Eutraco kende de afgelopen jaren een flinke opmars. Vorig jaar was er een kleine knik - die te wijten was aan de sluiting van Caterpillar in Gosselies - maar het is al sinds geruime tijd fors aan het uitbreiden. "Die expansie werd gerealiseerd met zowel organische als externe groei. De laatste aanwinst, in 2010, was Luvinex uit Aalter. Maar ook de interne groei was stevig en deze zet zich ook dit jaar door, dankzij nieuwe klanten en meer activiteiten voor bestaande klanten", aldus Bart Pattyn.
"We groeien niet alleen in het transport, maar ook in de logistiek. Vandaag beschikken we op vier locaties in België over in totaal 65.000 m² magazijnen, waarvan 25.000 m² in Roeselare. We hebben onlangs een aankoopoptie genomen op een terrein daarnaast, waar we naar verwachting dit jaar nog starten met de bouw van een nieuw logistiek gebouw", voegt CEO Serge Gregoir toe. Volgens hem wordt voor dit jaar gemikt op een omzetstijging van minstens 10%. "We zitten goed op schema om ons doel voor 2025 - een verdubbeling van de omzet tot 100 miljoen - te bereiken".
De vloot wordt uitgebreid
Door die aanhoudende groei zijn er meer trekkers nodig. Eind 2017 werd al een eerste serie van vijf Volvo Trucks FH460 aan de vloot toegevoegd en in maart volgen er nog eens acht. "Dat zal het totaal op 310 brengen", zegt Gregoir. Voor de nieuwe trekkers moeten de chauffeurs nog aangetrokken worden, wat in een streek met zeer lage werkloosheidscijfers niet gemakkelijk is. "Wij hebben er echter alle vertrouwen in. We hebben alles in gereedheid gebracht, onder andere door de investeringen in ons People Care team. We mochten afgelopen week trouwens onze Driver Care Officer verwelkomen. Zodra de Volvo-trekkers geleverd zijn, zorgt dit team voor snelle inzet op de baan. Deze aanpak heeft bewezen dat ze werkt", aldus Serge Gregoir.
De nieuwe trekkers zullen hoofdzakelijk ingezet worden in België en in het internationaal vervoer op kortere afstanden. Beide zijn de kernmarkten van Eutraco. Het bedrijf zelf is actief in volle vrachten, deelladingen en groepage. Het focust vooral op de industriële vrachten (staal, bouw, enz.), de woudproducten (papier, karton en verpakkingen), droge voeding en recyclage en afval.
Volvo Trucks trekken chauffeurs aan
"De nieuwe FH-trekkers, met een vermogen van 460 pk, zijn uitgerust met een geautomatiseerde versnellingsbak met ‘fuel economy'-pakket. Dat is een I-Shift met een speciale software om het verbruik te optimaliseren. Verder zijn de trekkers uitgerust met een airco en nachtverwarming, een frigo en een Globetrotter cabine", legt Luc Favere, Sales Representative van Volvo Trucks dealer Automobilia Pittem uit.
"Het gaat dus eigenlijk om vrij standaard materiaal. Maar Volvo Trucks zijn op zich al bijzonder genoeg om goede chauffeurs aan te trekken", zegt Serge Gregoir tot slot. De vloot van Eutraco bestaat dan ook nagenoeg enkel uit Volvo Trucks.