Bij vuilnisophaling, stadsdistributie en bouwtransporten in de binnenstad biedt een cabine met lage instap een hoger veiligheids- en productiviteitsniveau waarmee ze zelfs de meest veeleisende omstandigheden in de stad het hoofd biedt. In de eerste plaats verbetert de lage rijhouding het algemene zicht rondom.
"Zien wat er rondom de vrachtwagen gebeurt en oogcontact maken met zwakke weggebruikers zoals voetgangers en fietsers zijn aanzienlijke uitdagingen om veilig te werken in drukke stadsomgevingen. Die problemen kunnen we nu bij nog meer transportopdrachten oplossen," aldus Anders Edenholm, Segment Manager Distribution bij Volvo Trucks.
In de tweede plaats zorgt de lage instap dat de chauffeur efficiënter kan werken en wordt tegelijkertijd het risico op knie- en enkelklachten verminderd.
Het gamma modellen met lage instap wordt nu uitgebreid met een variant geoptimaliseerd voor de bestuurder en één bijrijder, die kan worden uitgerust met een luchtgeveerde passagierszetel. Deze cabinevariant biedt dezelfde duidelijke zichtbaarheid als het huidige model en de lage rijhouding verzekert een goed contact met de omgeving rond de vrachtwagen. Bovendien bevordert het extra venster in de passagiersdeur het zicht nog meer.
De nieuwe cabinevariant is een aanvulling op de huidige modellen met lage instap, die ruimte biedt aan drie passagiers en een vlakke vloer hoeft. Deze functies zijn vereist voor bepaalde transportopdrachten, maar niet noodzakelijk in alle gevallen waarbij een lage instap een voordeel vormt.
"Bij stadsdistributie bijvoorbeeld neemt de chauffeur zowel het rijden als de leveringen voor zijn rekening. Daarbij is de lage instap een enorm ergonomisch voordeel als je meer dan vijftig keer per dag in en uit de cabine moet klimmen. Bovendien bevordert de betere zichtbaarheid de veiligheid voor de zwakke weggebruikers," besluit Anders Edenholm.
De nieuwe variant heeft een motortunnel in plaats van een vlakke vloer. Het hogere comfortpeil dankzij de optionele luchtgeveerde passagierszetel is in bepaalde landen noodzakelijk om openbare servicecontracten in de wacht te slepen.
De Volvo FE en de kleinere Volvo FL zijn ook verkrijgbaar met Adaptive Cruise Control en instelbare snelheidsbegrenzer. Deze functies ondersteunen de chauffeur bij het aanhouden van de juiste snelheid en een veilige afstand tot zijn voorligger.
De Volvo FE biedt nu ook extra motoren om het hoofd te bieden aan de meest uiteenlopende prestatievereisten en lokale milieuvoorschriften en -incentives. Dieselmotoren zijn verkrijgbaar met vermogens van 250 tot 350 pk. Ze kunnen allemaal op HVO (synthetische diesel gemaakt van afval- en reststromen) rijden en de versie met 320 pk is ook compatibel met 100% biodiesel. Daarnaast is er ook de Volvo FE CNG, die op biogas rijdt en daardoor minder schadelijke stoffen uitstoot. De Volvo FE CNG kan voortaan worden gecombineerd met alle cabineversies, inclusief de nieuwe cabine met lage instap.
13 maart 2018
Cabine: cabine met vlakke vloer en plaats voor maximaal vier personen of cabine geoptimaliseerd voor bestuurder en één passagier. Instaphoogte 530 mm, 440 mm met knielfunctie ingeschakeld (bandenmaat 315/70 R22,5). Deuren met openingshoek van 90 graden.
Asconfiguraties: 4x2 of 6x2 met gestuurde sleepas.
Motor: Volvo D8K Euro 6 met 250, 280, 320 of 350 pk, of Volvo G9K Euro 6 met 320 pk.
Versnellingsbak: Volvo I-Shift of volautomatische Allison-transmissie.