Trucks

Transport Mattheeuws koopt maar liefst 50 Volvo-trekkers op LNG aan

Transport Mattheeuws uit Veurne en het zusterbedrijf Transport Denecker hebben bij Volvo Trucks een bestelling geplaatst voor 50 FH-trekkers op LNG. Beide bedrijven – de pioniers inzake vrachtwagens op LNG in België – zijn overtuigd dat deze oplossing niet alleen ecologisch, maar ook economisch verantwoord is. Daarom investeren ze via Romac Fuels in een tweede vulstation, ditmaal in Houdeng, nabij Bergen.
Transport Mattheeuws koopt 50 Volvo FH op LNG
Transport Mattheeuws koopt 50 Volvo FH op LNG

Na een test in 2012 en de aankoop van een paar trekkers in 2013 nam Transport Mattheeuws in 2014 25 Volvo Trucks FH Dual Fuel - toen nog in Euro 5-versie – in gebruik. Deze voertuigen zijn nog steeds in de vloot. De enige aanpassing die ervoor nodig was, was een vervanging van de injectoren. “Enkele van die eerste trekkers hebben reeds 1,2 miljoen kilometers op de teller, wat duidelijk hun robuustheid aantoont. We hebben dus al meer dan zes jaar ervaring met LNG. Daarnaast hebben we enkele jaren geleden zeven Euro 5-trekkers op diesel laten ombouwen, gevolgd door twee Euro 6-exemplaren. Nu hebben we 50 FH LNG Euro 6 gekocht bij onze dealer Automobilia, waarvan zes exemplaren reeds geleverd zijn”, zegt Mathieu Vander Paelt, bestuurder van Transport Denecker. De rest van de leveringen zullen over iets minder dan twee jaar gespreid zijn.

Dat betekent dat op vrij korte termijn niet minder dan 84 van de 250 trekkers in de vloot van Transport Mattheeuws en Transport Denecker op LNG zullen rijden.

Volvo Trucks FH LNG

Volvo Trucks pakte vorig jaar uit met nieuwe trucks voor zwaar gebruik die worden aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG). Met hun motoren van 420 of 460 pk leveren ze dezelfde prestaties als de dieselmodellen, maar stoten ze ongeveer 20% minder CO2-uit.

“Sinds het begin van de commercialisering van de FH op LNG, medio 2018, werden er al een vijftigtal in ons land verkocht. De feedback die we uit de markt krijgen, is uitstekend: de chauffeurs loven de prestaties, de CO2-uitstoot vermindert effectief met een vijfde en vooral: de ‘business case’ wordt bevestigd”, zegt Siegfried Van Brabandt, Director Vehicle Sales bij Volvo Trucks Belux. Hij verwacht dan ook dat maar liefst 10% van de trekkers die het merk in 2019 in België zal leveren, door LNG aangedreven zal zijn.

Positieve ‘business case’

Volgens Mathieu Vander Paelt is de ‘business case’ voor de LNG-trekkers inderdaad zeer positief. “De investering betaalt zichzelf op een paar jaar terug. Er is een meerkost, maar die wordt gecompenseerd door het geringere verbruik tegenover de diesel, de subsidies die door Vlaanderen worden gegeven, het ontbreken van accijnzen en sinds kort het feit dat men in Duitsland geen ‘Maut’ moet betalen”, zegt hij.

Ook verwacht hij dat op middellange termijn de meerkost zal dalen omdat door de toename van de productieaantallen, het prijsverschil met een conventionele trekker zal verminderen.

Opening van een tweede vulstation

In het begin tankten de LNG-trekkers van Mattheeuws en Denecker in Kallo (bij Drive Systems) en in Nederland (bij Rolande), tot zusterbedrijf Romac Fuels in 2014 in Veurne een eerste eigen LNG-tankstation opende. Op 10 januari jongstleden opende het bedrijf een tweede vulpunt in Houdeng (Henegouwen). “De eisen die wij - Fluxys en onszelf - opleggen zijn dermate dat de bouw van een vast vulstation ruim drie trimesters langer duurt dan om de exploitatie van een mobiel station op te zetten. Vandaar dat wij er voorlopig operationeel zijn met een mobiel vulstation”, legt Mathieu Vander Paelt uit. “Dat station is ook toegankelijk voor andere klanten”.

 “Eens het vaste station open is, zal Romac Fuels het mobiele station naar alle waarschijnlijkheid naar een blinde vlek in België verhuizen. Zo kunnen we de omrijkosten nog meer verminderen”, zegt hij tot slot.

Voor meer informatie contacteer:

Karen Schulpzand
PR Manager, Volvo Trucks Belux
Email: karen.schulpzand@volvo.com
Tel: +32 2 482 53 54

Volvo Trucks levert een totaalpakket van transportoplossingen voor professionele en zakelijke klanten. Het bedrijf biedt een volledig assortiment van zware tot middelzware trucks en heeft een sterk internationaal netwerk van 2100 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-trucks worden in meer dan 16 landen geassembleerd. In 2017 leverde Volvo wereldwijd meer dan 112.000 trucks af. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds vooraanstaande fabrikanten van trucks, bussen, uitrusting voor de bouw en aandrijfsystemen voor scheepvaart en industriële toepassingen. De Volvo Group levert bovendien complete oplossingen op het gebied van financieringen en service. Volvo Trucks kernwaarden zijn kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.

In België is Volvo Trucks marktleider in het segment zware trucks. Er zijn 30 verkoops- en servicepunten in België en Luxemburg. Volvo Trucks in Gent is de grootste assemblagefabriek van Volvo Trucks, gespecialiseerd in zware vrachtwagens en cabines.