer verschillende systemen en interfaces zijn. Met de lancering van Volvo Connect worden verschillende digitale en verbonden diensten gecombineerd in één gebruiksvriendelijke portal. Volvo Connect wordt in september 2018 gelanceerd en zal de komende jaren regelmatig bijgewerkt en uitgebreid worden.

"Met Volvo Connect krijgt u toegang tot de belangrijke diensten en informatie die u nodig hebt om uw dagelijkse activiteiten uit te voeren en te ontwikkelen, en dat alles op één plaats", vertelt Carina Holm, Project Manager, Volvo Connect. "Naast wagenparkbeheer en onderhoudsplanning worden nog veel andere aspecten van de activiteiten ondersteund, inclusief hulp bij administratie en naleving van de wetgeving. Volvo Connect bevat ook een marktplaats waar u zich kunt abonneren op aanvullende diensten en deze diensten kunt activeren. Gebruikers kunnen de interface aanpassen, zodat de informatie en diensten die voor hen het belangrijkst zijn, snel en gemakkelijk toegankelijk zijn."

Data Access - nieuwe dienst in de cloud voor gemengde wagenparken

Naast Volvo Connect lanceert Volvo Trucks ook Data Access, een nieuwe dienst waarmee voertuiggegevens opgeslagen en geopend kunnen worden via de cloud, volgens de rFMS-norm (Remote FMS). Hiermee kunnen gegevens geïntegreerd worden in de bestaande systemen van klanten en kunnen gegevens van voertuigen gebruikt worden om transportactiviteiten met gemengde wagenparken uit te voeren, ongeacht het model of merk.

Andere digitale diensten die ook gelanceerd worden, zijn onder meer Dynafleet Safety Service, een dienst die ontworpen is om de klant te helpen het veilig rijgedrag en de voordelen van de actieve veiligheidssystemen van voertuigen op te volgen. Nog een andere dienst is Vehicle Status, die belangrijke onderdelen in het voertuig bewaakt en potentiële storingen helpt op te sporen, om deze onmiddellijk of tijdens het volgende onderhoud te herstellen.

"Aanvankelijk zal Volvo Connect deze drie diensten omvatten, maar ook aanvullende diensten zoals Dynafleet en Service Planning", voegt Carina Holm eraan toe. "Na verloop van tijd zullen we de beschikbare inhoud uitbreiden en zullen klanten kunnen kiezen uit een ruim assortiment informatie, functies en diensten, zowel van ons als van externe ontwikkelaars. Op die manier kunnen ze verschillende aspecten van hun bedrijf optimaliseren."

Klaar voor een digitale toekomst

De lancering van Volvo Connect komt er op een moment dat digitalisatie verandert hoe mensen leven en werken. De transportindustrie is daar geen uitzondering op.

"Nieuwe softwareplatforms, bijvoorbeeld met autodelen en reisdiensten, creëren nieuwe bedrijfsmodellen en veranderen het gedrag van de consument", zegt Karin Falk, Senior Vice President, Services & Customer Quality. "In de hedendaagse transportindustrie is er nog veel potentieel om de transparantie, de efficiëntie en de productiviteit te verbeteren. De combinatie van verbindingsmogelijkheden en gegevensanalyse schept nieuwe mogelijkheden om onze klanten te ondersteunen."

Met deze snelle transformatie in het achterhoofd werd Volvo Connect ontwikkeld als langetermijnoplossing. Naarmate nieuwe functies en informatie beschikbaar worden en nieuwe digitale diensten ontwikkeld worden, zowel door Volvo Trucks, partners in de industrie als externe softwareontwikkelaars, zullen klanten dankzij Volvo Connect toegang krijgen tot het volle potentieel van dergelijke diensten. Bedrijven zullen dan ook naadloos de overstap kunnen maken naar een spannende nieuwe digitale toekomst.

In verschillende markten zal de lancering van Volvo Connect en de beschikbare inhoud op verschillende tijdstippen gebeuren. België is één van de pilotlanden  voor Volvo Connect.

Feiten: Volvo Connect-portal voor klanten

Volvo Connect combineert digitale en verbonden diensten in één enkele interface, zodat essentiële informatie, nieuws en functies om efficiënte dagelijkse activiteiten uit te voeren, vlot toegankelijk zijn. Voorbeelden van functies in Volvo Connect zijn:

  • Dynafleet, een nieuwe, bijgewerkte versie van het wagenparkbeheersysteem van Volvo Trucks.
  • Service Planning, een toepassing om geplande diensten en onderhoud te bekijken.
  • Data Access, een nieuwe dienst waarmee voertuiggegevens opgeslagen en geopend kunnen worden via de cloud, geïntegreerd in de eigen systemen van de klant, ongeacht het merk of model.
  • Safety Report, een toepassing die ontworpen is om kritieke veiligheidsindicatoren op te volgen en te identificeren, zoals bruusk remmen en het gebruik van veiligheidsgordels, die dan gebruikt kunnen worden voor coaching en opleiding van chauffeurs.
  • Vehicle Status, een dienst om belangrijke onderdelen in het voertuig op te volgen en potentiële storingen op te sporen, om deze onmiddellijk of tijdens het volgende onderhoud te herstellen.
  • Asset Management, een overzicht van de activa van het wagenpark, inclusief maar niet beperkt tot voertuigen.

LINK naar afbeeldingen met hoge resolutie
YouTube film met uitleg over Volvo Connect